H hempularen skrev:
Innerdelen av en värmepump uppfattas ofta (lite slarvigt) som dubbelisolerad. Och skulle i så fall kunna vara OK att ha i ett isolerat rum. Om den helt saknar nåbara metalldelar, så kan den i praktiken vara säker. Men formellt får man inte uppfatta den som dubbelisolerad om den inte har rätt märkning.
En riktig dubbelisolerad apparat är inte bara isolerad på ytan, man skall kunna sticka in en ståltråd genom ventilationsgaller en viss sträcka utan att nå strömförande del. Apparater testas med ett standardiserat barnfingrar i metall som man försöker sticka in i håligheter, osv.
För min del är det bara vad lagen säger som är intressant. Det bor inga barn här eller liknande, så det är låg risk att det petas där det inte ska petas.
Om det bara är specifika
boihus123 boihus123 skrev:
Verka som de flesta idag kan kopplas in antingen i innedelen eller utedelen. Jag hade samma problem som dig, en hall ut an jordade uttag.

Skulle den kopplas med innedelen skulle den behöva ett jordat uttag inne och därmed behöva jorda alla uttag i hallen. Kopplade därför in den den på utedelen, kostade en 3-4000 för dra en ny kabel från proppskåpet för ville helst ha den på en egen säkring också.
OK, då får det nog bli så. Ska höra med elektrikern när han återkommer med ett pris om jord i sovrummet.
 
Tomture61
Mina egna LLVP:ar har strömförsörjningen på/från innerdelen .
(ser snyggare ut så , tycker jag)
Inget konstigt att elanslutningen sitter på utsidan av huset .
Det är att föredra dock att LLVP har en egen säkring .
 
  • Gilla
Sorken50
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
För att det är förbjudet och dåligt i största allmänhet och strider mot kraven på översiktlighet.


521.8.1
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets dras parallellt. Då flerledarkablar dras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.
Nej det är teoreiskt huvudlöst, men det finns många korkade regler om du nu har läst dessa regler rätt.
Du borde förstå det om du har något humm alls om ellära.
"Översiktlighet" är i så fall det enda argumentet som håller.

Och som sagt, tro inte att jord ingår i en "strömkrets" som du skrev förut, där visade du att du inte förstår jordledarens funktion.
Funktionen är viktigast och fungerar det är det vanvett om det är "förbjudet".


Är det förbjudet att jorda ordentligt?
Jag skrev att det ska vara en rejäl jordledare.
Är det ännu mer förbjudet med en rejäl ledare?
Blir det tydligare / mer översiktligt med ett tjog tunna jordledare som går åt olika håll?
Vad tror du själv? Kan du ohms lag?

Kan du citera/klistra in reglerna som är releventa här, exakt i stället för egna ord.
 
L
useless useless skrev:
För att det är förbjudet och dåligt i största allmänhet och strider mot kraven på översiktlighet.


521.8.1
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets dras parallellt. Då flerledarkablar dras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.
Och fortfarande så är det teoretiskt helt fel att påstå att jordpunkten tillhör en strömkrets.

"ska inte" betyder för övrigt inte att det handlar om brott enligt brottsbalken, dvs att det är förbjudet.
 
Max Kalan
Tänker att det är klädsamt om du taggar ner lite. Det finns en hel bunt här som kan mer ellära och installationspraxis/regler än vad du anar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
L
M MagHam skrev:
Max Kalan
Tänker att det är klädsamt om du taggar ner lite. Det finns en hel bunt här som kan mer ellära och installationspraxis/regler än vad du anar.
Jag har utbildat lärare inom de teoretiska bitarna och har här bara sett i stort sett irrelevant svammel och nästan aldrig svar i sak. Viktigpettrar utan bildning som inte ens kan läsa regler innantill och förstå logiken i språket.
Hittar på egna betydelser.
Att den som skrev "dåligt tips" när jag skrev att ett ojordat uttag i ett sovrum kan jordas, inte behövde tagga ned beror på att ni inte är opartiska och hederliga utan bankar vissa på ryggen och andra bara ska kritiseras trots riktig informaton.
Lite den "ryska stilen", dvs bluff och båg, inte alltför otypiskt obildade svenskar.
Jag släpper gärna det här infekterade och röriga ämnet som spetsas av såna som inget kan om el-teori.
Jag har förklarat att man kan koppla utedelen till det jordade uttaget som sitter utomhus.
Där akulle jag slutat informera när det kom en massa invändningar, och låta er tjafsa vidare på egen hand.


