Ska byta spis som vi fick installerad när vi byggde hus 2016.
Nu så har vi införskaffat en ny större spis IKEA’s Blixtsnabb.

jag inser nu att den gammla Bosch spisen är kopplad på en fas bara. Se bild.

så det jag undrar över är om den nya IKEA spisen kan kopplas in som angivet på den spisenVisa bilaga 611491
Dvs 400V 2N
Då det är draget tre faser i säkringsskåpet!
Brun,svart å grå kabel.

så som jag tolkar det då är att denna nya spis klarar 400 mellan faserna men matas med 230-240V
Ska erkänna att det är mer en 20 år sedan jag läste detta. Men har ju inte jobbat med detta.

Ville kolla här om det fanns någon som kan detta å kanske kan hjälpa till med ett svar å en liten förklaring. Visst så kan man ju prova. Men känns lite onödigt att bränna spisen för att man iaf inte försökt att ta reda på hur det skall kopplas in
 
  • Elkopplingsschema för en spis som visar alternativ för 400V 2N och 220-240V med olika kabelanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skruvanslutning av enfas spisuttag med märkning 240V, visar detaljer som skruvar och kabeleingång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en spisens elanslutning med enfasanslutning och kablar i brunt, blått och gult/grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut i perilexuttaget i väggen, finns det mer än en fas där?
Troligen, eftersom du i dag driver spisen på N och L2.
 
  • Gilla
MR xxx
  • Laddar…
Antar du menar ny spishäll, inte en hel spis? Hur många säkringar är spishällen säkrad med i el-centralen? Ser ut som det behövs ett nytt Perilex sladdställ med alla stift på plats.
 
  • Gilla
MR xxx och 1 till
  • Laddar…
Ja ny sladd har jag med alla stift i / på.
Det är ju tre säkringar i el-centralen.
Men bara en säkring används i nu läget. Jag kollade detta innan.
 
Har du ett nytt sladdställ så kan du koppla brun och svart till olika faser/kontaktstift enligt alternativ 400 V 2N~. Eftersom den gamla hällen varit kopplad på en 1-fas vet man att nollan finns där som den ska.
 
  • Gilla
MR xxx
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har du ett nytt sladdställ så kan du koppla brun och svart till olika faser/kontaktstift enligt alternativ 400 V 2N~. Eftersom den gamla hällen varit kopplad på en 1-fas vet man att nollan finns där som den ska.
J Josth skrev:
Har du ett nytt sladdställ så kan du koppla brun och svart till olika faser/kontaktstift enligt alternativ 400 V 2N~. Eftersom den gamla hällen varit kopplad på en 1-fas vet man att nollan finns där som den ska.
okej
Tack för snabbt svar! :D
Blev lite fundersam över hur dom kopplat innan!
Men det har jag väl lärt mig att Trivsel hus anlitat alla möjliga hantverkare.

men hatten av för spisen har ju fungerat under alla år.
 
tommib
Om du byggde ett hus 2016 så borde du ha ett fullkopplat perilex i köket men givet att man valde att koppla föregående häll på det där sättet så skulle jag inte förutsätta något alls.

Du ska inte heller dubbelposta, ställ frågan en gång i ett delforum.
 
  • Gilla
MR xxx
  • Laddar…
Hur är ugnen ansluten? Den ska ligga på en annan fas/säkring än de bruna och svarta ledarna är kopplad till.
 
Det man måste ta med i beräkningen är om det finns något annat kopplat på de andra faserna, exempelvis ugn.
Om så är fallet kan det bli överbelastning på den fas som delas med ugn och häll.
Hällen kan (enligt manualen) dra 16A per fas (3700W).
 
Gissa inte. Kontrollmät i uttaget!!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.