När husets förra ägare byggde altan så blev det så att den angränsade direkt till gräsmattan utan mellanrum, dvs. att det ligger grus (ser ut som bergkross 0-32) och jord direkt mot altanens yttre regel. Bifogar några bilder som jag har tagit efter att jag har frilagt altanen.

Altanens kant mot gräsmatta utan mellanrum, synlig bergkross, och jord direkt vid träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanens yttre regel gränsar direkt till gräsmatta med synlig jord och bergkross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att lämna ett mellanrum mellan gräsmatta och altan känns farligt, man kan råka trampa ner och skada sig.
Nu undrar jag hur jag ska göra så att regeln inte börjar ruttna om något år? Skulle det räcka att lägga markduk/platonmatta/syllpapp och fylla med makadam? Hur skulle ni ha gjort?

Trallen är lärk, vet inte vilket träslag som användes för bärlina/reglar.
 
Lägg ca 20 cm breda plattor så går det betydligt snabbare att klippa gräsmattan på köpet.
 
  • Gilla
hebn och 1 till
  • Laddar…
F Falle86 skrev:
Lägg ca 20 cm breda plattor så går det betydligt snabbare att klippa gräsmattan på köpet.
Bra idé, det kommer jag nog att göra. Och under plattorna? Platonmatta mot trä, fiberduk mot jord och fylla på med makadam under plattorna?
 
H hebn skrev:
Bra idé, det kommer jag nog att göra. Och under plattorna? Platonmatta mot trä, fiberduk mot jord och fylla på med makadam under plattorna?
Ta bort all matjord, lägg fiberduk, bärlager, stenmjöl. Platta till både stenmjöl och börlager ordentligt. Lägg plattorna.
 
  • Gilla
hebn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.