Jag är alldeles nybliven husägare (eller knappt det, tillträde nästa vecka). Jag har köpt en enkel sommarstuga, troligen byggd på 60-talet, inget avlopp, ingen el eller annat jox. Står på betongplattor på marken. Plåttak med flera olika vinklar. ca 55 kvm. Det är med andra ord litet, enkelt och har nog varit billigt att bygga. Jag har ingen önskan om bättre standard, men jag vill inte att det ska förfalla heller.

I det lilla förrådsrummet är det en vattenskada i taket. Troligen har det väl kommit in vatten via taket. Jag är som sagt helt novis, undrar om nån har nåt tips om hur jag börjar undersöka och ev laga problemet. Tips på bra sajter att läsa, bra böcker eller annat.
 
Det beror ju rätt mycket på vad det är för typ av tak. Tegelpannor? Plåt eller ngt annat.

Sedan får man bedöma skicket. Om det är original från 60-talet så behöver det troligen bytas i sin helhet. Men frågan är om det kan gå att akutreparera, så bytet kan bli mer planerat.
 
"Plåttak med flera olika vinklar." det är kanske så att det är en skarv ovanför ditt förrådsutrymme?

Kanske är så att det är en liten utbyggnad? Alltid svårt att gissa utan att se. Men skarvar/övergångar är ett bra ställe att börja leta på.

Är det fuktigt nu? Finns mätare. Då vet du om det är en ny eller gammal grej.

Kan vara nåt enkelt såsom pudersnö haft möjlighet att blåsa in under taket på vintern och tinat på våren...

Börja med att öppna taket inifrån så ser du lite mer. Om det är fukt kvar...
 
Det är ett plåttak, o jag tror inte att det är original. Det är nån vinkel ovanför förrådet så det är ju troligt där det läkt.

Jag får börja med att öppna inifrån helt enkelt. Vilket jag antar att jag gör genom att bända loss och ner innertaket och sen bara fortsätta uppåt genom vad det nu är för material. Så länge jag river i taket och inte takstolarna eller väggarna antar jag att huset inte trillar ihop, eller?

Ska skaffa en fuktmätare också, tack för tipset!
 
Fuktfläckar kan ju vara 10 år gamla och åtgärdade. Om man önsketänker :D.

Är det någon form av fukt så måste ju innertaket öppnas upp oavsett...

Finns det någon vind som går att krypa i? Leta fläckar i svallet (träet under yttertaket)
 
M Mikael K. skrev:
Fuktfläckar kan ju vara 10 år gamla och åtgärdade. Om man önsketänker :D.

Är det någon form av fukt så måste ju innertaket öppnas upp oavsett...

Finns det någon vind som går att krypa i? Leta fläckar i svallet (träet under yttertaket)
Om de är åtgärdade, då ska de vara torra antar jag. Ingen vind (tror jag), men ska kolla efter det.

Jag är verkligen novis märker jag.
 
Torrt betyder egentligen bara gammal redan upptorkad skada. Åtgärdat vet vi inget om.

Fuktig = hänt nyligen

Du har inte en bild på skadan i taket?
 
M Mikael K. skrev:
Torrt betyder egentligen bara gammal redan upptorkad skada. Åtgärdat vet vi inget om.

Fuktig = hänt nyligen

Du har inte en bild på skadan i taket?
Jag är lite ivrig. Jag har inte fått tillträde än. Det blir bilder och fuktmätning nästa helg.
 
Nu har jag bilder o grejer :). Naturligtvis inte bra bilder på innertaket….

Fuktmätningen sa 20% i mitten av fläcken, o sen 10 % hälften ut o 0% utanför fuktfläcken o på alla andra ställen.

Jag tycker det ser okej ut uppifrån, antar att det är bättre att börja inifrån än utifrån. Riva bort panelen o sen borra o såga hål i innertaket. O se vad som händer.

Tar gärna emot tips!

! Vit garderob i ett rum med synligt rörsystem ovanför och färgfläckar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåttak med synliga skruvar och en solpanel i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomgående bild på svart wellplåttak med solpanel i bakgrunden och en liten öppning mellan plåtarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med plåtpaneler och solpaneler, visas med fokus på takets struktur och skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hm, övergången från den brantare till den flackare delen av taket blir man ju genast misstänksam mot. Zoomar man in på bilden är det ju tydligt att nån försökt kleta på något i den övergången. Jag är ingen expert på plåttak men det finns säkert nån på forumet som vet hur en sådan övergång borde göras för att vara tät.
 
  • Gilla
Mikael K.
  • Laddar…
Uppmärksamt, tack!
 
Största risken vid övergång från brant till flackt tak är vid snösmältningen, då det tenderar att samlas snö just där och när den börjar smälta kan smältvattnet tryckas bakåt om det ligger snö i vägen för att det ska kunna rinna neråt. I så fall skulle det kunna vara torrt nu - trots att du kanske har felaktig konstruktion som riskerar att läcka varje vårvinter.
 
Håller med! Mina ögon fastnade direkt på övergången mellan taken. Om en plåtslagare kunde dyka in i tråden så tror jag att vi rätt snart får det bekräftat.

Tror också att problematiken blir värst när snö ligger där och smälter. Det kan fasen sugas in i klart högre utsträckning än man tror...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.