P Pepz Jegefalk skrev:
Hej!
Jag har hittat en firma som jag verkligen vill jobba med pga anledningar. förutsatt att det är rimliga pengar.
Visst jag kan be en annan firma räkna på det också men tänkte börja här


Bor 116+30m2
byggår 1966
allt är original typ så varenda kabel ska bytas.
Allt ska dras i vägg eller tak (trähus med tegelfasad).


offert byte av el
"Demontering all befintlig el. Montering ny elcentral med dvärgbrytare samt komplettering med fler vägguttag, nya strömbrytare, takdosor och vägguttag."
kostnad 50tkr efter ROT

Vad säger ni proffs?

Låter alldeles för billigt om det ingår både material och arbetstimmar i priset
 
P Pepz Jegefalk skrev:
Hej!
Jag har hittat en firma som jag verkligen vill jobba med pga anledningar. förutsatt att det är rimliga pengar.
Visst jag kan be en annan firma räkna på det också men tänkte börja här

Bor 116+30m2
byggår 1966
allt är original typ så varenda kabel ska bytas.
Allt ska dras i vägg eller tak (trähus med tegelfasad).


offert byte av el
"Demontering all befintlig el. Montering ny elcentral med dvärgbrytare samt komplettering med fler vägguttag, nya strömbrytare, takdosor och vägguttag."
kostnad 50tkr efter ROT
Vad säger ni proffs?

Låter för billigt
Jag har 2 proppskåp i källaren, och hade en elektriker hemma i ett annat ärende
Frågade om kostnad för att byta proppskåpen
Bara skåpen kostar 10.000kr. / st

Och jag har frågat flera firmor, det verkar vara typ ett standard pris
 
En del i tråden misstänker att det ska bli klabbjobb för att offerten är låg.

Jag kan bidra med ett motexempel iaf, då jag i december gjorde en total elrenovering med liknande förutsättningar, mot en misstänksamt låg offert.

Tegelhus från 1970, 111+111 kvm, bytte allt + monterade utomhusbelysning (existerande rör). Offert och slutpris, från Joswe El på Gotland, blev 49500kr. Nästan 1/3 av vad flera andra firmor offererat!

En gubbe gjorde allt förarbete. De skickade två för den stund det tog att byta gruppcentralen. Arbetet var rätt utspritt så jag antar att de strösslade in oss mellan större jobb. Det var dock aldrig något problem, de såg till att allting fungerade när de åkte.

Jobbet var såpass bra gjort att jag sedan har tagit in dem för flera extra grejer. Vi har förberett matning för växelriktare, borrat och monterat utomhusuttag runt huset, samt fixat belysning och el på kallvinden.

Det var säkert lite onödigt att byta alla ledare, lamputtag till DCL osv. Men vi ska snart få upp en solanläggning så det är gott att veta att allting är fräscht, jordat, jordfelsbrytare på plats (2 olika grupper). Plus; det känns verkligen gött varje dag när man ska använda ett eluttag, att slippa gamla slitna petskydd och sån skit. För >100 000 hade vi aldrig renoverat, utan bara bytt uttagen (till Jula-skit. :p). Men för ~50 000 så känns det som en motiverad del av att ta hand om fastigheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pepz Jegefalk
  • Laddar…
Jag hade i alla fall inte bytt ut centralen.
Du får en funktionsmässigt sämre lösning med en ny tycker jag.
Så jag behöll min.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Låter som ett rimligt pris, något dyrt kanske men det beror väl på var man bor också.

600-700:- timmen kostar det hos dom stora firmorna där jag bor. Tog på löpande och betalade under 30 tkr för ny el på hela ovanvåningen med ny normkapsling i källaren och lite nya uttag m.m. i ett 70-talshus. Det enda jag köpte själv var strömbrytare och eluttag. Materialet är inte alls dyrt om man inte ska ha specialgrejer. Det är bara att googla så ser du. Om någon ska ha 100 tkr för att byta elen på 100 kvm så springer du så fort du kan.

P Pepz Jegefalk skrev:
Hej!
Jag har hittat en firma som jag verkligen vill jobba med pga anledningar. förutsatt att det är rimliga pengar.
Visst jag kan be en annan firma räkna på det också men tänkte börja här

Bor 116+30m2
byggår 1966
allt är original typ så varenda kabel ska bytas.
Allt ska dras i vägg eller tak (trähus med tegelfasad).


offert byte av el
"Demontering all befintlig el. Montering ny elcentral med dvärgbrytare samt komplettering med fler vägguttag, nya strömbrytare, takdosor och vägguttag."
kostnad 50tkr efter ROT

Vad säger ni proffs?
 
