kisumisu
optimum optimum skrev:
Funkar säkert bra men spara de gamla kassetterna för de är original och var bara lite fyllda och klarar troligen en fyllning till 100% då trumman inte är direkt sliten.
När du förvarar kassetter ska de ligga mörkt.
Tack för tipset! Kan bli behov fylla snuå småningom nu när vi skriver ut så mycket!!
 
C
M mnils skrev:
HP gör så, vissa modeller vägrade att skriva alls när antalet supportade sidor var förbrukat oavsett hur mycket som egentligen finns kvar. Snål som jag är brukar jag ta ut "tomma" kassetter och skaka lite på dem då går de några 100 sidor till, detta brukar funka några gånger sedan är de verkligen slut.
Ha ha, vadå, så chippet glömmer bort några sidor om du skakar på kassetten?

optimum optimum skrev:
Troligen de flesta.
Mina två Brother-skrivare gör det iallafall inte. Faktum är att de börjar ge taffliga utskrifter långt innan den varnar för att tonern börjar ta slut. Men då är det definitivt någon sorts nivåsensor och inte en sidräknare.
 
optimum
C cpalm skrev:
Ha ha, vadå, så chippet glömmer bort några sidor om du skakar på kassetten?


Mina två Brother-skrivare gör det iallafall inte. Faktum är att de börjar ge taffliga utskrifter långt innan den varnar för att tonern börjar ta slut. Men då är det definitivt någon sorts nivåsensor och inte en sidräknare.
Nej knappast.
Chippet är en räknare som startar på typ 1000 sedan när den är 0 så larmar skrivarens.
Förr kunde man skaka tonern så hamnade det mer jämt och man kunde köra lite till.
De nyare moderna har oftast chip ser ut typ så här se bild.
När man köper toner för påfyllning brukar nya chip följa med.
Jag har fyllt mina hp kassetter en gång och kommer prova en gång till.
Utskrifterna lika bra som de var med original toner.

Jo det skitar ned så var på en plats där det inte gör så mycket.
Och använd plasthandskar, följer med ibland.

Restartchipp för HP LaserJet-tonerkassetter visas på eBay-sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kisumisu
M mojjen skrev:
Har en större samsung C9350nd
Den varnar för låg toner i rätt god tid. Brukar gå att köra relativt länge innan den tvingar över till bara svartvitt. Blev med denna tråden påmind att min varnat för låg Cyan ett par veckor så sakll nog beställa en toner:) Jag kan tillägga att jag har sabbat 2 skrivare, en stor kyocera och en liten HP på pirattoner. En del är extrem känsliga. När det skiter sig och pulvret inte sätter sig som det skall (Ingen aning hur det funkar), utan sidorna får massa missfärgningar, så känns det helt omöjligt att få det bra igen. Så numer köper jag bara original. Däremot försöker jag välja skrivare som har relativt billiga toners. Till vår Samsung kostar tex en 15000 sidors cyan toner ca 1000:- inkl moms på 123 ink. Tycker det är rätt billigt.
Ajdå. Borde jämfört då. Beställde själv från inkclub. En gammal sida som levererade helt okej grejor till mina bläckskrivare.

Dock har vi ju olika maskiner. Så det kanske är dyrt till min.

Hur sabbades dina maskiner, gick behållarna sönder eller nåt när de började skriva ut så?
 
  • Gilla
Bronner
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jo jag har förstått att det enorma skillnader i driftskostnader. På hemmakontoret har vi egentligen bara behov av svartvita utskrifter, tanka i en bunt papper och köra ut rapporter etc. Driftssäkerhet, kvalitet, pris är parametrarna. I princip gratis att köra och pappret är i princip gratis.

Visst, hade väl varit skoj att kunna skriva ut foton i top-notch kvalitet men det är väl helt andra grejer än en vanlig färgskrivare som behövs till det. Vet faktiskt inget om just foto-utskrifter. Annars för "vanliga" färgutskrifter så kör jag det via jobbets superavancerade Ricoh-skrivare/scanners som finns i varje korridor.

