Hej!
Vi ska snart bygga nytt kök. Det blir vita Abstrakt-luckor. Nu till problemet. Socklarna finns endast i vitt, ej i högglans vitt. Tittade på IKEA och tyckte att den vita sockeln såg dassig och ful ut i jämförelse med den kritvita Abstrakt-luckan.

Så vi tänkte att man kunde tillverka egna socklar av täcksidor. Men hur fäster man dom i socklarna? Är det någon som har gjort på det här viset?
 
Vi har kök från Ballingslöv, men jag tror tekniken är densamma hos flera tillverkare. Om inte, kan ni säkert få köpa Ballingslövs "ploppar"...

"Ploppar", ja... Med vårt kök sätter man helt enkelt en bräda (det som ska bli sockeln, valfri stil) under köksskåpen, och så har man ett litet, enkelt beslag, en vikt metallbit, som dels sitter med ett litet stift in i brädan, dels fjädrar så att det sitter i spänn mot skåpet över. Hur enkelt som helst.
I hörnena sitter antingen plast- eller trälister för att slippa avsågade ytor (fult om man har spånskiva med laminat, åtminstone), och de ser lite speciella ut för att inte lossna, men i grunden ganska enkla.

Kolla om det finns löst på IKEA (reservdelar, typ), eller kolla på Ballingslövs modell, det är ju bara att be dem visa er.
 
Du kan ju tillverka egna socklar av t.ex. en täckskiva eller högskåpslucka.
 
abstrakt täcksida i lagom längd samt 60 bred. Såga med sänksåg ut den bredd det ska vara. 16 cm tror jag. Därefter tar du en helt vanlig notfräs och fräser ut ett spår mitt i de längder du har kapat till. Du fick med hållare/beslag/plastclips i benförp.
Vips så har du en sockel, svårare än så är det inte. Inga problem


Håller med om att malaminsocklarna inte är de hetaste till abstraktluckor. Men tänk på att astraktluckorna är känsliga för repor, och du sparkar på socklarna när du lagar mat. Men det lär fungera bra, det tror jag.
 
Som ett alternativ till vita socklar kan man annars välja grå, det gjorde kompisar till oss som också har abstrakt luckor. Det blev snyggt.
 
  • Gilla
Berg.
  • Laddar…
Tack för era svar!
Från början hade vi tänkt att ha de gråmetalliska socklarna. Kruxet är bara att vi har ett högskåp vars sida sitter ut mot rummet. Jag är rädd att det ser konstigt ut om man har en grå sockel i kombination med en högblank täcksida. Under själva skåpen ser jag det inte som något problem eftersom dessa sitter på ett annat djup än luckorna, men på det avslutande högskåpet vill jag att sockeln sitter kant i kant med täckskivan och då är jag rädd att det ser skumt ut.
 
halloy skrev:
Tack för era svar!
Från början hade vi tänkt att ha de gråmetalliska socklarna. Kruxet är bara att vi har ett högskåp vars sida sitter ut mot rummet. Jag är rädd att det ser konstigt ut om man har en grå sockel i kombination med en högblank täcksida. Under själva skåpen ser jag det inte som något problem eftersom dessa sitter på ett annat djup än luckorna, men på det avslutande högskåpet vill jag att sockeln sitter kant i kant med täckskivan och då är jag rädd att det ser skumt ut.
Hur hogt ar hogskapet? Jag loste det genom att lata tacksidan ga anda ner till golvet, men det forutsatter att man slipper skarva tacksidan.
 
näär du köper ikea köket antar jag att du köper fötter till skåpen & i samma påse ligger sockelfästena om jag inte minns fel,hmm eller hur var det nu?

kan ni inte måla socklarna högblanka själva, eller låta någon fackman göra det, det borde inte vara så dyrt ,
 
Yes, det följer med "clips" till Ikeas plastben, som man använder till att sätta fast sockeln med. Vi har tänkt använda golvplankor som sockel, med hjälp av dessa clips. Hoppas att det funkar, men det borde det väl göra?
 
berton skrev:
näär du köper ikea köket antar jag att du köper fötter till skåpen & i samma påse ligger sockelfästena om jag inte minns fel,hmm eller hur var det nu?

kan ni inte måla socklarna högblanka själva, eller låta någon fackman göra det, det borde inte vara så dyrt ,

Det kan vara så att även de vita socklarna är spånplatta klädd med klistervinyl runt kanten för att inte ta upp fukt om man svabbar golvet häftigt. Då _kan_ det vara svårt att måla på vinylen.

Jag har Duvbo-socklar och de är nämligen vinyl trätt på fronten och kanterna på en spånplatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.