S
bump
 
Min svåger har liknande konstruktion som du, puts + tegel + lersten + puts. Han till ägs isolerar invändigt med luftspalt + leva (90mm). Nu ska jag själv igång och renovera mitt tegelhus med nuvarande konstruktion puts + tegel +puts + luftspalt + 45 trä regel/frigolit + spånskiva.
Min hantverkare som jobbar mkt med äldre hus föreslår att jag plockar bort träet och frigoliten och murar upp en lecavägg med lite hålrum mellan invändiga putsen som fylls med lecakulor+bruk och sedan puts på detta. Han menar att en luftspalt förhindrar fuktvandring vilken kan ge problem med frostsprängning.

Jag vill gärna ha en putsad yta kom känns massiv och inte använda organiska material. Hellre lite kallare väggar och mer pelletsåtgång än en konstruktion som inte känns massiv eller helt beprövad.

Eftersom din vägg är tilläggsisolerad på utsidan är det ju möjligt att andra lösningar är bättre men mitt förslag till dig är att hålla det enkelt.
 
S
Det kommer bli så att jag tar ner lerteglet på insidan och murar upp en rad tegel mot den gamla väggen med kalkbruk som förstärkning.

Sen bygger jag en lecavägg innanför denna och i luftspalten så häller jag ner Perlite som isolering.

Så det blir såhär ungefär:
Puts
Frigolit
25-30cm tegelmur (ungefär)
Perlite
Lecavägg 9cm
Puts
 
S DanielF skrev:
Jag har nu rivit klart väggen och det gav betydlig mer info. Det visade sig att bakom den tilläggsisolerade friliggande väggen så hade man tydligen reglat upp en plankvägg på muren med en softboard och tapet. Bakom detta hittade jag muren.

Jag har än inte hittat något klockrent fuktproblem, men det har nog funnits ett tidigare eftersom ytterväggen är så porös. Dessutom är halva muren borta under fönstret, man ser ytterteglet där.

Första tanken är ju att laga muren, men det blir ju säkert en del material som ska dit då. Hur bör jag göra? Man bör tänka på att det är ett gammalt hus som är uppmurat med kalkbruk.

Hjälp?
[bild]
Hej Daniel, jag vet att detta är en urgammal tråd, men jag hamnade här från google.
varför jag skriver här är egentligen för att jag inte begriper hur man PMar någon :rofl:

Saken är att jag läste att du hade en yttervägg av sten och hade planer på att isolera denna, inifrån.
Min fråga är hur du gjorde och hur resultatet har blivit till idag!

Jag skall göra samma sak och blivit rekommenderad att ha 5cm luftspalt och sedan bara lecablock.

känns som att detta inte är särskilt värmeeffektivt men samtidigt så har man ingen riskkonstruktion i mitt huvud iaf..

jag kommer gjuta en ny platta med vattenburen golvvärme som uppvärmningskälla.

Hur ter sig cellplast på insida mot yttervägg av sten och seda lecablock?

pma gärna mig, för jag kommer förmodligen inte hitta tillbaka till denna tråden! :geek:
 
S
Hej, den konstruktion som jag gjorde har fungerat väldigt bra. Min konstruktion är ju helt utan organiska material och det enda som är någorlunda tätt är ju cellplasten på utsidan innanför putsen.

Min konstruktion:
Utsida
Puts
Frigolit
25-30cm tegelmur som är reparerad med lecablock.
Perlite 10cm
Lecavägg 9cm
Puts
Insida


Renoveringsarbete med synliga lecablock, tegelmur och nylagt nät för puts på husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag började reparera det lertegel som fallit bort genom att ersätta med lecablock.

Renoveringsarbete med synlig tegelvägg, lecablock och cellplast på golv under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen gjöt jag en platta.

Inomhusvy av en väggkonstruktion under renovering med lecablock och tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På plattan så murades en lecavägg upp med 10cm mellanrum från muren.

Närbild på en byggkonstruktion med ett lager av vita perlitegranulat mellan tegelmur och lecavägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perlite lades mellan murarna efterhand som väggen murades.

Svar på övriga frågor:
Att inte lägga perlite mellan murarna är ju dumt då det isolerar och inte är organiskt.
Att sätta cellplast mellan väggarna istället är nog inget jag skulle gjort. Cellplast andas inte och skulle kunna samla kondensvatten som i sin tur rinner ner längs cellplasten ner mot grunden. Känns inte helt bra även om allt är icke organiskt. Jag är även negativ till all form av användning av cellplast som inte är under betonggolv. Börjar det brinna så vill man inte ha cellplast i de delar som påverkas av elden.

Tips:
Ska man sätta cellplast eller andra isoleringsskivor så ska de sättas på fasadens utsida och täckas med puts.
 
  • Gilla
Cliffen80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.