Antar att det är en fortsatt viktig egenskap hos laserskrivare att trumma och tonerkassetter är skilda enheter för att kunna nå driftsekonomi.
En färglaser är byggd på samma sätt som en svart/vit. Kör du i princip bara svart/vita utskrifter så blir det samma kostnad som en svart/vit laserskrivare, men med fördelen att du kan skriva ut en färgbild då och då med hyfsad kvalitet utan behöva plocka fram bläckstrålen som torkade ihop för en månad sen och kostar 5:- per sida.

Vill man ha utskrifter i fotokvalitet så beställer man dom från ett fotolabb för en bråkdel av kostnaden för en bra bläckstråleskrivare
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
... Jag kan tillägga att jag har sabbat 2 skrivare, en stor kyocera och en liten HP på pirattoner. En del är extrem känsliga. När det skiter sig och pulvret inte sätter sig som det skall (Ingen aning hur det funkar), utan sidorna får massa missfärgningar, så känns det helt omöjligt att få det bra igen. Så numer köper jag bara original. Däremot försöker jag välja skrivare som har relativt billiga toners. Till vår Samsung kostar tex en 15000 sidors cyan toner ca 1000:- inkl moms på 123 ink. Tycker det är rätt billigt.
Jo man ska inte underskatta egenskaperna som valts till originaltonern. Det ska vara exakt anpassat till "fuser"-enheten annars blir det inte bra. Körde pirattoner i en liten billig HP monokrom, blev verkligen uselt resultat: osade och rök som fasen, pappret krullade sig och texten trillade av... :) Ändå inte det allra billigaste piratmärket. Aldrig mer det misstaget.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
optimum
H Harald Blåtumme skrev:
Jo man ska inte underskatta egenskaperna som valts till originaltonern. Det ska vara exakt anpassat till "fuser"-enheten annars blir det inte bra. Körde pirattoner i en liten billig HP monokrom, blev verkligen uselt resultat: osade och rök som fasen, pappret krullade sig och texten trillade av... :) Ändå inte det allra billigaste piratmärket. Aldrig mer det misstaget.
Det är därför det är ett bra alternativ att behålla original kassetter och fylla på dem igen.
Samma mekaniska uppbyggnad som de som är 100% fyllda och med bra toner funkar de kanonbra igen.
Hur de är med en andra fyllnad är tveksamt men då kasnke det är dags att byta hela skrivaren.
 
optimum optimum skrev:
Det är därför det är ett bra alternativ att behålla original kassetter och fylla på dem igen.
Samma mekaniska uppbyggnad som de som är 100% fyllda och med bra toner funkar de kanonbra igen.
Hur de är med en andra fyllnad är tveksamt men då kasnke det är dags att byta hela skrivaren.
Men hur vet man om dessa påfyllnadssatser har har färgpulver som motsvarar vad skrivaren designats för? Som jag uppfattat det är det rätt stora variationer i toner-pulvrets egenskaper. Exemplet jag gav, man kände redan på den läskiga kemiska lukten att det var något skumt i görningen. Som jämförelse mot min gamle hederlige Brother HL-1440, där luktar det bara litet svagt av ozon när den skriver ut på sitt sedvanliga perfekta sätt.
 
C
optimum optimum skrev:
Nej knappast.
Chippet är en räknare som startar på typ 1000 sedan när den är 0 så larmar skrivarens.
Förr kunde man skaka tonern så hamnade det mer jämt och man kunde köra lite till.
Fast om chippet räknat ner till 0 i samma veva som utskrifterna börjar bli dåliga pga låg nivå så antyder det ju att chippet inte räknar antalet sidor, utan faktisk förbrukning. Lite research i ämnet ger vid handen att en förekommande metod är att räkna antalet pixlar. Men i så fall skulle ju inte alla kassetter larma samtidigt.
Att du kan skaka och köra vidare antyder dessutom att det är en varning som låter dig skriva vidare till skillnad mot att vägra skriva ut.

Känns mer acceptabelt än att skrivaren slutar funka efter X antal sidor, oavsett om de är blanka eller inte.
 
optimum
H Harald Blåtumme skrev:
Men hur vet man om dessa påfyllnadssatser har har färgpulver som motsvarar vad skrivaren designats för? Som jag uppfattat det är det rätt stora variationer i toner-pulvrets egenskaper. Exemplet jag gav, man kände redan på den läskiga kemiska lukten att det var något skumt i görningen. Som jämförelse mot min gamle hederlige Brother HL-1440, där luktar det bara litet svagt av ozon när den skriver ut på sitt sedvanliga perfekta sätt.
Enkelt. Man köper inte de billigaste man hittar.
Pris och kvalitet hänger ofta ihop.

