Hej!
Tidigare ägare av vårt hus har byggt om garaget till ett extra-rum, som vi nu ska återställa till garage.

När vi brutit upp golvet av spånskivor som legat på platonmatta ser vi att det verkar vara flytspacklat på betongplattan, eller är det något annat?

Gissar att det inte håller för att ex använda domkraft på eller dubbdäck, så är det att bila bort det som gäller?
Verkar inte vara något fall mot golvbrunnen heller
 
  • Golv i garage med uppbruten spånskiva som avslöjar troskikt över betongplatta och golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du bör inte använda golvbrunnen i garaget utan oljeavskiljare ändå.
 
Appendix Appendix skrev:
Du bör inte använda golvbrunnen i garaget utan oljeavskiljare ändå.
Oavsett golvbrunn eller inte så vill jag inte att eventuellt smältvatten från bilen letar sig ut mot väggarna. Bor i norra Sverige så kan bli en hel del!
 
@
Appendix Appendix skrev:
Du bör inte använda golvbrunnen i garaget utan oljeavskiljare ändå.
Klart att man behöver används golvbrunnen. Var ska annars vattnet/snön som åker med bilen in i garaget hamna? Däremot är det väl ingen som tvättar bilen i sitt "vanliga hemma garage".
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Har skrivit detta i många trådar om garage.
Byggde nytt hus för 2 år sen med värmepump i garaget.
Ville ha 2 brunnar, en under varje bil plus en till vask och pump.
Fick avslag utan motivering, efter samtal så sa dom bara att man inte brukar ha det i nya hus.
Gick vidare och alla sa samma sak men ingen kunde peka på varför.
Slutade med att jag ville ha alla svar på mail och till slut kom dom fram till att det inte gick att förbjuda, inte heller att dom kunde tvinga mig att installera en olje avskiljare i ett vanligt Svensson garage (byter inte olja osv)
Så inte en droppe olja från mina fordon på golvet som är torrt och fint med tre brunnar installerade.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Text
Appendix Appendix skrev:
Smältvattnet innehåller en jävla massa skit och ska inte ner i dagvattnet.

Sen får ni göra som ni vill men det är inte tillåtet att installtera nya golvbrunnar i garage. Av en bra anledning.

Ni kan bland annat läsa denna tråden:

[länk]
Är egentligen inte fråga om någon ny golvbrunn heller, originalbrunnen har suttit där sedan 1963 och blivit utbytt till plast vid ett senare tillfälle. Det enda som saknas idag är själva "tratten" om man så kallar den. Kanske inte spelar någon roll, vad vet jag,

MEN

Tråden skulle inte handla om golvbrunnen, utan hur jag ska göra med garage-golvet.

Hur mycket jobb är det att fräsa ner ca 20 mm av flytspacklet och ersätta det med något flytspackel av industri-kvalité?
Alternativt epoxy-måla befintligt spackel några varv och sedan köra med någon slags gummi-list kring väggarna för att undvika att eventuellt smältvatten letar sig dit?
 
Eller är det enklare att bila sig ner till betongen och ersätta med nytt flytspackel? Eller betong?

Det ser ut att ligga en presenning mellan plattan och flytspacklet. Kan tanken ha varit att få en extra fuktspärr? Eller den kanske bara lagts kring golvbrunnen vid spacklingen iofs för att täta..
 
  • Skadat flytspackelskikt över betongplatta med synlig presenning som fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Appendix Appendix skrev:
Smältvattnet innehåller en jävla massa skit och ska inte ner i dagvattnet.

Sen får ni göra som ni vill men det är inte tillåtet att installtera nya golvbrunnar i garage. Av en bra anledning.

Ni kan bland annat läsa denna tråden:

[länk]
Nej det är ju bättre om det blir en pöl på golvet som man får raka ut på den asfalterade infarten där det rinner iväg med övrigt dagvatten...

Jag håller med dig om att reglerna för brunnar i garage finns av en anledning, men nu snackar vi ett befintligt garage som ska återställas. Man får väga nyttan mot insatsen.

Jag förutsätter att garaget fortfarande är ett garage i myndigheternas ögon. Annars så behövs ju bygglov och då lär ju både golvbrunnar och brandskydd behöva uppfylla dagens krav.
 
B Bigfoot skrev:
Nej det är ju bättre om det blir en pöl på golvet som man får raka ut på den asfalterade infarten där det rinner iväg med övrigt dagvatten...

Jag håller med dig om att reglerna för brunnar i garage finns av en anledning, men nu snackar vi ett befintligt garage som ska återställas. Man får väga nyttan mot insatsen.

Jag förutsätter att garaget fortfarande är ett garage i myndigheternas ögon. Annars så behövs ju bygglov och då lär ju både golvbrunnar och brandskydd behöva uppfylla dagens krav.
Korrekt! Jag har varit i kontakt med kommunen, och enligt dem behöver jag varken göra någon anmälan eller ansöka om bygglov
 
Appendix Appendix skrev:
Smältvattnet innehåller en jävla massa skit och ska inte ner i dagvattnet.
Vart tar det vägen om man inte har någon golvbrunn eller ställer bilen utanför garaget?
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart tar det vägen om man inte har någon golvbrunn eller ställer bilen utanför garaget?
Det upplöses helt magiskt på atomnivå och blir ofarligare än glass.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Går det inte att flytspackla några centimeter högre med en massa av toppkvalité? Ev se om det går att härda ytan med produkter som Betsil. Att bila bort det där känns jobbigt och kanske onödigt.
.
Sen måste jag (även om tråden inte handlar om det) säga att sign Appendix och de flesta kommuner ger uttryck för en obefogad rädsla. Idag har inte folk en oljedrypande Trabant i garaget som dom tvättar med mineralavfettning varje vecka. Och snart blir bilarna ännu renare när förbränningsmotorerna fasas ut.
 
M MagHam skrev:
Går det inte att flytspackla några centimeter högre med en massa av toppkvalité? Ev se om det går att härda ytan med produkter som Betsil. Att bila bort det där känns jobbigt och kanske onödigt.
.
Sen måste jag (även om tråden inte handlar om det) säga att sign Appendix och de flesta kommuner ger uttryck för en obefogad rädsla. Idag har inte folk en oljedrypande Trabant i garaget som dom tvättar med mineralavfettning varje vecka. Och snart blir bilarna ännu renare när förbränningsmotorerna fasas ut.
Ska kolla upp betsil! Jo precis, vill undvika att bila såklart men ändå få ett dugligt garagegolv.

Om jag skulle flytspackla ovanpå befintligt flytspackel, hur gör jag då vid väggarna? Är gips på samtliga väggar. Kan jag kapa gipset längs med "syllen" och sedan flyta mot den, eller flytar jag direkt mot gipset efter tätning? Eller hur ska man tänka där?

Måste flytta något uttag där porten ska in, så därav det fina hålet i väggen
 
  • Ofullständigt garagegolv med ett hål i väggen och synligt isoleringsmaterial bakom kapat gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tomture61
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.