Funktionen störs inte av några vinklar hit eller dit, MEN det kommer upp fukt i röret och det är inte så bra att få under takutsprånget.
Kommer att slita på färgen och kan orsaka röta.
Protte
 
  • Gilla
Christer Eneslätt
  • Laddar…
C Christer Eneslätt skrev:
Hej!
Ser om jag återuppliva tråden.

Jag har ett avluftningsrör som är draget till husets övervåning. Nästa steg är givetvis att dra röret ut ur huset.

I samband med detta ser jag två möjligheter. Antingen dra ut röret genom väggen eller upp genom taket.

Alternativet att dra röret genom väggen känns enklare men jag är tveksam om det sänker funktionaliteten hos avluftningsröret om jag behöver vinkla den 45 grader. Röret skulle i så hamna strax under takets överhäng.

Vad tror ni?
Genom taket är vedertagen standard idag, och att frångå standard måste man kunna motivera väl.

Jag skulle säga ta den genom taket. Det finns bra, täta genomföringar för detta idag, lukter och gaser från röret vädras bort ordentligt och det finns ingen risk med tråkigheter som fuktinträning i fasad/stomme.

Jag har sedan gammalt röret ut genom väggen, vindstilla dagar kommer det faktiskt ibland en otrevlig "pust" därifrån.
 
  • Gilla
Christer Eneslätt
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Funktionen störs inte av några vinklar hit eller dit, MEN det kommer upp fukt i röret och det är inte så bra att få under takutsprånget.
Kommer att slita på färgen och kan orsaka röta.
Protte
Okay. Tusen tack för svaret, Protte.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Genom taket är vedertagen standard idag, och att frångå standard måste man kunna motivera väl.

Jag skulle säga ta den genom taket. Det finns bra, täta genomföringar för detta idag, lukter och gaser från röret vädras bort ordentligt och det finns ingen risk med tråkigheter som fuktinträning i fasad/stomme.

Jag har sedan gammalt röret ut genom väggen, vindstilla dagar kommer det faktiskt ibland en otrevlig "pust" därifrån.
Tack för återkopplingen. Bygger hellre rätt från början för att undvika strul längre fram.

Men känner viss osäkerhet inför att såga upp taket för detta. Och eftersom det är ett plåttak så antar jag att jag behöver anlita en plåtslagare för att tillverka en huv för att skydda mot snön.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du för plåttak?

[länk]
Hej Krilleman,
Jag har profilerat plåttak. Ser i länken du bifogade att företaget har en passande lösning. Tack!

Låter som att jag kommer att dra upp avluftning genom taket, efter rekommendation. Har inte gjort något liknade förr. Finns det något smidigt tillvägagångssätt eller snitsigt verktyg jag kan använda mig av för att ta upp hålet genom innertaket och slutligen genom plåttaket? Gips/ innertak/ plåttak)
 
Lyfter tråd igen med hopp om att få svar på en fråga gällande avluftning och hur den ska placeras;

Som jag förstår det skall det optimalt placeras enligt följande (förenklad lösning med endast dusch och wc);

INKOMMANDE STAM ===> DUSCH ===> WC===> AVLUFT PÅ TAK

(DUSCH/WC ovan är kopplade med T-kopplingar)

Hur "illa" är det med följande:
INKOMMANDE STAM ===> DUSCH ===> AVLUFT PÅ TAK===> WC
eller
INKOMMANDE STAM ===> AVLUFT PÅ TAK ===> DUSCH ===> WC

antar längd spelar roll? I mitt fall rör det sig om ca 3m mellan avluft och WC om man skulle köra enligt någon av de två sista lösningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.