Gjutning? Är det betongen som kostade så mkt?

bygger ju liknande i kungsbacka, fick en räkning på 15 för 7kubik betong och hyra av helikopter sloda vibb å laserplatta 1200
 
  • Gilla
vboivie
  • Laddar…
S
Excel-kalkylblad som visar kostnader för grunden till ett byggprojekt på 108 kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grund 2018
Storlek: 108kvm
Kvm/pris: 1919kr
Uppvärmning: Vattenburen golvvärme via kulvert till huset.
 
  • Gilla
Fredritz
  • Laddar…
A Axeler skrev:
Gjutning? Är det betongen som kostade så mkt?

bygger ju liknande i kungsbacka, fick en räkning på 15 för 7kubik betong och hyra av helikopter sloda vibb å laserplatta 1200
Nu har jag iofs inte fått räkningen än så vet inte exakt vad det landar på, men vi räknade på 9 kubik betong för 22 500:- och sedan arbetskostnaden 10 000:-
 
Det här blir ett perfekt "jämförpris" för mig. Mitt ska bli 68 m2. Fick 2020 estimat på 680 - 1100 kkr för totalentreprenad och flera var så upptagna så de var inte intresserade. Bestämde mig för att dela upp det och jag trodde jag hade en firma som skulle fixa grunden men de backade ur. Blev lite bråttom att fixa en ny nu under våren.
Platta 128 400 kr
Markarbeten ex. uppackning 41 000 kr

Det ska ligga precis invid en slänt och gamla fyllnadsmassor lär behöva grävas ur och allt ska höjas ca 30 cm så det tillkommer väl en rätt stor rörlig del.
 
  • Gilla
Fredritz och 1 till
  • Laddar…
Mina plan var att få hem allt mtrl innan sommaren för att kunna snickra på semestern.
Men det verkar som att jag var lite sen på att beställa takstolar, ingen lokal producent som kan leverera innan sommaren..

Att inte snickra på sommaren har jag inget tålamod tålamod till, så frågan är hur mkt annat man kan göra innan takstolarna kommer på plats.

Stommen är väll inget problem antar jag, så länge man kan ha nått tillfälligt presseningstak så det inte kommer in massa regnvatten.
Hur är det med panel, och fönster? finns det någon anledning till varför man inte kan sätta på det innan taket är på?

Vad tror ni? vad skulle ni ha gjort?
 
Tomture61
Din betongplatta tål regn , det gör inte trä .
Skulle invänta leveransbesked på dina takstolar .
Trä är tyvärr dyrt just nu så .....
Bida din tid , om du kan .
 
  • Gilla
jeeens84 och 2 till
  • Laddar…
Jag bygger mina stolar själv av samma anledning och håller på med stommen nu… att dett kommer regna lite på det gör inte mig något. Skall inte isolera och slå igen stommen än, så kommer kunna stå ett par månader å torka efter att taket är tätt och panelen är på plats
 
A Axeler skrev:
Jag bygger mina stolar själv av samma anledning och håller på med stommen nu… att dett kommer regna lite på det gör inte mig något. Skall inte isolera och slå igen stommen än, så kommer kunna stå ett par månader å torka efter att taket är tätt och panelen är på plats
Ja det är nästan så man funderar på att göra det! Hur gör du när du bygger dom, vad är det för spännvidd?
 
Har tänk bygga w-stol blir 145 överliggare, 120 under och 95 i w. Spännvid 6300 typ (har inte exakt mått) men kommer skarva underliggaren på 4200 växelvis. Skall inte vara något konstigt enl min säljare på beijer. Samt jag fick tag i en fd takstolskonstruktör som inte hade invändningar på mina dimensioner :)
 
A Axeler skrev:
Har tänk bygga w-stol blir 145 överliggare, 120 under och 95 i w. Spännvid 6300 typ (har inte exakt mått) men kommer skarva underliggaren på 4200 växelvis. Skall inte vara något konstigt enl min säljare på beijer. Samt jag fick tag i en fd takstolskonstruktör som inte hade invändningar på mina dimensioner :)
Låter ju helt klart rimligt.
Jag ska höra med nån eller några fler takstolstillverkare nästa vecka så får vi se hur det blir framöver.
 
