Hej!
Skulle sätta innertak för första gången och reglade med gles, var osäker på vilken sorts gips jag skulle ha så åkte till en bygghandel och bad om råd. Sa uttryckligen flera gånger till han som hjälpte mig att jag ska ha ett slätt tak, dvs spackla skarvarna.
Han visade mig en skiva som han kallade ”takgips” som skulle vara lätt att sätta upp, alla kanter var pyttelite fasade så att det bildas ett litet v mellan skivorna.
Jag sa att jag hört att man ska ha ett bredare dike för att kunna spackla för att få ett slätt tak.
Han sa att det inte är några problem, det är bara att spackla skarvarna och va glad typ.
Jag har just satt upp hela taket under stor vånda och börjar därefter söka info om vilket sorts spackel jag ska välja.
Jag inser då att i princip hela internet anser att det inte går att spackla dessa sorts skarvar. Att dessa skivor endast är till för de som vill ha skarvar i ett rutnät i taket.
Min förtvivlan är enorm. Är det sant? Finns det någon som kan säga något tröstande eller upplyftande?
Och har man någon som helst rättighet när det kommer till köp gjorda baserat på säljarens uttryckliga instruktion?!
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E Emmazk skrev:
Och har man någon som helst rättighet när det kommer till köp gjorda baserat på säljarens uttryckliga instruktion?!
Ja, det är skäl för en reklamation men problemet är ju att bevisa vad som sas och olika affärer kan vara olika petiga när det gäller sånt.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Vilken bygghandel var det?
Det du ska ha är typ Norgips plan
 
  • Gilla
darey
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vilken bygghandel var det?
Det du ska ha är typ Norgips plan
jo men nu sitter dom ju där. Du menar att jag ska riva hela taket och göra om allt? Är det enda sättet?
 
E Emmazk skrev:
jo men nu sitter dom ju där. Du menar att jag ska riva hela taket och göra om allt? Är det enda sättet?
xl-bygg
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är skäl för en reklamation men problemet är ju att bevisa vad som sas och olika affärer kan vara olika petiga när det gäller sånt.
Ja precis. Är mest intresserad av att nån kan ge mig en solskenshistoria med ett knep hur man ändå kan få det okej snyggt? Någon? Snälla?
 
Kan man inte skrapa upp ett större dike?
Såklart inte skoj och lär damma en del.
 
Jag hade detta problem i ett hus och då spacklade målaren med något spackel som heter Ardex som slipades till sen satte han Microlit ( en tunn väv) som sen målades , resultatet ett slätt tak
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 12 till
  • Laddar…
sunnis
Ja men det går att spackla, fyll skarvarna, limma dit en pappremsa med non woven lim alternativt spacklar in den med rems & skarvspackel. Efter det torkat så brer man ut rejält och slipar. Ett annat alternativ är att sätta microlit vilket kanske är att föredra i ditt fall.

Även om man använder vanligt gips så behöver man fasa och spackla kortsidorna på samma sätt som dit tak. Men du behöver inte riva ner gipset. Gips som gips :)
 
  • Gilla
henric78 och 10 till
  • Laddar…
Spackla igen faserna och limma upp fiberduk är nog det enklaste.
 
  • Gilla
leby och 7 till
  • Laddar…
T
Någon tidigare ägare hade spacklat igen såna i vårt förra hus, och det sprack inte under tiden jag bodde där. Så visst kan man ha tur, men det är nog inget man ska räkna med.

(Alla skarvar i var på reglar, det hade nog fungerat sämre i vårt nuvarande hus där många skarvar är i ren luft.)
 
  • Gilla
ie01gula och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Jag satte såna skivor och tapetserade upp en microlit duk som sedan målades.
Blev riktigt bra!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Det går men då måste man också skapa rätt förutsättningar. Minimera rörelserna i fogen. Ju mindre fog desto större risk för sprickor. Jag skulle aldrig sätta upp dessa paneler på något material som rör sig mycket såsom träpanel. Sen gäller det att tejpa alla skarvar. Glasfiberväv kan bli en lösning i ditt fall som några skriver om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Har bekanta som köpte ett hus med sådant tak. De har sedan spacklat det jämnt, ca 20 år sedan. Det blev bra.Vet inte om de har satt mikroliter. Men mikrolit ger att målningen får en finare yta. Så det är bra att använda även om man har rätt skivor.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Du verkade veta va du va ute efter ändå ber du om hjälp:thinking: och får fel..hoppas de löser sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.