Hejsan!
Min frys läcker vatten som samlas på botten och fryser. Jag ska boka in en tekniker att titta på det men tänkte att någon här kan uppskatta hur svårt det är att fixa. Det är en Samsung kylfrys och vatten samlas där ett rör har sin lägsta punkt samt verkar ha någon skarv/koppling.
Bild på insidan av en frys med isbildning vid botten och vattenrör med skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Botten av frys med vattenläckage och isbildning nära böjt rör med koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan någon förklara varför man har den här ”knäcken” på röret och om det är enligt designen?

Min förståelse är att vattnet samlas i metallrännan vid rörets böj och rinner sen ner på botten av frysen och fryser till is som jag knackar bort med jämna mellanrum.
 
Har du rensat dräneringshålet som brukar leda kondensvattnet till ett uppsamlingstråg på baksidan?
 
useless useless skrev:
Har du rensat dräneringshålet som brukar leda kondensvattnet till ett uppsamlingstråg på baksidan?
Tack för svaret! Det har jag inte gjort men jag kan dra ut frysen och se om jag hittar något tråg. Har inte sett något uppenbart dräneringshål att rensa. Den har stått urkopplad ett dygn nu för att eventuella ispluggar ska få chansen att smälta.
 
J Jesrel skrev:
Tack för svaret! Det har jag inte gjort men jag kan dra ut frysen och se om jag hittar något tråg. Har inte sett något uppenbart dräneringshål att rensa. Den har stått urkopplad ett dygn nu för att eventuella ispluggar ska få chansen att smälta.
Dräneringshålet leder typiskt kondensvatten från kylen och smältvatten från frysen (om den är självavfrostande)från insidan av skåpen och ut till ett plasttråg som sitter monterat ovanpå kompressorn.

Vilket skåp har du och hur ser det ut om du tar en bild som inte är extreme closeup så man ser hur baksidan ser ut?
 
S sunqan skrev:
Dräneringshålet leder typiskt kondensvatten från kylen och smältvatten från frysen (om den är självavfrostande)från insidan av skåpen och ut till ett plasttråg som sitter monterat ovanpå kompressorn.

Vilket skåp har du och hur ser det ut om du tar en bild som inte är extreme closeup så man ser hur baksidan ser ut?
Glömde - dräneringshålen brukar sättas igen av annat än is (damm och sånt som rinner i skåpet)
 
  • Gilla
Jesrel
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Dräneringshålet leder typiskt kondensvatten från kylen och smältvatten från frysen (om den är självavfrostande)från insidan av skåpen och ut till ett plasttråg som sitter monterat ovanpå kompressorn.

Vilket skåp har du och hur ser det ut om du tar en bild som inte är extreme closeup så man ser hur baksidan ser ut?
Jag har inte fått ut kylfrysen än men så här ser det ut på insidan. Ser inget uppenbart avrinningshål Insidan av en kylfrys utan synligt avrinningshål, med synliga kylflänsar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jesrel skrev:
Jag har inte fått ut kylfrysen än men så här ser det ut på insidan. Ser inget uppenbart avrinningshål[bild]
om jag lyfter på plåten så ser det ut att vara ett avrinningshål som inte funkar som det ska eftersom vatten samlas här. Något tips på vad man kan göra för att rensa?
Vattenansamling under plåt med synligt avrinningshål som behöver rensas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jesrel skrev:
om jag lyfter på plåten så ser det ut att vara ett avrinningshål som inte funkar som det ska eftersom vatten samlas här. Något tips på vad man kan göra för att rensa?
[bild]
Vad som helst som är lite styvare än ett snöre.
En ståltråd, elkabel, eller vad du finner som du kan peta ner i hålet.
Kanske går med en ätpinne
 
  • Gilla
Jesrel
  • Laddar…
Gardinfjäder brukar funka bra.
 
  • Gilla
Jesrel
  • Laddar…
J Jesrel skrev:
om jag lyfter på plåten så ser det ut att vara ett avrinningshål som inte funkar som det ska eftersom vatten samlas här. Något tips på vad man kan göra för att rensa?
[bild]
Vad är det för skåp? Att säga samsung säger lika lite som att säga att du har en vw...

Rensar gör man genom att sticka in nåt i hålet (nåt som inte är vasst). Du har fått förskag. Det finns även rensverktyg i plast, som vitvarubutikerna borde ha.

Här https://www.byggahus.se/forum/threads/kylskap-hur-rensa-toemningshal-foer-avfrostningsvatten.377217/ finns lite tips.
 
  • Gilla
Jesrel
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Vad som helst som är lite styvare än ett snöre.
En ståltråd, elkabel, eller vad du finner som du kan peta ner i hålet.
Kanske går med en ätpinne
Begränsningskabel till Gardena!!!

Tror jag lyckades få fart på avrinningen och tömma tråget på baksidan så tack för alla tips!
 
A
J Jesrel skrev:
Begränsningskabel till Gardena!!!

Tror jag lyckades få fart på avrinningen och tömma tråget på baksidan så tack för alla tips!
du har på baksidan en sk backventil av gummi där smältvattnet kommer ut, ta gärna bort den och se att inget sitter i och att "läpparna" kan öppnas fritt. (mycket vanligt fel på samsung)
 
  • Gilla
Jesrel
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du har på baksidan en sk backventil av gummi där smältvattnet kommer ut, ta gärna bort den och se att inget sitter i och att "läpparna" kan öppnas fritt. (mycket vanligt fel på samsung)
Exakt! Jag vågade aldrig ta bort den igår och det verkar som att jag fick tillräcklig fart på flödet genom att mecka lite i avrinningshålet. Ska se om jag får lite tid att dra ut kylfrysen och kolla om jag får bort den för extra rengöring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.