Ska göra en tillbyggnad i huset från 50-talet, där jag har vattenburen värme, och vill gärna utöka med vattenburet i tillbyggnaden också.

Så undrar hur jag ska gå tillväga, rören från pannan går upp genom taket i pannrummet, sen går dom i golven och inbyggt i väggen till övervåningen. Vill ju inte bryta upp väggar och golv för att kunna ansluta fler element, så min tanke är att gå in med rör inne i pannrummet.

Kan jag koppla in matningen direkt efter shunten där är det koppar rör (28mm har jag för mig) en liten bit, möjligtvis upp till termometern sen är det järnrör.

Tänkte även om jag kunde koppla in returen ovanför cirk.pumpen där det är gängat R25 fick jag det till där är det ett rejält grovt järnrör (Bara mellan pump och shunt finns det koppar på returledningen).

Min tanke är alltså att gå in med en t-koppling på dom 2 ställena så jag får ut 22mm rör som jag kan använda för nya radiatorer. tyvärr ser det rejält rostigt ut vid gängan ovanför pump, men kanske ser värre ut än det är.

Har tänkt mig 3 möjligtvis 4 radiatorer hur mycket räcker ett 15mm rör till, kan jag köra 22mm till första radiatorn och sätta en t-koppling 22-15-15, blir i såfall en 15 till första radiatorn och en 15 vidare som driver dom sista 2 radiatorerna med endast 15mm som stam? Eller måste jag gå med 22mm till näst sista radiatorn?
Som ni säkert förstår är det ett 2 rörs system.

Gamla värmerör och en cirkulationspump i ett pannrum, indikerar möjlig expansionsplats för tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannrum med rörinstallationer och termometrar, markerade med anteckningar om dimensioner för en planerad tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan troligen koppla in dig där du föreslår.

Vilken grovlek det bör vara på rören beror på bl.a. vilket flöde det måste vara, hur stora radiatorer det är tänkt vara, hur stor effekt rummet/rummen förbrukar vid DUT.
 
Går det att räkna ut hur grova rören måste vara, vet tyvärr inget om pumpen, mer än att den ser väldigt gammal ut, verkar funka hur bra som helst ändå för aldrig har problem med värmen. Eldar med pellets så blir ju rejält varm framledningstemperatur iallafall.
 
Hade tänkt använda förzinkade stålrör till radiatorerna, blir ju en hel del lägre pris, men företaget jag ringde till sa att det var så meckigt att använda elförzinkade rör tillsammans med klämringskoppling att det var lättare med kopparrör, kan det vara möjligt? Verkar ju vara lika arbetsmoment i monteringsanvisningen för klämringskoppling för båda typer av rör.
 
B
Jag hade också skippat de elförsinkade rören. Koppar eller pex skulle jag kört på. Svårt att säga något om dimensioner när man inte vet storlek. 22 som stam till 4 element borde funka, kan jag tycka utan att veta hur stora de är. Hur snabbt man kan gå ner till 15 är lite mer beroende på.
 
Lite fundersam över pex då jag har pellets/vedeldning, har en reglershunt efter pannan, men vet inte hur hög framledningstemperaturen är när den är fullt öppen, pelletsbrännaren kör ju till drygt 80 grader, ännu mer med ved, vad jag förstått så är pex specat till 70 grader kontinuerligt.
 
Om jag väljer pex rör kan man sätta en shunt mellan tillopp och retur på grenen med pexrör för att få lägre Max temperatur i den stammen? Eller ställer man till flödet i systemet då?
 
Kör på koppar, galvat är bra mycket mer omständigt.

Vill du spara pengar så löder du istället för att använda pressade rördelar.

Vid 55/45 system (anger grader framledningstemperatur) är en tumregel att man har sätter totalt max 1,5 kW radiatorer på en 15mm stam och max 5 kW på en 22mm stam.

Av din beskrivning kanske du oavsett bör fundera på att en automatisk shunt så du inte kör ut varmare vatten än nödvändigt. Det brukar kunna ge en del energibesparing om inte annat.
 
  • Gilla
Eryl
  • Laddar…
Får nog bli koppar då, vet inte vad jag har för system, har en automatshunt som jag ställer värmen på med en termostat i hallen, så justerar bara där om jag vill ändra temp, fungerar bra, men vet inte hur mycket den shunten släpper igenom när den är fullt öppen, pannan ligger mellan 74-82 tror jag ( kör med pellets).
 
Kom på att jag har för mig att det går att ställa in max temperatur på shunten som sitter efter pannan så om jag ställer den på max 70c så borde det ju vara riskfritt med pex. Får kolla upp lite priser och bestämma mig därifrån, men blir koppar eller pex struntar i stålrören.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kör på koppar, galvat är bra mycket mer omständigt.

Vill du spara pengar så löder du istället för att använda pressade rördelar.

Vid 55/45 system (anger grader framledningstemperatur) är en tumregel att man har sätter totalt max 1,5 kW radiatorer på en 15mm stam och max 5 kW på en 22mm stam.

Av din beskrivning kanske du oavsett bör fundera på att en automatisk shunt så du inte kör ut varmare vatten än nödvändigt. Det brukar kunna ge en del energibesparing om inte annat.
Vad är det förutom löddelar som skiljer menar du? Det är knappast någon skillnad att jobba med koppar eller den typen stålrör med klämring- eller presskopplingar.
 
E Eryl skrev:
Kom på att jag har för mig att det går att ställa in max temperatur på shunten som sitter efter pannan så om jag ställer den på max 70c så borde det ju vara riskfritt med pex. Får kolla upp lite priser och bestämma mig därifrån, men blir koppar eller pex struntar i stålrören.
Med PEX hoppas jag du menar sk Alupex annars passar det dåligt i ditt fall efter vad du visade på bilden. Koppar är nog lämpligt även om de är dyrare och vill du som mexitegel skrev använda delar för lödning blir kostnaden rejält mindre i den delen för kopplingarna.
 
E Eryl skrev:
Får nog bli koppar då, vet inte vad jag har för system, har en automatshunt som jag ställer värmen på med en termostat i hallen, så justerar bara där om jag vill ändra temp, fungerar bra, men vet inte hur mycket den shunten släpper igenom när den är fullt öppen, pannan ligger mellan 74-82 tror jag ( kör med pellets).
Lite beroende på hur bra isolerat huset är mm så bör du kunna ställa in reglersystemet (där shunten ingår) till att ge ut max 65° oberoende om pannan är på 70° eller 95°.

För att ställa in reglersystemet så är det lämpligt att öppna alla radiatorvred på max och/eller ta bort alla radiatortermostater. Ställa in / justera kurvlutningen, förskjutningen.
Lämpligt är att göra det när utetemperaturen pendlar runt noll grader.

I följande inlägg har jag lagt upp flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
GK100 GK100 skrev:
Vad är det förutom löddelar som skiljer menar du? Det är knappast någon skillnad att jobba med koppar eller den typen stålrör med klämring- eller presskopplingar.
De är väl lite besvärligare att kapa och grada? Sen är lödningen klart mer omständigt än att pressa.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.