I augusti ska vi lägga om taket så då kommer äntligen de förb... solfångarna upp jag köpte för drygt ett år sedan (det är inte solfångarna utan mig själv och vårt bygge jag svär över :)

Jag sitter på 90 rör och tre paneler (Sfinx, de "gamla" rören) och en 750 l-tank med dubbla slingor. Den är på gränsen att det får plats tre paneler på taket. Frågan är om det blir överdimensionerat? På sommaren lär jag ju ändå ladda fullt soliga dagar. Vill ju inte gå i kok för jämnan även om jag hoppas att partiell förångning ska funka bra. Hur blir det de solsnåla månaderna? Är det till nytta med tre paneler? Kan det göra någon skillnad under halvmulna dagar eller är de förlorade ändå?

Kort sagt: Hur skulle ni ha gjort?
 
Har du redan tre paneler så släng upp dom. Vet ej hur stor familj du har men själva så är vi sju st , fem barn varav några börjar komma upp i tonåren, så då är det skönt att det kan kräma på även på sommaren. Har själv tre paneler från sfinx(gamla sorten) och det känns som att vi hamnat rätt effektmässigt. Däremot så räcker inte 8l expansionskärlet till för att klara partiell förångning. Idag skulle jag satt in ett 24l om jag visste. Ska testa med att koppla på ytterligare ett 8l som jag fått tag på och se vad det räcker till.
 
Jag har 40 vakuumrör från sfinx av den nya typen och dom laddar(förvärmer VV) även vid mulet väder.
Temperaturen med vilket dom skall ladda har här stor betydelse, har jag 30grC i botten av beredaren(tappvattensystem) så laddar dom även vid duggregn :). Visst inte någon hög effekt, kanske 300-500W men ändå(har ännu ingen effekt/energi mätning).
 
OK, lutar åt att jag sätter upp alla tre. Kalle T: Intressant med de nya rörem och diffus solstrålning. Någon som har märkt att det funkar även på de "gamla" Sfinx-rören eller andra vakumrör?
 
Det blir lite, även om det är mulet. Ibland blir det så det kompenserar för förbrukningen under dagen, men inte för det som svalnar bort under natten.
 
OK, tack. Har en bekant som väntar på att bli skadeglad :) Han har en anläggning med hembyggda plansolfångare som inte kostat honom något alls och säger leende att det ska bli intressant att se hur mycket vakumrören ger när hans anläggning står stilla...
 
Kasch innan du monterar dom så ställ alla rör mot en solvägg o kolla så att alla rör verkligen blir varma, Det va fel på rätt många heatpipe som levererades i maj/juni -06, Fixa gärna nån temp mätare så du kan kolla då det enligt sfnix inte ska skilja nått mellan rören..
Naturligtvis ska du behålla alla panelerna...

En kompis väntar på att dom nya heatpipe/rören ska komma (om han inte fått dom nu) då dom 60 rör han har aldrig lyckats få upp tempen till 70° i hans 500 l tank, Några rör blev inte ens varma trots strålande sol så nu ska dom nya kollas upp ordentligt innan montering...
Har även fått ett mail från en som oxå skulle få nya heatpipe (nya sorten) pga att inte alla rör gav nån värme, Hade inte klarat av att få 70° i sin tank på 600 l fast det varit strålande sol o inget uttag av värme/vv..
 
2:an - tack för tipset. Mina är dock levererade lite tidigare om jag mins rätt (har inte leveranssedeln i närheten). Ska dock kolla det så snart jag får tillfälle. Om det nu blir någon mer sol i sommar...
 
Kasch skrev:
2:an - tack för tipset. Mina är dock levererade lite tidigare om jag mins rätt (har inte leveranssedeln i närheten). Ska dock kolla det så snart jag får tillfälle. Om det nu blir någon mer sol i sommar...
Här skriver Sfinx själv hur du kan testa om rören funkar PELLETS.INFO :: Läser ämne - Maximal effekt på solfångare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.