Jag tänkte fördra rör för framtida solceller på taket och undrar följande:
  • bör man separera + och - ledningarna i separata 20 mm rör och i så fall hur långt bör avståndet vara mellan rören?
  • Kan jag låta rören mynna ut i gavelspetsen nära nocken eller har t.ex brandkåren några synpunkter om detta?
 
Vad har du för takbeläggning då?

Har du ett plaströr för plus och ett rör för minus, blir det bra.
Inte för liten diameter, så 20 mm ytterdiam(= ca 17 mm innerdiam) blir nog bra.
Kan du förlägga rören med centrum-avstånd 10 cm, då har du gjort vad du kan göra för att försvåra att ljusbåge uppstår mella plus- och minussolarkablar.

Här är Länsförsäkringars Faktablad 27 version sept 2021(nog mest avsett för lantbrukets ekonomibyggnader)
https://www.lansforsakringar.se/4aa...ntbruk/11078-faktablad-solcellsanlaggning.pdf

I det faktabladet angav de tidigare just 10 cm mellan plus- och minussolarkablar, men det har de tagit bort.
I det samma Faktabladet 27 version sept. 2018, står det om 10 cm avstånd plus och minus, men har de alltså tagit bort.

Om det blir fler än en sträng eller parallella strängar med paneler på ditt tak, då behöver du totalt 4 st plaströr. Tänk på det, nämligen för ena strängen 2 rör för plus- och minus, och 2 rör för plus och minus för andra strängen.

Hur har du tänkt dra plastören, utanpå fasaden eller inne i enfamiljshuset?

Här en länk som visar hur det gjorts på ett enfamiljshus med betongpannetak, kanske kan ge idéer?
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...Wp-foto-beskriv-klar-sept-2021-tp5019056.html

eller på ett enfamiljshus med takpanneplåt-tak
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Är verkligen under nocken bästa stället att ta ut solarkablarna från panelerna? Kanske bättre nere vid takfoten?
När solcellspaneler läggs på taket börjar man väl med övre raden paneler och sedan raden under osv. Man får tänka så man kommer åt.
 
Redigerat:
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Vad har du för takbeläggning då?

Har du ett plaströr för plus och ett rör för minus, blir det bra.
Inte för liten diameter, så 20 mm ytterdiam(= ca 17 mm innerdiam) blir nog bra.
Kan du förlägga rören med centrum-avstånd 10 cm, då har du gjort vad du kan göra för att försvåra att ljusbåge uppstår mella plus- och minussolarkablar.

Här är Länsförsäkringars Faktablad 27 version sept 2021(nog mest avsett för lantbrukets ekonomibyggnader)
[länk]

I det faktabladet angav de tidigare just 10 cm mellan plus- och minussolarkablar, men det har de tagit bort.
I det samma Faktabladet 27 version sept. 2018, står det om 10 cm avstånd plus och minus, men har de alltså tagit bort.

Om det blir fler än en sträng eller parallella strängar med paneler på ditt tak, då behöver du totalt 4 st plaströr. Tänk på det, nämligen för ena strängen 2 rör för plus- och minus, och 2 rör för plus och minus för andra strängen.

Hur har du tänkt dra plastören, utanpå fasaden eller inne i enfamiljshuset?

Här en länk som visar hur det gjorts på ett enfamiljshus med betongpannetak, kanske kan ge idéer?
[länk]

eller på ett enfamiljshus med takpanneplåt-tak
[länk]

Är verkligen under nocken bästa stället att ta ut solarkablarna från panelerna? Kanske bättre nere vid takfoten?
När solcellspaneler läggs på taket börjar man väl med övre raden paneler och sedan raden under osv. Man får tänka så man kommer åt.

Jag tänkte låta rören gå igenom ytterväggen och in på vinden.
 
Vad är anledningen till att ge sig till att förbereda med plastrördragning?
Det är nästan det första man undrar. Vad är anledningen att dra in solarkablar in på vinden? Vad har du tänkt att solarkablarna ska gå till inne på vinden?

Har du redan fått offert över solcellsanläggning så du vet hur strängarna är tänkta och hur många paneler och deras placering på taken och på vilka takytor?
 
A Arnodt skrev:
Vad är anledningen till att ge sig till att förbereda med plastrördragning?
Det är nästan det första man undrar. Vad är anledningen att dra in solarkablar in på vinden? Vad har du tänkt att solarkablarna ska gå till inne på vinden?

Har du redan fått offert över solcellsanläggning så du vet hur strängarna är tänkta och hur många paneler och deras placering på taken och på vilka takytor?
Anledningen till att jag tänkte dra in dem vinden redan nu är att jag skall polyuretanskumma huset och vill ha maximal täthet. Kan även tänka mig att dra rör från taket för att sedan dra dessa till friggeboden där elcentral sitter. Kan man i så fall placera 20 mm rören bakom panelen och att mynnar ut vid sockeln?
 
L laja57 skrev:
Kan även tänka mig att dra rör från taket för att sedan dra dessa till friggeboden där elcentral sitter. Kan man i så fall placera 20 mm rören bakom panelen och att mynnar ut vid sockeln?
Det verkar vara en vettig lösning i ditt fall. Och försök hålla dragningarna så att du inte behöver ge dig in på vinden det ska normalt gå bra och tom enklare.
 
Jag lade 25mm rör i förberedande syfte när vi byggde.med dragtråd. Var ändå rätt tajt att dra igenom sen från tak ned till pannrum. Så större storlek är alltid bra :D
 
Det går bra att dra plus och minus i samma rör om det är solarkabel.
 
Kapar denna tråd om det är ok? Tänkte även jag förbereda med tomrör för solceller i samband med min fasadrenovering. Enligt tidigare så räcker det med två tomrör 20 mm med dragtråd som helst förläggs med lite avstånd? på mitt tak finns en tak kupa så cellerna kommer på var sin sida av denna, sammankopplas raderna innan de går in i huset? Med vänlig hälsning, Ulf
 
K
U uffen skrev:
Kapar denna tråd om det är ok? Tänkte även jag förbereda med tomrör för solceller i samband med min fasadrenovering. Enligt tidigare så räcker det med två tomrör 20 mm med dragtråd som helst förläggs med lite avstånd? på mitt tak finns en tak kupa så cellerna kommer på var sin sida av denna, sammankopplas raderna innan de går in i huset? Med vänlig hälsning, Ulf
Det beror på hur mycket paneler det är, om det går att ha alla på en slinga så kopplas det ihop på taket. Annars blir det två separata slingor som aldrig kopplas ihop
 
Jag drog mina två rör tillsammans, utan mellanrum, för att inte skapa ett magnetfält som blixten vill söka sig till.
 
Tänk på att inte skapa en antenn med kablarna när sen solcellerna dras. Och jag hade oavsett vilket dragit 2 rör oavsett.
Minns inte riktigt hur de hela var men tråkigt att stå med installatören som vill dra separata trådar
 
S sblixten skrev:
Jag drog mina två rör tillsammans, utan mellanrum, för att inte skapa ett magnetfält som blixten vill söka sig till.
Blixten söker sig inte till magnetfält.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Blixten söker sig inte till magnetfält.
Är det för att inte magnetfält som bildas av blixten ska tas upp?
Eller har jag blivit förd bakom ljuset.....typ en blind leder en döv?
 
S sblixten skrev:
Är det för att inte magnetfält som bildas av blixten ska tas upp?
Eller har jag blivit förd bakom ljuset.....typ en blind leder en döv?
Om kablarna bildar en ögla så kan en blixt inducera en spänning i den ja. Därför undviker man öglor så gott det går.
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.