Försöker skaffa mig en uppfattning om vad som är möjligt att eventuellt göra med ett hus som jag och min flickvän är intressenter på. Jag är relativt okunnig på detta så tänkte att någon av er här kanske har bättre insikt. Huset i fråga är byggt på mitten av 30 talet och har en källarvåning med betonggrund. Vi tittar på att på ett eller annat sätt bygga ut boarean genom bygga ut från vägg markerat rött.
Bredden är ca 7 meter, säg att man vill bygga ut större delen av rödmarkerad vägg med 3-4 meter till för att få till en utökad vardagsrumsarea och ett extra mindre sovrum till. Är det helt tokigt tänkt eller är det görbart och vad är en rimlig kostnad för sådant? Kan man göra detta eller något liknande utan att behöva bygga ut källarvåning (blå) eller bör den hänga med och byggas ut också?

Hus från 30-talet med rödmarkerad vägg för utbyggnad och blåmarkering vid källargrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår att man bör projektera och ta fram förfrågningsunderlag och allt vad det heter, men försöker bara få ett grundläggande begrepp om rimlig kostnadsnivå och görbarheten.

Tack!
 
Ja det är fullt möjligt att bygga ut. Personligen hade jag murat upp en källarvåning i Leca. Kanske kan bli ett nytt dubbelgarage? Du har lite låg mark runt huset för att det skall bli bra att fylla upp och gjuta en platta. Möjligen kan du ha en torpargrund under tillbyggnaden.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I Stockholm är det där en hustyp som det är väldigt vanligt att man lägger på en våning på. Det innebär att det finns ganska mycket jämförelsematerial Om vad det kostar (jag vågar dock inte gissa med dagens virkespriser.

Nu är ju ditt hus redan utbyggt på baksidan med vad jag gissar är ett större kök och kanske vettigt badrum på bostadsplanet, men att få upp sovrummen på en övervåning och kanske slå ihop ett par befintliga rum till en större sällskapsyta på nedervåningen kan i alla fall vara en lösning.

Men skulle du bara förlänga huset skulle jag valt att bygga källare. Sockeln är ju ändå så hög att det inte behöver grävas så mycket och muras/gjutas upp till golvnivån behövs ju hur som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.