Har precis lagt ut matjord över hela tomten med en lutning mot tomtkant där jag har extra dränering. Över dräneringen har jag lagt fiberduk och sedan matjord för att undvika att dräneringen slammar igen.

Problemet är att vattnet inte rinner bort utan samlar sig ovan dränering. Är det matjorden som täpper till eller fiberduken, hur löser man detta?
 
Fredrik_2006 skrev:
Har precis lagt ut matjord över hela tomten med en lutning mot tomtkant där jag har extra dränering. Över dräneringen har jag lagt fiberduk och sedan matjord för att undvika att dräneringen slammar igen.

Problemet är att vattnet inte rinner bort utan samlar sig ovan dränering. Är det matjorden som täpper till eller fiberduken, hur löser man detta?
Du kanske får ta bort lite matjord och singla på nån dec, beroende på hur djupt drän. ligger.
 
Efter skyfallet de senaste dagarna har vi fått problem med vattnet som kommer från berget bakom huset.

Det räcker inte med dränering utan vi måste fixa ett öppet dike för att få bort vattenmassorna.

Har ni några förlag på hur detta kan lösas?? Kanske kan man göra något som samtidigt blir snyggt med någon damm eller liknande? Se bifogad bild
 
  • Dränering2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Jag fick samma problem med en drännering jag gjorde när jag byggde carporten. Den dränneringe var gjord som din. Jag använde byggmax duk till min och den verkar vara för tät. Lösningen blev att jag tog bort jord och duk i toppen och grusade hela vägen upp.

min slänt är nog mindre än din men med ett mycket rikligt vattenflöde under vårsmältningen och där funkar det grusfyllda diket mycket bra.

Jag har sen dess lärt mig att det finns dukar med olika täthet och det är möjligt att en mer läckande duk kanske skulle funka men jag skulle börja med att helgrusa och se vad som händer. Den stora fördelen med grusfyllt är ju att man fortfarande har ytan kvar
 
Det kommer rejält med vatten så jag är orolig att det rinner över dräneringen även med grus.

Tänkte försöka göra ett öppet dike för att leda bort vattnet till en närliggande bäck. Någon idé på hur man gör ett sådant dike, t.ex vad skall man ha i botten på diket? någon slags plastduk?
 
För att diket alltid ska vara ett dike med minsta underhåll så bör du lägga en dammduk, men det går annars bra att bara gräva ett "naturligt" dike om man orkar röja slöj ibland. Å andra sidan är ju dammduk rätt dyr så, det är vad man föredrar. Alternativet är ju att anlägga en snygg damm under berget. I dammen kan man sen ha ett utlopp, finns många olika alternativ på detta. Lycka till
 
Vid dränering med grus ska man lägga fiberduken på röret och sedan dräneringsgrus på fiberduk. Om man använder makadam/lekakulor så ska man lägga detta direkt på röret och sedan vika över fiberduken. Spara inte pengar på fiberduken, det finns mycket skit på marknaden. Dräneringen ska funka direkt, och ska inte stå öppen. Däremot ska det inte ligga matjord på dräneringen, då detta bara täpper till
 
Andy_83 skrev:
Vid dränering med grus ska man lägga fiberduken på röret och sedan dräneringsgrus på fiberduk. Om man använder makadam/lekakulor så ska man lägga detta direkt på röret och sedan vika över fiberduken. Spara inte pengar på fiberduken, det finns mycket skit på marknaden. Dräneringen ska funka direkt, och ska inte stå öppen. Däremot ska det inte ligga matjord på dräneringen, då detta bara täpper till
Är det någon som kan förklara skillnaden mellan fiberduk bruksklass 1 (eller N1) och bruksklass 2. ByggMax säljer fiberduk av klass 1 för halva pengarna mot vad K-Rauta tar för klass 2?
 
Beape skrev:
Är det någon som kan förklara skillnaden mellan fiberduk bruksklass 1 (eller N1) och bruksklass 2. ByggMax säljer fiberduk av klass 1 för halva pengarna mot vad K-Rauta tar för klass 2?
Varsågod :)

Bruksklass Användningsområde
1 För dränering och filtrering
2 Mot okrossat material med max
stenstorlek 100 mm
3 Mot krossat material med största
stenstorlek 100 – 200 mm
4 Mot krossat material med största stenstorlek
större än 200 mm
 
Tack för det :)

Lite märkligt att Pordrän rekommenderar klass 2 när det enligt ditt schema verkar vara klass 1 som gäller för dränering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.