Ska bygga ett växthus på 5,1 kvm. Hur gör man en bra grund till den. Vill gärna kunna odla tidigt i växthuset. Räcker det att typ isolera från sidorna typ 1 meter under marknivå eller måste hela golvet vara isolerat på nåt vis? Vill inte gjuta ett helt betonggolv. Tänkte bara gjuta fast sockeln.
 
H
Marie Andersson4 Marie Andersson4 skrev:
Ska bygga ett växthus på 5,1 kvm. Hur gör man en bra grund till den. Vill gärna kunna odla tidigt i växthuset. Räcker det att typ isolera från sidorna typ 1 meter under marknivå eller måste hela golvet vara isolerat på nåt vis? Vill inte gjuta ett helt betonggolv. Tänkte bara gjuta fast sockeln.
Vad ska du ha som golv? Stenplattor? Var i Sverige finns växthuset?
 
Vad har du för växthus? Är det isolerat?
 
H halj skrev:
Vad ska du ha som golv? Stenplattor? Var i Sverige finns växthuset?
Vet inte riktigt vad jag ska ha för golv ännu ☺️ Bor i Halmstad. Växthuset är i kanalplast.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad har du för växthus? Är det isolerat?
Växthuset är i kanalplast och metall. Bor i Halmstad.
 
Du behöver inte gjuta en platta för att ha isolerat golv, det funkar utmärkt att ha markisolering under vanliga betongplattor (med sättsand emellan).
 
  • Gilla
Marie Andersson4
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Du behöver inte gjuta en platta för att ha isolerat golv, det funkar utmärkt att ha markisolering under vanliga betongplattor (med sättsand emellan).
Hur markisisolerar man då? Är det nån markduk man använder?
 
Marie Andersson4 Marie Andersson4 skrev:
Hur markisisolerar man då? Är det nån markduk man använder?
Du gräver ut för grunden, lägg markduk underst, grunda med grovt grus (lägg i dräneringsslang i gruset om det är vattensjukt), packa ihop gruset med padda, lägg ut cellplast (googla EPS isolering), på med 5 cm sättsand, lägg ut plattorna, klart!
 
  • Gilla
Marie Andersson4 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

S
Isolerar du golvet blir det kallare i växthuset om du inte har växthuset uppvärmt.


Jag kallsår i växthuset utan värme och i början på april kan man börja skörda bladgrönsakerna.
Bilden är från 12 maj förra året.
Bladgrönsaker som växer i ett oisolerat växthus, fotograferat den 12 maj förra året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Marie Andersson4
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Isolerar du golvet blir det kallare i växthuset om du inte har växthuset uppvärmt.


Jag kallsår i växthuset utan värme och i början på april kan man börja skörda bladgrönsakerna.
Bilden är från 12 maj förra året.
[bild]
Har funderat lite och bryr mig nog inte om att isolera nerifrån. Blir för mycke jobb ☺️ Får bli oisolerat golv. Ja man kan ju ändå odla lite grönsaker som sallad och morot i upphöjda lådor tidigt där tack för det tipset. Tomat och gurka får jag väl odla inomhus tills frosten e över och flytta ut då.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Marie Andersson4 Marie Andersson4 skrev:
Har funderat lite och bryr mig nog inte om att isolera nerifrån. Blir för mycke jobb ☺️ Får bli oisolerat golv. Ja man kan ju ändå odla lite grönsaker som sallad och morot i upphöjda lådor tidigt där tack för det tipset. Tomat och gurka får jag väl odla inomhus tills frosten e över och flytta ut då.
Haha, såg att jag skrev fel. Bilden är från 12 april.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.