Har nu de senaste veckorna haft besök av ett par installatörer samt haft telefonkontakt med en postorderförsäljare som även installerar. De ligger rätt lika i pris men en av dem som var hemma lade dels ner rätt mycket tid, dels gjorde han en beräkning i ett datorprogram, dels erbjuder han rätt välanpassade storlekar och så bor han i området.

Kontroversen är kanske att han erbjuder SolarEdge men han bedyrade att de har en ny optimerare som skall vara godkänd så man slipper besök av insatsstyrkan efter att några JAS gått i drickat. Föreslagna storlekar är 13kWp eller 17kWp båda med optimerare. Idag ligger huset enligt Ellevio på knappt 16MWh per år med direktel på varmvatten, dubbla LLVP och viss stöttning av elradiatorer. Efter bergvärme lär väl detta sjunka till 12MWH kanske. BVP installerar vi för att få bättre komfort, jag inser att det ekonomiskt är en tveksam investering.

Vilken av ovanstående storlekar anser forumet att jag bör välja? Den större känns lite overkill och jag kan inte sälja all el med 60-öringen men den ger bättre täckning av egenkonsumtion under mars och oktober.
 
F
A Anders_Nilsson skrev:
Har nu de senaste veckorna haft besök av ett par installatörer samt haft telefonkontakt med en postorderförsäljare som även installerar. De ligger rätt lika i pris men en av dem som var hemma lade dels ner rätt mycket tid, dels gjorde han en beräkning i ett datorprogram, dels erbjuder han rätt välanpassade storlekar och så bor han i området.

Kontroversen är kanske att han erbjuder SolarEdge men han bedyrade att de har en ny optimerare som skall vara godkänd så man slipper besök av insatsstyrkan efter att några JAS gått i drickat. Föreslagna storlekar är 13kWp eller 17kWp båda med optimerare. Idag ligger huset enligt Ellevio på knappt 16MWh per år med direktel på varmvatten, dubbla LLVP och viss stöttning av elradiatorer. Efter bergvärme lär väl detta sjunka till 12MWH kanske. BVP installerar vi för att få bättre komfort, jag inser att det ekonomiskt är en tveksam investering.

Vilken av ovanstående storlekar anser forumet att jag bör välja? Den större känns lite overkill och jag kan inte sälja all el med 60-öringen men den ger bättre täckning av egenkonsumtion under mars och oktober.
Gå på den större, det har varit så grymt bra priser nu i vår att man blir glad för varje övverproducerad timma. Varför skulle din lokals leverantör inte kunna sälja på dig tex en Fronius eller nåt sånt istället för SE?
 
Varför föreslår installatören ett SolarEdgesystem? Det är ju enbart meningsfullt om man har svåra skuggproblem, t.ex. höga grannhus, höga grannträd, takkupa och liknade grejer som skuggar. HAr du inget nämnvärt som skuggar ger ett SolarEdgesystem ingen extra produktion alls, utan tvärt om ca 2 % lägre produktion pga effektoptimerarna har inte 100 % verkningsgrad utan max ca 98%. Sedan har du det med SolarEdgesystem att när en eller flera effektoptimerare pajar, så har du kostnad för arbetet att byte dem även om själva ersättnings-effektoptimeraren fås gratis av SolarEdge.

Välj så många paneler du får plats med. Det är inget man ångrar. SolarEdge-gubben kan väl dimensionera system åt dig med vanlig växelriktare Fronius eller SMA? Då slipper du effektoptimerare som kommer att gå sönder förr eller senare.

På hur många olika takytor tänker du ha paneler? Fler än två takytor som har olika väderstreck?
 
Redigerat:
Det är ett vanligt sadeltak 14 grader som ligger öst-väst. En murstock, en stålskorsten och två ventilationshuvar för kök och badrum. Inga direkta skuggproblem.

SolarEdge-försäljaren säljer SolarEdge, så är det. Kan ju fråga om han även har andra märken. Med per kWp installerad effekt är han inte dyrare.

Postorderfirman är något billigare men deras layout betvivlar jag går att installera på taket, känner mig mindre bekväm med dessa. Dessutom är angiven produktion ungefär 1000kWh per år per kWp medan de andrs två räknar med 20% lägre produktion pga takets orientering.

Får väl fråga SolarEdge-försäljaren igen om vad han skall ha för en annan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.