Jag köpte för ett antal år sedan billiga svart toner till en skrivare med enbart svart och den var skit. Billig ja.
Finns ofta omdömen man bör läsa innan man köper.
De senaste två skrivarna funkade kanonbra. Båda hp och inte billigaste tonern.
 
optimum
C cpalm skrev:
Fast om chippet räknat ner till 0 i samma veva som utskrifterna börjar bli dåliga pga låg nivå så antyder det ju att chippet inte räknar antalet sidor, utan faktisk förbrukning. Lite research i ämnet ger vid handen att en förekommande metod är att räkna antalet pixlar. Men i så fall skulle ju inte alla kassetter larma samtidigt.
Att du kan skaka och köra vidare antyder dessutom att det är en varning som låter dig skriva vidare till skillnad mot att vägra skriva ut.

Känns mer acceptabelt än att skrivaren slutar funka efter X antal sidor, oavsett om de är blanka eller inte.
Har inte haft det problemet på mina hp skrivare.
De funkar typ 25% längre även med larm om toner. Sedan har jag fyllt på och därefter dags för ny skrivare.
Jag har mina skrivare typ 5-7 år. Ingen jätteförbrukare men som privatperson är det enkelt val att hålla ned kostnaden.
 
Jag bytte till färglaser i fjol. Skrivaren före var en OKI svartvit laser från 1990 vars enda problem var att gummirullarna som matar fram papperet hade börjat bli så torra att dom slirade så papperet fastnade 2 gånger av 3. Jag tror jag bytte toner 3 gånger i den för ca 300:- per gång plus en fuser för några hundralappar mer under hela livslängden.

Parallellt med OKI'n har jag haft flera billiga bläckstråleskrivare som mest har krånglat och kostat en förmögenhet varje gång man måste byta alla färgpatroner. Aldrig mer bläckstråleskrivare.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ajdå. Borde jämfört då. Beställde själv från inkclub. En gammal sida som levererade helt okej grejor till mina bläckskrivare.

Dock har vi ju olika maskiner. Så det kanske är dyrt till min.

Hur sabbades dina maskiner, gick behållarna sönder eller nåt när de började skriva ut så?
Pulvret verkar inte fästa 100% över på pappret. Sen skitar det ner valsen eller nåt, så blir det pulverrester på på nästa papper. Någon sa till mig att det kan ha med att pulvret inte riktigt håller spec.

Inkclub ville ha ca 50% mer betalt för tonern jag skall ah, då är det samma orginaltoner. Så värt att söka lite på prisjakt..
 
optimum
M mojjen skrev:
Pulvret verkar inte fästa 100% över på pappret. Sen skitar det ner valsen eller nåt, så blir det pulverrester på på nästa papper. Någon sa till mig att det kan ha med att pulvret inte riktigt håller spec.

Inkclub ville ha ca 50% mer betalt för tonern jag skall ah, då är det samma orginaltoner. Så värt att söka lite på prisjakt..
ebay
Där köpte jag mina.
Har för mig det var från USA
 
H
kisumisu kisumisu skrev:
Skriver en ny tråd då den förra var senaste inlägget 2015.

Jag har en Samsung CLX-6260.
Har varit riktigt bra skrivare och är ingen ny eller så.

Har används mycket sparsamt mest scannat in pdf :)
Nu tog original toners slut.


Men det jag inte förstår, hur kan alla 3 färgerna ta slut på en gång?
Det enda som finns kvar enligt skrivaren är svart och även det litet.

Är det normalt att man får byta ut alla samtidigt? Är det inte just det som vitsen med alla separat att man byter den färgen bara som är slut eller är jag nu helt ute och cyklar?
Problemet med bläckstråleskrivare är att man måste sätta på dem i stort sett dagligen så att den rengör sig själv. Annars slammar den igen, det går väl lite kanaler in från färgpatronerna som slammar igen. Det är så vanligt att många köper en billig skrivare och kastar den när färgpatronerna är slut. Dock inte miljövänligt någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.