Tänkte jag kunde dela med mig av mina erfarenheter…
Hade ju i princip redan bestämt mig för att bygga takstolarna själv, men hörde ändå av mig till några… vissa kunde inte ens lämna offert då dom hade för mkt att göra! Nån kunde leverera v40… Men nässjö gav mig ett pris på 21000 för 9 w-takstolar med 6170mm spännvidd.

jag gjorde klart dom sista för nån dag sedan och räknade lite fakturor

45x95 11st 4200mm
45x145 18st 4200mm
45x120 18st 3600mm
Ca 7000kr

spikplåt och skruv/spik
Ca 3400kr

Kvällar och nån helgdag ca 40tim

så ja det finns väl lite pengar att hämta, men jag har lyckligtvis en bra kontakt på brädgården så jag betalar nog nästan inköpspris på virket.
 
  • Uppförande av trästomme till takstolar på en solig arbetsplats med material och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Snyggt jobbat,

jag lyckades som tur var hitta ett företag som kunde leverera till v27, efter lite tjat :)

så nu har det börjats med att fixa stommen inför takstolsleveransen. Det går faktiskt bra mkt fortare än vad jag trodde det skulle göra!
Pågående bygge av trästomme till hus på gräsmatta bredvid annan bebyggelse, verktyg och material syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggstommen till ett pågående projekt nära ett vitt hus, med träreglar upprättade och byggmaterial skyddat med blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mops vilar på betonggolv bland byggmaterial och en spikpistol under stommarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggstomme i trä under konstruktion med isoleringsmaterial synligt, byggmaterial och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
Nu är semestern över och dags att summera vad som hunnits med.

Nu är garaget vädertätt och allt utvändigt är klart. Det som saknas är garageporten samt hängrännor.
Lutar mot en från krokoms portfabrik, 5000x2500 40mm isolering för 26 000:- ink frakt. Känns som en bra deal.
Nån som har någon erfarenhet från dom?

Lyckades som sagt att hitta hitta en duktig takstolsleverantör i Knutby som kunde leverera innan sommaren som tur var.

Tanken från början var att leja ngn som kunde göra taket, men blev för snål och gjorde det själv ist. Tungt men har gått bra, en bonus är väll att man har gått ner några kilo i vikt :)

Totalt är jag nu uppe på 135.000:- för själva garagebyggnaden exklusive garageporten, och 102.000:- för grunden.

Nästa etapp som hägrar är insidan med isolering och skivor.
Vill ha någon slags skiva bakom gipsen, typ OSB eller spånskiva, Vill helst inte köra OSB då det är bra mkt dyrare än spånskiva.
Vad tror ni är bäst OSB eller Spån?

Lite bilder:

Lastbil med kran levererar takstolar till ett byggprojekt av ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett halvfärdigt garage med takstolar och byggmaterial framför på en grusuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt garage utan garageport och hängrännor, med byggmaterial och fordon runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt garage med takstolar och väderbarriär, utan garageport och hängrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Partiellt lagda takpannor på nytt garage med trästomme, underlagspapp, och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som lägger takpannor på ett nästan färdigbyggt garage i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt vädertätt garage med vit fasad, saknar garageport och hängrännor, med gräsmatta och verktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt vitt garage med öppen port och rött tak intill en bostadsbyggnad, omgivet av grus och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Tomture61
Byggplywod är bäst , kanske kostar som osb ?
Eller kanske råspont .
 
Ja plyfa eller osb. Jag hade lite tur å kom över en pall plyfa som skulle i träbingen på jobbet, så den åkte med hem istället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.