Hej,
Skall gjuta platta till ett uterum på 25 kvm på en grundkonstruktion med leca-block( se bild).
Är ensam och har bara en blandare, så jag hinner inte allt på en dag.
Min tanke är att dela in gjutningen i två lådor, över mittersta lecamuren.
Varje gjutning får då 10cm av lecablocket. Armeringen kommer jag låta gå "igenom" lådorna.

Har tittat på forumet och endast sett att ni avrått från gjutningar i två omgångar. Men skulle ovan metod kunna fungera utan sprickproblem eller dylikt?

Några tips, alternativ?

//Knallen
Bor i ödebygden och med 45m till bärig väg
, Armeringsnät klart för gjutning av platta på leca-blockgrund för uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Alt-texten kan inte skapas eftersom det inte finns någon bild att beskriva.
B
Kan funka. Har gjutit liknande utan problem med sprickor, men jag kanske bara hade tur? Men det blir ju en skarv hur man än försöker. Så du lär ha något annat ytskikt sen antar jag?

Jag avgränsade gjutningen med en planka. Den plankan hade en massa hål för all armering, så den var inte lätt att få dit. Lade en del extra armering som stack ut från gjutning nr1 in i gjutning nr 2.

Kontorsarbetare som jag är så var jag väldigt mör och trött på slutet, finishen hade nog blivit bättre om man haft ett par extra händer till. Jag hade lagt upp all ballast och cement dagen innan så nära som möjligt, för det tar tid och är tungt. Tiden går snabbt när betongen börjar härda. Betongblandaren ställde jag bara nån meter från plattan. Försök att vara minst 2 personer i alla fall, och om möjligt ha 2 betongblandare.
 
Hade åtgärdat vägen så betongbil kunnat komma intill istället.
Jag gjöt 1100 kg/35-37 säckar själv nere i en krypgrund (bära i hink) och hade en betongblandare utanför. Det gick i 75 kg i stöten i blandaren jag hade. Blandtiden var 10-15 min inkl hälla i säck och mäta vatten.
Det tog väl 9-11 h någonstans innan jag var klart, sjukt sliten efteråt. Trodde det skulle gå genomföra på 3 h utan erfarenhet.

Edit: Räknar man på det så skulle blandtiden vara just 3 h. Skrapa ut, bära och vibrera kan inte ta 6h+. Så något tecken på "personalbrist" får man väl ändå se det som.

Även om jag inte sett resultatet ännu, trots det var ett halvårsedan så tror jag det blev bra nog för ändamålet.

I ditt fall tror jag 5-10 pers och 4-7 blandare är en bättre idé om det inte funkar med betongbil. Det är viktigt du får upp hastigheten på jobbet när det är en så viktig yta. Men som sagt jag kan inte detta, det är vad jag tror från mina erfarenheter.
 
Hej
Tack för svar,
Vägens bärighet är det inte något problem med, men huset ligger omgärdat av stenmur, friggebod, lada och diken vilka är svårforcerade.
När jag gjöt grunden till lecamurningen, gick det åt 150 säckar och det tog mig från 6 på morgonen till tio på kvällen.Tufft men det gick.
För plattan är det drygt 200 säckar så jag behöver behöver två dagar.
Som golv på plattan kommer jag ha 5cm cellplast och laminatgolv på det, så eventuella skarvar/sprickor som eventuellt blir, kommer nog inte att märkas.

//Knallen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.