Hejsan alla!

Om ett par veckor kommer borraren hit och ska in 185 meter under mossan på tomten, så att jag ska få bergvärme. Det skulle kosta 2500:- extra att borraren fyller kaxet i en kontainer och forslar bort det. Jag funderade på att ta hand om kaxet själv och fylla på min sluttande tomt istället och samtidigt spara en slant.
Vad jag har förstått så kommer kaxet ut som en tjock korv med högt tryck blandat med en hel del vatten. Var/hur ska jag fånga upp detta bäst, utan att smutsa ner min egen eller grannarnas tomt alldeles för mycket?

Mvh Zax
 
...i en container...... ::)
 
Varför inte fästa en pressening i den den sluttande delen och sen be borraren dra dit slagen och spruta ut det under presseningen. Måste väl funka ..

Sen att jag är skeptisk till bergvärme borrare är en annan sak. Grannen här borrade förra månaden. De gick på en fin vattenåder. Och vipps så letade det vattnet sig via en spricka i berget vidare till min tomt. och upp kom det ur gräset. Det var sånt tryck så jag trodde jag fått vattenläcka men men.. minst 20 meter från borrhålet var detta med. Så innan man förbjuder vedeldning inom tätbebyggt området ska man nog fundera på att göra samma sak med bergvärmehål.
Hade vattnet gått upp vid en källarvägg eller under källargolvet så vet man inte vad som kunnat hända.
 
När vattenbrunnen borrades hos föräldrarna så blev det något fel med "kaxuppsamlingen" plus att vattenådern inte behagade dyka upp på dom första 50 metrarna, dammade så knappt bilarna kunde passera på vägen utanför :p
Låter allt säkrast att låta borraren ta hand om kaxet och sedan fylla tomten med något lämpligare material :-/
 
om du stöter på mycke vattenflöde går det inte att leda ut det i din slänt, det kan vara som att spola mad en brandslang.
om du inte stöter på vatten komer det att vara dam presis överallt & flera hundra meter bort.

normalt har man en container med en pressening över, där i hammnar allt. men jag antar att det kostar lika mycke för dig att ha kontainern som uppsamlingskärl & sen ha ut det på slänten som att låta dom förslabort det.
 
Borrkaxet är mjukt och fint och passar bra t ex att fylla diket för kollektorslangarna.
 
Borrkaxet är garanterat befriat från näring så om du täcker din gräsmatta med det så kommer inget växa där. Dessutom blir det antagligen stenhårt när regnet har fått packa det ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.