Jag kan gärna
 
Redigerat:
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Jag kom och tänka på en sak... Om det är ok med uttaget på verandan, kan jag dra en kabel själv därifrån (fast installation till uttaget) och sätta upp en kopplingsdosa där jag vill ha utedelen för luftvärmepumpen? Jag har tillräcklig kunskap för att göra det och då får jag väl göra en utanpåliggande installation?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Jag kom och tänka på en sak... Om det är ok med uttaget på verandan, kan jag dra en kabel själv därifrån (fast installation till uttaget) och sätta upp en kopplingsdosa där jag vill ha utedelen för luftvärmepumpen? Jag har tillräcklig kunskap för att göra det och då får jag väl göra en utanpåliggande installation?
Rent formellt, så nej. Det är behörighetskrävande.
 
JLyck JLyck skrev:
Rent formellt, så nej. Det är behörighetskrävande.
Är det för att det räknas som nyinstallation? För jag får väl byta ut befintlig utanpåliggande installationer i alla fall?
 
G golfgreen skrev:
Är det för att det räknas som nyinstallation? För jag får väl byta ut befintlig utanpåliggande installationer i alla fall?
Byta ut en del saker ja, utöka installationen nej. Säger reglerna åtminstone.
 
Hur stor risk är det att nån får reda på det? Det är väl knappast så att det sparas papper på exakt vad en eventuell riktig installatör hade gjort?

Jag har gått el på gymnasiet, så dra en kabel och installera ett eluttag eller kopplingslåda kan jag garanterat göra, även om det aldrig blev mitt jobb så att jag fick någon licens :cool:
 
tommib
Om du gör ett bra jobb så är väl risken ungefär noll. Det är fortfarande ett lagbrott.

Dock ska du inte lyssna på något om att dra jord från andra grupper eller liknande. Jordledaren ska följa övriga ledare i gruppen från centralen och ut.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du gör ett bra jobb så är väl risken ungefär noll. Det är fortfarande ett lagbrott.

Dock ska du inte lyssna på något om att dra jord från andra grupper eller liknande. Jordledaren ska följa övriga ledare i gruppen från centralen och ut.
Absolut, jag drar vidare alla från den kabel som går till uttaget.
 
tommib
L Max Kalan skrev:
Jag har utbildat lärare inom de teoretiska bitarna och har här bara sett i stort sett irrelevant svammel och nästan aldrig svar i sak. Viktigpettrar utan bildning som inte ens kan läsa regler innantill och förstå logiken i språket.
Hittar på egna betydelser.
Att den som skrev "dåligt tips" när jag skrev att ett ojordat uttag i ett sovrum kan jordas, inte behövde tagga ned beror på att ni inte är opartiska och hederliga utan bankar vissa på ryggen och andra bara ska kritiseras trots riktig informaton.
Lite den "ryska stilen", dvs bluff och båg, inte alltför otypiskt obildade svenskar.
Jag släpper gärna det här infekterade och röriga ämnet som spetsas av såna som inget kan om el-teori.
Jag har förklarat att man kan koppla utedelen till det jordade uttaget som sitter utomhus.
Där akulle jag slutat informera när det kom en massa invändningar, och låta er tjafsa vidare på egen hand.


Jag kan gärna
Du, det är rätt många här som har väldigt bra koll på både teori och praktik. Dessutom de svenska elinstallationsreglerna, vilka också citerades tidigare av useless (som du ironiskt nog sen bad om ett citat).

Du har helt enkelt fel i praktiken, man drar i en privatbostad inte några extra jordledare kors och tvärs oavsett grovlek och ohms lag.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
tommib
G golfgreen skrev:
Absolut, jag drar vidare alla från den kabel som går till uttaget.
En värmepump bör ligga på en egen grupp så jag tycker nog att du ska göra dig omaket att dra fram en sådan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.