Har fått felkod på våran wascator, felkod 45e

Varv fel tacho eller liknande tror jag det stod vid googlande

Kördes ett vanligt program först som funkade fint, sen skulle man köra ett snabb program och då kom den här koden.

Har bett HG att köra ett normal program igen för att se om det är snabb som strular.
 
Fotografen Fotografen skrev:
"45E RDC-kort indikerar att tacho-pulser saknas vid beordrat varvtal"

[länk]

Jag skulle leta rätt på den varvtalsgivare som måste finnas och kika på den, börja där.

(Länken verkar vara någon bostadsrättsförening fö, goggel ledde mig dit mha felkoden.)
Ja jag hittade också
Har inte hört av hyresgästen än så kanske vanliga programmet fungerar och bara snabb som strular, men det verkar ju långsökt
 
Nej det blev samma fel

Hittade det här

Felmeddelande om avsaknad av tacho-pulser i maskin, checklista för felsökning med punkter att kontrollera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får börja kolla säkringarna och bryta strömmen
 
A
Typiskt fel på motorns inverterkort
 
electroluxaren skrev:
Typiskt fel på motorns inverterkort
Ok, var sitter det? Dyrt? Var köper man?
Köpte maskinen av HT
 
A
nino nino skrev:
Ok, var sitter det? Dyrt? Var köper man?
Köpte maskinen av HT
Sitter uppe under locket bak vänster
8.000.- till 12.000.-
 
Å fy fn...

Är det en hel "låda" man byter?
Fick byta nåt direkt när jag köpte maskinen men det gick på garantin. Det var en låda under locket

Det går inte att laga själva kortet då?
8-12.000 får man ju en vanlig maskin med 5 års garanti för, det känns ju lite surt
 
Drygt 4år har jag haft maskinen, 4år och 4mån för att vara exakt men sen har jag bytt kortet ganska direkt
 
Bättre att laga en proffsmaskin än att köpa en ny hushållsmaskin.
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Bättre att laga en proffsmaskin än att köpa en ny hushållsmaskin.
Ja så tänkte jag med när jag köpte den här.
Kostade runt 15000 och höll i 4år
En Electrolux med 5års garanti får jag för 5-8000 alltså mindre än vad att laga den här kostar...
 
Den var dessutom helrenoverad från firma, med nya lager osv.

Jag vet att det är en bättre maskin men är det kortet som går sönder efter 4år och det kostar 10.000 så känns det rätt dumt?
 
På en helt annan maskin jag haft hade tachogivaren lossat från motoraxeln. Bara att dra fast igen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På en helt annan maskin jag haft hade tachogivaren lossat från motoraxeln. Bara att dra fast igen.
Ja jag ska så klart kolla igenom innan jag byter nåt, har jag tur så är det en säkring bara
 
Bröt strömmen, kopplade ur tachon
Ohm mätte den till 178ohm vet inte om det säger nåt....
Sprayde kabelskor, sprayde och tejpade några skav på tacho kablarna och kopplade in allt och körde en tvätt utan felkod.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.