Jag kommer att behöva lägga om taket (mansardtak med tegelpannor) i år. Har någon här bra erfarenhet av någon firma som arbetar runt Västerås? Viktigast är såklart att det blir bra, men det får ju gärna gå fort och vara billigt också
 
Hej. Inget svar tyvärr, men undrar samma sak. Har du hunnit byta redan och har någon rekommendation? (Alternativt, i värsta fall, någon att varna för:rolleyes:)
 
Nix, dessvärre inte. Fortsätter leta med ljus och lykta :)
 
Hehe, då får den som blir först av oss uppdatera här sen då;)
 
Deal!
 
Fick ni tag i någon takläggare ni kan rekommendera?
 
T tobbe9012 skrev:
Fick ni tag i någon takläggare ni kan rekommendera?
Vi håller på att välja mellan ett antal nu för tillfället. Hoppas kunna återkoppla med resultat om någon månad.

Priser på jobbet tycks ha gått ner lite senaste tiden, efter att (som vi upplever det) maxat för ungefär ett knappt år sen.
 
H HökMartin skrev:
Vi håller på att välja mellan ett antal nu för tillfället. Hoppas kunna återkoppla med resultat om någon månad.

Priser på jobbet tycks ha gått ner lite senaste tiden, efter att (som vi upplever det) maxat för ungefär ett knappt år sen.
Ok. Det är ju iofs trevligt att priserna lugnat sig. Vill du säga vilka du låtit lämna pris?

Sist jag la om tak tog vi swedalatak. De var helt ok utom delar av plåtslageriet som fick göras om.
 
T tobbe9012 skrev:
Ok. Det är ju iofs trevligt att priserna lugnat sig. Vill du säga vilka du låtit lämna pris?

Sist jag la om tak tog vi swedalatak. De var helt ok utom delar av plåtslageriet som fick göras om.
Vi har nog kollat med tio olika firmor det senaste åren. Vi har ett lite speciellt tak, så ganska lurigt att byta. Swedala tak gav oss det överlägset högsta priset.
 
Vi har inte heller fått tummen ur ännu (papptak på garage det gäller för oss) men jag tog in en del offerter förra året. Bäst pris gav takbolaget men då var det också lite genvägar i hur man skulle lösa vissa saker. Dock väldigt tydliga med detta och med en bedömning av vad som verkade rimligt i nedlagt arbete i förhåll till byggnaden i övrigt. Mycket bra tyckte jag, i och med att dom var tydliga med det och att det blir upp till mig som kund att avgöra. Jag tror att det är dom som lagt taket på vårt hus också (gjordes något åt innan vi flyttade in). Helt ok men där finns det en del att önska vad gäller plåtarbete samt ”genvägar”. Mycket möjligt att tidigare ägaren fick detta presenterat och valde det.

Allra störst förtroende gick jag av takcenter (resulterade aldrig i ett reel offert dock, så jag kan inte uttala mig om priset. Garanterat högre men inga genvägar och jobbar med ”riktiga” plåtisar).
 
H HökMartin skrev:
Vi har nog kollat med tio olika firmor det senaste åren. Vi har ett lite speciellt tak, så ganska lurigt att byta. Swedala tak gav oss det överlägset högsta priset.
Hur gick det för er? Blev taket bytt? Blev ni nöjda?
 
T tobbe9012 skrev:
Hur gick det för er? Blev taket bytt? Blev ni nöjda?
Takbyte inbokat i April. Jag återkommer med recension.

Det var väldigt svårt att hitta någon som kändes både kompetent och ärlig utan att ta hutlösa summor.
Vi har kontaktat säkert 20 takläggare, och haft tio här på besök:

Två vände i dörren när de sett taket

Tre visade sig efter att vi ”skrapat lite på ytan” vara skojare, som förvisso kanske hade kunnat byta taket perfekt, men när det gäller taket kan jag inte acceptera att någon far med osanning, då är tilliten förbrukad.

Fyra skulle ha fantasisummor för takbytet (på den nivå att det uppenbart är ett vi-vill-inte-ha-jobbet-men-går-det-så-går-det-fall).

… Och så var det bara en…

Är vi för petiga? Mycket möjligt. Har vi för höga krav? Kanske. Kommer vårt nya tak bli perfekt? Jag hoppas verkligen det.
 
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
H HökMartin skrev:
Takbyte inbokat i April. Jag återkommer med recension.

Det var väldigt svårt att hitta någon som kändes både kompetent och ärlig utan att ta hutlösa summor.
Vi har kontaktat säkert 20 takläggare, och haft tio här på besök:

Två vände i dörren när de sett taket

Tre visade sig efter att vi ”skrapat lite på ytan” vara skojare, som förvisso kanske hade kunnat byta taket perfekt, men när det gäller taket kan jag inte acceptera att någon far med osanning, då är tilliten förbrukad.

Fyra skulle ha fantasisummor för takbytet (på den nivå att det uppenbart är ett vi-vill-inte-ha-jobbet-men-går-det-så-går-det-fall).

… Och så var det bara en…

Är vi för petiga? Mycket möjligt. Har vi för höga krav? Kanske. Kommer vårt nya tak bli perfekt? Jag hoppas verkligen det.
Hur gick det för Martin? Vilket bolag blev det till slut?
 
Azzum Azzum skrev:
Hur gick det för Martin? Vilket bolag blev det till slut?
Hej,

Det blev Mellansvenska Takbolaget i Västerås (takbolaget.nu) och de är precis klara.

”Medelnöjd”. Verkar som att ”förmännen” vet vad de pysslar med, så allt de kollar blir korrekt. Anlita en bra besiktningsman, var noga att allt som ska utföras specas i kontraktet och sätt upp en plan för kommunikation före och under jobbets gång, så blir det kanske en smidigare resa. Lite so-so med planering osv.
 
  • Gilla
Azzum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.