  • Gilla
Pepz Jegefalk och 1 till
  • Laddar…
P Pepz Jegefalk skrev:
Hej!
Jag har hittat en firma som jag verkligen vill jobba med pga anledningar. förutsatt att det är rimliga pengar.
Visst jag kan be en annan firma räkna på det också men tänkte börja här

Bor 116+30m2
byggår 1966
allt är original typ så varenda kabel ska bytas.
Allt ska dras i vägg eller tak (trähus med tegelfasad).


offert byte av el
"Demontering all befintlig el. Montering ny elcentral med dvärgbrytare samt komplettering med fler vägguttag, nya strömbrytare, takdosor och vägguttag."
kostnad 50tkr efter ROT

Vad säger ni proffs?
Beroende på storlek på central är det ett rimligt pris. Brukar landa mellan 45-65000kr beroende på antal vägguttag, storlek på central mm. Se till att ni är överens hur alla igenbyggda dosor/andra oförutsedda hinder hanteras.
P Pepz Jegefalk skrev:
Hej!
Jag har hittat en firma som jag verkligen vill jobba med pga anledningar. förutsatt att det är rimliga pengar.
Visst jag kan be en annan firma räkna på det också men tänkte börja här

Bor 116+30m2
byggår 1966
allt är original typ så varenda kabel ska bytas.
Allt ska dras i vägg eller tak (trähus med tegelfasad).


offert byte av el
"Demontering all befintlig el. Montering ny elcentral med dvärgbrytare samt komplettering med fler vägguttag, nya strömbrytare, takdosor och vägguttag."
kostnad 50tkr efter ROT

Vad säger ni proffs?
P Pepz Jegefalk skrev:
Hej!
Jag har hittat en firma som jag verkligen vill jobba med pga anledningar. förutsatt att det är rimliga pengar.
Visst jag kan be en annan firma räkna på det också men tänkte börja här

Bor 116+30m2
byggår 1966
allt är original typ så varenda kabel ska bytas.
Allt ska dras i vägg eller tak (trähus med tegelfasad).


offert byte av el
"Demontering all befintlig el. Montering ny elcentral med dvärgbrytare samt komplettering med fler vägguttag, nya strömbrytare, takdosor och vägguttag."
kostnad 50tkr efter ROT

Vad säger ni proffs?
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
P Pepz Jegefalk skrev:
Hej!
Jag har hittat en firma som jag verkligen vill jobba med pga anledningar. förutsatt att det är rimliga pengar.
Visst jag kan be en annan firma räkna på det också men tänkte börja här

Bor 116+30m2
byggår 1966
allt är original typ så varenda kabel ska bytas.
Allt ska dras i vägg eller tak (trähus med tegelfasad).


offert byte av el
"Demontering all befintlig el. Montering ny elcentral med dvärgbrytare samt komplettering med fler vägguttag, nya strömbrytare, takdosor och vägguttag."
kostnad 50tkr efter ROT

Vad säger ni proffs?
Stämmer med vad jag betalade för 3-4 år sen för vårt hus från 1964, 150m2. Skönt att få allt jordat och ett modernare "proppskåp".
 
  • Gilla
Pepz Jegefalk och 1 till
  • Laddar…
Sen beror det ju mycket på hur många uttag/styrningar/takdosor/brytare etc som ingår samt vilket märke/funktion. Där kan det diffa stora summor utifrån vad man väljer.
 
Bor på 164 kvm i ett hus från 1944. Fick elcentralen bytt till automatsäkringar med jordfelsbrytare plus sanering av hela huset plus jordat till alla uttag och nydragning till några taklampor. Det var för 6-7 år sedan och kostade knappt 25000 inklusive material. Lokal firma i Knivsta som specifierar allt material inklusive varenda klammer utan några galna påslag.
 
  • Gilla
Modski
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Sen beror det ju mycket på hur många uttag/styrningar/takdosor/brytare etc som ingår samt vilket märke/funktion. Där kan det diffa stora summor utifrån vad man väljer.
 
P Pepz Jegefalk skrev:
Jag uppdaterar i september när det är klart.
Har godkänt offerten
Om Du godkänt offerten! Varför frågar Du?
 
Davidbagare
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Om Du godkänt offerten! Varför frågar Du?
Han ställde frågan igår morse och fick väl sen så många svar han behövde för att tacka ja till offerten. Du menar att han borde ha väntat in med att svara på offerten tills tråden spårat ur och börjat handla om allt annat än hans frågeställning innan han fick svara på offerten?
 
  • Gilla
Pepz Jegefalk och 3 till
  • Laddar…
Billigt. Jag har en offert på samma typ av jobb men för ett fritidshus på 59 kvadrat och offerten är på ca 80 000:-.
 
  • Gilla
Pepz Jegefalk
  • Laddar…
B Boppster skrev:
Billigt. Jag har en offert på samma typ av jobb men för ett fritidshus på 59 kvadrat och offerten är på ca 80 000:-.
För 80000 kan du ha en elektriker som sitter i ditt fritidshus och fiser varmluft i en månad. Är det vad han offerter så är det rimligt annars är det ett skämt.
 
  • Haha
Tomtom79
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Om Du godkänt offerten! Varför frågar Du?

Det var ju många snabba svar vilket jag verkligen uppskattar så jag bara ringde firman och stämde av att allt jag ville ha med verkligen ingick i offerten och sen var det bara att godkänna på stående fot tänkte jag.

Är helt ny på det här med hantverkare för hemmajobb.

vill återigen tacka alla för att ni svarat.
Jag uppdaterar när allt är gjort.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.