Hej,

Jag frågar er som har erfarenhet av att måla med linoljefärg.
Blir det synliga penseldrag när man målar med linoljefärg.
Jag har tidigare använt mig av Jotuns oljebaserade snickerifärg och varit supernöjd med den.
Ska måla fönster nu och funderade på linolefärg. Men någon sa att den inte flyter ut lika bra så att man ser peneldragen.
Stämmer det...??
 
Självklart skall du måla fönster med linoljefärg. Kom ihåg att inte måla som du målar med andra färger, då blir det kladd som aldrig torkar. DRA UT, TUNT, färgburken räcker i en evighet ! Och ev. penseldrag gör väl inget (inte för att jag har märkt att det blir några).
 
Det blir näppeligen synliga penseldrag, just för att man målar så tunt (och hade man målat tjockt så hade färgen flutit ut ändå, den är ganska lättflytande..). Så det du hört stämmer inte alls.
 
Nog blir det väl synliga penseldrag av de linoljefärger jag använder (nu senast Kulturhantverkarna), åtminstonde hos mig. Men är man noggrann och har bra, täta penslar blir ytan extremt "levande" och det är väl det som är halva grejjen med linoljefärg, att slippa den där sterila, helplana sprutmålade ytan... :confused:

:)
 
Precis. Det blir inte penseldrag på samma sätt som med moderna färger, men däremot en slags "silkig" skimrande yta som reflekterar ljus mycket vackert.
 
Japp, det vackraste målade ytan som finns. Hos oss syns det dock inte eftersom vi tydligen är lortgrisar. Fönster kan jag måla med linoljefärg med dörrposter och lister har jag lagt ner. Det ska va avtorkningsbart. Vatten och diskmedel/såpa och det ska släppa. Annars får det va! Patina - pah!
 
Jag har nu i alla fall börjat att måla mina fönster med linoljefärg nu.

Jag köpte den från Ottossons. Jag ångrar det inte. Det blir verkligen en jättehärlig yta, och det blir "lite" synliga penseldarag men bara ytterst ytterst lite. Men jag håller med om att det är det som är charmigt. Står man en bit ifrån så syns det inte. En tät och bra pensel har jag i alla fall använt.
Jag bara längtar tills jag kan sätta in fönstrena i huset oxå när de är klara....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.