Jag döper nu om tråden till "ska man skaffa höns - eller avstå på grund av risk för råttor?" :rofl:

Att ha några få hönor i trädgården hade verkligen varit roligt, men om det leder till att man får problem med skadedjur i huset så är det ju inte värt det..

Här finns några länkar jag hittade om hur man kan ha hönor men minska risk för problem med råttor:

https://blog.omlet.se/2019/09/29/hur-du-haller-rattor-borta-fran-honshuset/

https://www.land.se/djur-natur/rattor-i-honshuset-sa-forebygger-du/

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=84801.0

Lyssnar gärna på era erfarenheter om ni hittat lösningar eller avråder!
 
Isakare Isakare skrev:
Vi drog upp el på vindarna nyligen och monterade musstörare, vi får se till hösten om det hjälper.
 
Davidbagare
Vore ju kul att höra från er som har höns i villaområde och inte har fått möss/råttor på köpet med.. Har ni några knep? Är det lättare i ett kattätt område?
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Unikt namn
Musfällor brukar ju kunna hjälpa.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vore ju kul att höra från er som har höns i villaområde och inte har fått möss/råttor på köpet med.. Har ni några knep? Är det lättare i ett kattätt område?
Hos oss hjälper inte katterna, 30 hus och det finns nog 15-20 katter i området. Dock har inte de boende i den mest drabbade huskroppen (3 radhus) katt.
Själv har jag haft många möss inne, men de har just katten släpat in, inga kommer frivilligt in om man har katt.
Måste även nämna att jag verkligen gillar kacklandet, kvackandet och tuppen som väcker en 5 på lördagsmorgonen från villatomten, men förstår de som inte får sova för mössen som klättrar i väggarna.
 
Nej men alltså, klart det går att ha höns utan att det blir en rått/musinvasion!
Nu bor jag förvisso på landet och inte ibett villakvarter som TS efterfrågade men jag har inte fått fler möss inne sen jag skaffade höns, det kommer in ett gäng under vintern men det har det alltid gjort här. (Gammalt hus, åker och skog runt om)
Mitt hönshus är upphöjt och det är inga möss i det. Skulle någon mus ta sig in i hönsgården skulle hönorna göra processen kort med den, även den mest sävliga höna brukar förvandlas till en velcioraptor när hon ser en middag med svans. (Kolla Youtube om du inte tror mig ;) )
Fodret förvaras i stängda tunnor i en angränsande byggnad, där är största lockelsen för mössen så kan man bara ha maten väl oåtkomlig så är det lugnt.

Kan försöka leta upp lite bilder för inspiration, googlade själv mycket innan bygget men fick mest bilder från tex USA och de har ju helt andra regler.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Inga problem här med varken råttor eller möss men så bor det ca 15 katter i kvarteret.
Inget tillstånd behövs i vår kommun.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 4 till
  • Laddar…
är det verkligen ett villakvarter? råttor finns mest i städerna
 
Om det är mig du frågar om det är ett villakvarter så är svaret att jag bor i ett villakvarter.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Claes Sörmland
Litet samhälle på landet. Grannen skaffade höns till det gamla uthuset och fick råttor. När råttorna började resursförsvara foderhinken så gav de upp. Många år sedan.

Typ 15 år senare börjar en annan granne 100 m bort mata småfågel väldigt intensivt. Råttorna flyttar in in deras grund.

Så finns det råttor i samhället så flyttar de in om det finns en mat. Bor man ensam ute i ingenstans så finns nog inga råttor och då lär möss vara det man kan fundera på. Lite mer hanterbart.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
De där funkar bäst för att möss/råttor inte ska bosätta sig, men att ta matpaus där de finns gör de nog.
Men det finns andra sätt att hålla råttorna borta. Google hjälper dig. Jag fick iallafall hopp igen.

..sen har min granne en stor kaninbur inte många meter från där jag tänkte ha hönor, och kaninmaten lär ju locka råttor den med…
Våra kaniner har inte fri tillgång till pellets ( som är i princip pelleterat gräs), utan får bara nån bit varannan dag. Fri tillgång till hö, grenar och nu äntligen, massa ogräs.

Jag vill också ha några höns, och gärna inspirationsbilder för villaträdgård. Flera i grannskapet har höns, men rätt avancerade byggen. Skulle vilja hyra över sommaren och ha det lite enklare.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Jag tänkte först bygga nåt eget hönshus, men hittade sen det här. 2x1m - ca 3000kr. Blir perfekt i villaträdgårn att börja med. Eller vad tror ni hönsägare? Tänkte ha 4st hönor.
 
  • Ett litet trä-hönshus med nätad utegård och öppningsbart tak, avsett för placering i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag tänkte först bygga nåt eget hönshus, men hittade sen det här. 2x1m - ca 3000kr. Blir perfekt i villaträdgårn att börja med. Eller vad tror ni hönsägare? Tänkte ha 4st hönor.
Jag har sett väldigt olika uppgifter på hur stor yta varje höna bör ha. För mig ser det där lite trångt ut för 4 st hönor, om det är det enda utrymmet de ska vara på.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Nej men alltså, klart det går att ha höns utan att det blir en rått/musinvasion!
Nu bor jag förvisso på landet och inte ibett villakvarter som TS efterfrågade men jag har inte fått fler möss inne sen jag skaffade höns, det kommer in ett gäng under vintern men det har det alltid gjort här. (Gammalt hus, åker och skog runt om)
Mitt hönshus är upphöjt och det är inga möss i det. Skulle någon mus ta sig in i hönsgården skulle hönorna göra processen kort med den, även den mest sävliga höna brukar förvandlas till en velcioraptor när hon ser en middag med svans. (Kolla Youtube om du inte tror mig ;) )
Fodret förvaras i stängda tunnor i en angränsande byggnad, där är största lockelsen för mössen så kan man bara ha maten väl oåtkomlig så är det lugnt.

Kan försöka leta upp lite bilder för inspiration, googlade själv mycket innan bygget men fick mest bilder från tex USA och de har ju helt andra regler.
Det där låter jättefint! Har du möjlighet att lägga upp lite bilder eller film? Både på hönshuset och där fodret förvaras (y) Hade varit fint att se!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.