Hej!
Måste köpa en ny gräsklippare, men vet inte vilken.
Jag vill gärna ha uppsammlare och att den ska vara självgående.
Helst får den inte kosta över 4000 kronor. Vår tomt är 700 kvadrat.

Är Partner bra? Har kollat på en 7053 och den uppfyller mina krav. Nån som vet?
 
Partner är inte så bra, det är en stormarknadsklippare. Men den kanske håller nåt eller några år ändå, men räkna inte med någon komfort eller smart lösning på den då de bygger på lite äldre teknik.

Om man vill ha en ny bil och inte vill betala mer än 100 000 :- så får man åka Kia eller Hyundai, med kvalitet därefter. Ofta blir det dyra inköp då det är dags för soptippen efter bara några få år.

Köp en klippo eller Stiga PRO för +6000:- så kommer den hålla din livslängd ut.
 
Johansson skrev:
Hej!
Måste köpa en ny gräsklippare, men vet inte vilken.
Jag vill gärna ha uppsammlare och att den ska vara självgående.
Helst får den inte kosta över 4000 kronor. Vår tomt är 700 kvadrat.

Är Partner bra? Har kollat på en 7053 och den uppfyller mina krav. Nån som vet?
Hej..
Jag har inte samma uppfattning som "haddirajan"..
En Partner 7053 ger dig mycket klippare för pengarna..
En fin 7 hästars toppventilsmotor ifrån B&S, drivning,sidoutkast, mulching och uppsamlare..
Givetvis kan du inte gemföra den med en klippo med samma utförande.. dock så lär ju den kosta det dubbla priset om inte mer..
Helt rätt att Partner är en stormarknadsklippare.. dock så gör ju inte det att maskinen är sämre än t.ex. Stiga..
Underhåller du maskinen väl med oljebyte och rengörning, så kommer den att hålla många år..
Vill du som sagt inte betala mer än 4k, så är den klipparen ett väldigt bra val.
 
Prova en Klippo Champion för ca 4300:-. Köpte våran igår och klippte gräset idag och är helnöjd!
 
700 kvadrat är inte speciellt mycket, speciellt inte om det är inkl. huset, uppfart etc. Så oavsett vad du väljer för klippare så blir det ju inte många driftstimmar. Så jag gissar att även en enklare klippar kommer klara de få timmar det blir per år. Med en så liten matta hade jag t.o.m. övervägt batteri/sladdklippare eller för den delen handjagare.

Vi klippte 1600m2 ren gräsmatta i fem år med en Stiga Electric (sladd) för 1995 kr på Obs. Den hade lätt hållit lika många till om vi inte kört på ett gjutjärnslock och böjt motoraxeln. (Man lär sig att knivar med brytbultar är bra...).
 
Tack för era svar! Blev inte mycket klokare av det...Men en sak är säker och det är att klippare med sladd blir det absolut inte!!
 
Johansson skrev:
Tack för era svar! Blev inte mycket klokare av det...Men en sak är säker och det är att klippare med sladd blir det absolut inte!!
Ok, har du provat eller har du extremt mycket hinder? Eller är du bara fördomsfull ;)
 
Hursomhelst, med en så liten tomt tycker jag inte att du behöver ta i från knäna med maskinen. Det är så litet gångtimmar det rör sig om ändå. Men, en tyst maskin är alltid trevligt så där kan man ju lägga en smula extra.
 
Angående partner 7053, som frågan löd. Vi köpte en partner i maj men utan uppsamlare och lite större klippbredd( 56cm). Mina erfarenheter av partner är positiva, men har märkt vissa saker
1. Framhjulsdriften/däcken gör att gräset böjs ned och blir inte klippt när man kör över det. Detta fixar man om man byter håll och inte klipper i typ cirklar.
2. Vår maskin klipper inte speciellt kort. Lät grannen använda vår när deras skurit ihop och kunde snabbt konstatera att vår maskin inte kunde klippa lika lågt som deras Stiga gjort. Du kunde se när vår hade tagit över.
Annars är den lättkörd och klipper bra, bioklippet fungerar mycket bra. Lättrengjord när nästan inget gräs fastnar i kåpan. Ganska lätt att få in och ut ur förrådet, även för mig som tjej.
Vi har tidigare haft elklippare med sladd när vi bodde i uppsala. ALDRIG mer, då var det mycket lättare att använda "handjagaren" Gardena. Vår gräsmatta var ca 600kvm med en massa träd/busker som alltid stod i vägen för sladden.
Hatade så mycket sladden så att vi köpt en uppladdningsbar trimmer för att slippa släpa sladd runt hela tomten som fastnar i växterna.
 
Man skall ju inte klippa kortare än 4 cm efter vad jag hört? Och det klarar i.a.f. våran Partner av (en 4051).
 
Hur kort man kan klippa beror på grässort, underlag, vattning, klippningsintervall och klippare men det är en fråga för en annan tråd. Dock är nog 4 cm en lagom lägre gräns för normala mattor. Vi klipper ner till 2,5 vid extra viktiga krocketmatcher:)
 
I vårt kvarter har nästan alla eldrivna maskiner eller handjagare - och alla tomter är i häraden 700-900 kvm.

Gardena har en cylinderklippare med batteri och uppsamlare - kostar drygt 2000 kr.
Bosch har två(?) olika rotorklippare med lithium-ion-batteri vilka ska vara riktigt bra (förutom att de inte är cylinderklippare).

Vi kör med Gardenas cylinderklippare och uppsamlare. Störtskönt, men visst, den är inte självgående, men räcker gott till vår gräsmatta.

Motorklippare är ju fånigt overkill på så små tomter.
 
Nej Ola, jag är inte fördomsfull. Sladd är skitjobbigt!! Hålla på och flytta den varje gång man vänder. Nej. Usch!
 
Vi har en tomt på ca 12 kvadratmeter
Sladd är bökigt och tar tid, det e ivägen osv..

Vi kör med bensin klippare

Om vi köper en ny klippare blir det troligen Husqvarna eller klippo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.