Igår hände det sämsta tänkbara. Elektrikerna missade en kabel och vi fick en flytande nolla dvs 400V där det ska vara 230V i hela bostaden. Elektronik för motsv 50-100k förstört.

Nu till frågan:
Vad täcker hantverkarens ansvarsförsäkring?
Maskinerna (främst hushållsmaskiner) har ju några år på nacken och restvärdet är kanske bara 30-50% mot nypris. Men allt funkade perfekt förut.
Innebär detta att vi själva måste punga ut för åldersavdraget? I så fall måste vi betala tiotusentalskronor för att få samma funktion tillbaka.

Diskmaskin, torktumlare, högtalare, espressomaskin, fläktar, belysning, värmepump-luftluft mm.
 
  • Ledsen
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Kontakta bolaget där ni har er hemförsäkring, så fort som möjligt. Ta sen ett möte med företaget på måndag, för att höra deras ståndpunkt.
Vad de har för försäkring är irrelevant.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Jag ställer mig frågande till att en sådan mängd elektronik kan gå sönder vid ett nollsläpp. I många fall tror jag apparaterna går att laga genom att klippa bort en varistor som kortslutit, eller byta den för 25 kr. Så det kan vara värt att undersöka kostnaden för att laga istället för att få halv ersättning.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ställer mig frågande till att en sådan mängd elektronik kan gå sönder vid ett nollsläpp. I många fall tror jag apparaterna går att laga genom att klippa bort en varistor som kortslutit, eller byta den för 25 kr. Så det kan vara värt att undersöka kostnaden för att laga istället för att få halv ersättning.
En auk.firma ska komma nästa vecka för att bedöma vad som går att laga. Vi har redan bytt ett antal trafos till taklampor. Vet du om de maskiner som visuellt klarat sig ändå fått utmattningsskador med förkortad livslängd?
Och hur är det med elkablarna, tål de 400V?

Det som klarade sig var nya luftvattenpumpen, TVn, kyl
& frys, spis, tvättmaskin. Allt annat svart.
 
Det är en fråga som är omöjlig att svara på. Till att börja med ger inte ett nollsläpp 400 V utan det blir en spänningsdelning mellan en kraftig förbrukare L1 - N och ett antal mindre mellan L2/L3 - N. Man kommer normalt upp i kanske 350 V. Det kan dock vara långvarigt. Om varistorer kortsluter i båda apparaterna så går säkringen, och det ska ske innan ledningarna tar skada. I andra fall blir de avbrott i en apparat (interna skydd som löser) och då försvinner strömmen, men kan öka spänningen till andra som ligger på samma fas. Annars finns ingen överlast här. Jag vet inte hur när och hur ni drabbades och hur snabbt ni bröt strömmen. Jag kan tänka mig att det kan bli en viss jojoeffekt mellan apparater som går sönder efter varandra, men det låter osannolikt med denna mängd. Vet ni exakt vilka som var inkopplade, alltså inte på standby utan som drog ström? Hur kunde kyl/frys klara sig om allting annat gick sönder?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
G Gabsson skrev:
Igår hände det sämsta tänkbara. Elektrikerna missade en kabel och vi fick en flytande nolla dvs 400V där det ska vara 230V i hela bostaden. Elektronik för motsv 50-100k förstört.

Nu till frågan:
Vad täcker hantverkarens ansvarsförsäkring?
Maskinerna (främst hushållsmaskiner) har ju några år på nacken och restvärdet är kanske bara 30-50% mot nypris. Men allt funkade perfekt förut.
Innebär detta att vi själva måste punga ut för åldersavdraget? I så fall måste vi betala tiotusentalskronor för att få samma funktion tillbaka.

Diskmaskin, torktumlare, högtalare, espressomaskin, fläktar, belysning, värmepump-luftluft mm.

För pengarna ni får ut ska ni kunna köpa motsvarande, valfria vitvaror från Blocket med samma ålder bör motsvara nuvarande.

Hade varit helt orimligt att få betalt för en helt ny häll/ugn/kyl/frys om de var 5 år gamla och således begagnade när de gick sönder.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
För pengarna ni får ut ska ni kunna köpa motsvarande, valfria vitvaror från Blocket med samma ålder bör motsvara nuvarande.

Hade varit helt orimligt att få betalt för en helt ny häll/ugn/kyl/frys om de var 5 år gamla och således begagnade när de gick sönder.
Men vem köper in alla dessa begagnade produkter, installerar och fraktar bort allt trasigt.

Känns som ett heltidsjobb ett par dagar.
Det kan väl inte TS behöva stå för?

Det enda rimliga är att företaget fixar nya produkter minst motsvarade skick som de gamla. Och gör allt jobb.
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en fråga som är omöjlig att svara på. Till att börja med ger inte ett nollsläpp 400 V utan det blir en spänningsdelning mellan en kraftig förbrukare L1 - N och ett antal mindre mellan L2/L3 - N. Man kommer normalt upp i kanske 350 V. Det kan dock vara långvarigt. Om varistorer kortsluter i båda apparaterna så går säkringen, och det ska ske innan ledningarna tar skada. I andra fall blir de avbrott i en apparat (interna skydd som löser) och då försvinner strömmen, men kan öka spänningen till andra som ligger på samma fas. Annars finns ingen överlast här. Jag vet inte hur när och hur ni drabbades och hur snabbt ni bröt strömmen. Jag kan tänka mig att det kan bli en viss jojoeffekt mellan apparater som går sönder efter varandra, men det låter osannolikt med denna mängd. Vet ni exakt vilka som var inkopplade, alltså inte på standby utan som drog ström? Hur kunde kyl/frys klara sig om allting annat gick sönder?
Jag kan tyvärr inte det elektriska förloppet men diskmaskinen började lukta bränt och då tände de en kökslampa som "exploderade". Detta skedde i samband med ny elcentral med automatsäkringar men det kanske inte spelar någon roll.

De maskiner som har klarat sig:
1.TV: var inkopplad med inte igång
2.Kyl& frys: var inkopplade och igång
3.Tvättmaskin: var inkopplad men inte igång
4.Spis 3 fas: inkopplad men inte igång
5.CTC luftvattenpump: inkopplad och igång (men den går ju på trefas - inga felkoder i historiken)

Insåg nyss att luftluftpumpen klarade sig eftersom brytaren på utedelen var stängd.

Det som är bekräftat sönder:
1.Dismaskin Asko (inkopplad och påslagen)
2. Espressomaskin Delonghi (inkopplad men ej påslagen)
3. Torktumlare (inkopplad och påslagen)
4: 5 st dimerbara lampor
5. Intellivent Sky fläkt (inkopplad och påslagen)
6. Högtalare Audiopro (inkopplad och påslagen)
7. Piano KORG
8. Mängder av laddare
9. Routers
10. Dataskärmar
11. Handverktyg
12. Cirkulationspump

Är mest orolig för allt kablage (om det är brandrisk eller så i framtiden),de skadade prylarna byts oavsett.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men vem köper in alla dessa begagnade produkter, installerar och fraktar bort allt trasigt.

Känns som ett heltidsjobb ett par dagar.
Det kan väl inte TS behöva stå för?

Det enda rimliga är att företaget fixar nya produkter minst motsvarade skick som de gamla. Och gör allt jobb.
Det står TS för, smidigaste arbetsmässigt är att beställa allt online med hemkörning och ta dit en installatör ett par timmar. Tyvärr får man sällan full ersättning för allt, men reglerna för åldersavdrag är väldigt tydliga.
 
  • Gilla
achtungbitte och 1 till
  • Laddar…
Du får inte högre spänning i kablaget av ett nollsläpp. Man har exakt samma typ av kablar till 400V installationer. Så den oron behöver man inte ha.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
G Gabsson skrev:
Detta skedde i samband med ny elcentral med automatsäkringar men det kanske inte spelar någon roll.
Jo det har betydelse i att det är enbart apparaterna i din anläggning som bestämmer vilka spänningar som uppstår. Jag innebär ju också att en elfirma har gjort ett grovt fel och du borde inte behöva vara orolig för fullgod ersättning. Det är här man kan börja prata om rutiner i elfirmans EKP.

Det är ändå lite intressant mitt i tragiken att tekniskt förstå vad som hände, och då vore gruppförteckningen intressant så att vi ser vilken fas som alla apparater du räknar upp fanns ansluten på. Det borde finnas en effekttung apparat till som varit inkopplad och som klarat sig. DM och TM kanske inte körde värme just då och kan betraktas som små laster. Kanske var kompressorn igång i kyl/frys och räddade dem. Man skulle vilja veta i vilken ordning apparaterna gick sönder och hur (kortis eller avbrott) men det får nog vara. Ni behöver komma på banan igen, förhoppningsvis med helt nya apparater på elfirmans bekostnad.
G Gabsson skrev:
Är mest orolig för allt kablage (om det är brandrisk eller så i framtiden),de skadade prylarna byts oavsett.
Menar du de fasta installationsledningarna? De tål utan vidare 400 V. Har du FK i rör så är de klassade för 750 V huvudspänning. Det har heller inte gått skadlig ström i ledningarna för då skulle säkringarna ha löst ut.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Kontakta bolaget där ni har er hemförsäkring, så fort som möjligt. Ta sen ett möte med företaget på måndag, för att höra deras ståndpunkt.
Vad de har för försäkring är irrelevant.
vad företaget har för försäkring är irrelevant i den meningen att kunden inte behöver bry sig om det är företaget eller dess försäkringsbolag som betalar.

vad kunden själv har för försäkringsbolag och vad det säger är verkligen irrelevant, finns inget som helst skäl till att kundens försäkring ska användas.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
vad företaget har för försäkring är irrelevant i den meningen att kunden inte behöver bry sig om det är företaget eller dess försäkringsbolag som betalar.

vad kunden själv har för försäkringsbolag och vad det säger är verkligen irrelevant, finns inget som helst skäl till att kundens försäkring ska användas.
Jag skulle inte ta för givet att hantverkaren har någon skuld öht så länge det inte uppenbart handlar om oaktsamhet. Så jo, jag skulle definitivt kontakta mitt eget försäkringsbolag - om inte annat för att få hjälp att reda ut vilka rättigheter jag har.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
G Gabsson skrev:
Elektrikerna missade en kabel och vi fick en flytande nolla dvs 400V där det ska vara 230V i hela bostaden.
Jag vet inte om vi ska belasta dig med fler frågor men detta är lite intressant. Vet du närmare vilken kabel det handlar om? Jag gissar på en neutralledare till/från en JFB eller N-plint. Men jag ser i och för sig inte att det spelar någon roll. Det är ett grovt fel att inte upptäcka detta. Jag menar, vid kontroll av en ny elcentral kommer man så småningom fram till punkten att driftsätta, och det gör man ju aldrig med all last ansluten utan med brutna dvärgar. Då skulle man upptäckt felaktiga spänningar i elcentralen innan någon skada hunnit ske. Jag har svårt att se något aktsamt här.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S
Jag har orsakat nollsläpp i jobbet en gång. TV, tvättmaskin och kyl/frys gick sönder. Firman jag jobbar åt ersatte alltihop dagen efter och tog sedan kontakt med vårt försäkringsbolag. Fick ingen ersättning alls då självrisken var högre än skadan…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.