U Utsliten och utdömd skrev:
Är inte den generella regeln att bor man söder om Gävle så är driften ungefär samma på Bvp och Lvvp?

Så bor man söder om Gävle och så installerar man inte en ny Bvp och borrar nytt hål pga av ekonomiska fördelar utan för att man vill slippa utomhus delen eller liknande. På sikt kan det dock vara mer ekonomiskt med Bvp om man slipper investera i ett nytt borrhål varje gång man köper pump. Men då gäller det att man bor kvar 2-3 generationer bvp för att kunna dra nytta av det.
Vi bor närmare Jönköping så ganska mycket söder om Gävle. Vi kommer ju aldrig kunna räkna hem denna investering oavsett vad vi väljer.

Dom nya utedelarna tycker jag ändå är så pass snygga så inget jag skulle störa mig på samt att den skulle blända in i huset ganska bra. (Mörkgrått och vitt)
Är det några andra här med lvvp som har en lite äldre model? Väsnas era mycket och vad har ni i förbrukning ungefär?
 
P-plats P-plats skrev:
Många faktorer att ta med i beräkningen.
Vår CTC LVVP var ca 16 år när vi bytte ut den, stod i valet mellan att renovera eller byta ut.
Det som avgjorde att jag bytte var framförallt att den gick sönder på våren.
Vi plockade ut den och satte in en provisorisk VVB så vi kunde renovera utrymmet dör de nya prylarna skulle stå, gräva på sommaren m.m.
Det var många år för att räkna hem merkostnaden men tyckte mig se andra fördelar som sagt och är suoernöjd med valet än så länge...
Är väl sällan lönsamt att renovera över 15 år eller gäller det mer bergvärme?


Vi behöver boka vår installation så snart som möjligt för att få det bytt i år. Dom räkna med en leveranstid på ca 6 månader oavsett typ av pump. så vårat kommer bytas i höst/vinter
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
D D3nn05 skrev:
Kompressorn är glödhet och väsnas samt att gas? Anslutningarna för mätning är sönder ärgade.
Är sjukt varmt inne i pumpen så inte konstigt att det ärgat sönder.

Försökt justera kurvan för att få bättre temp på övervåningen men får öka ganska mycket innan det ger utslag. Så jag ha struntat i att justera mer då golvvärmen ger den temp jag vill ha på övervåningen till en lägra framlednings temp. Hade jag haft högre framledning i vintras så hade nog pumpen aldrig klarat av att värma huset och vattnet samtidigt. Kompresorn gick i snitt 21h/dygn i vintras.
Din pump är slut och att enbart justera kurvan hjälper inte om värmesystemet är felaktigt justerat, speciellt om din pump inte går som den ska, sliten och ger dålig effekt jämfört mot när den var ny.
Men om detta med att justera in värmesystem kan du läsa om i flera trådar här i forumet och även på värmepumpsforumet.
 
D D3nn05 skrev:
Ang ljud så finns ju risken att bergvärme pumpen börjar väsnas med.våran fyller 20 i år och vi har snart bott här i 5 år och den väsnades redan när vi flytta hit,vet inte hur gammal den va innan den börja låta. Låter typ som att en luftkompressor är igång med en vägg i mellan. Hörs genom ytterväggen till och med på framsidan.
Din Villa 55 kan dessutom ha den gamla typen av scrollkompressor, fick vår utbytt på 10 årsgarantin precis när pumpen var 10 år, 2010/11. Och den nya går fortfarande tyst efter 12 år sedan bytet.
Våra pumpar tillhör första generationen av Thermias scrollkompressormaskiner, om jag förstått det riktigt, och enligt den som bytte hade den en "modifierad" som inte utvecklats för värmepump. Så har du den kvar kvar förstår jag att din pump låter som en gammal fiskekutter.
 
D D3nn05 skrev:
Vi behöver boka vår installation så snart som möjligt för att få det bytt i år. Dom räkna med en leveranstid på ca 6 månader oavsett typ av pump. så vårat kommer bytas i höst/vinter
Ta då in förslag från flera, för att det inte skulle gå att byta pump hos dig med befintligt borrhål låter märkligt speciellt som man inte vet förutsättningar bl.a. med trasig givare.
 
  • Gilla
D3nn05
  • Laddar…
D D3nn05 skrev:
Är det några andra här med lvvp som har en lite äldre model? Väsnas era mycket och vad har ni i förbrukning ungefär?
Bor i Östergötland och har bytt från bergvärme med för kort hål till Daikin Monoblock 7. Jag har inte högre förbrukning än den gamla IVT Greenlinepumpen som hade max 4 kW ut tror jag. Har kört i ett och ett halvt år och är nöjd. Inte speciellt mycket ljud men en hel del kondensvatten på vintern. Har den dockad mot en gammal elpanna på samma sätt som min gamla bergvärme så vi har kanske inte exakt samma förutsättningar för montaget. Hus från -61 på 165 kvm uppvärmd yta. Förbrukning sista året med bergvärme, 15' kWh, året med byte, 12', enda hela året med LVVP, 13'. Så förbrukningen för mig är liknande före och efter bytet.
 
A AndersS skrev:
Ta då in förslag från flera, för att det inte skulle gå att byta pump hos dig med befintligt borrhål låter märkligt speciellt som man inte vet förutsättningar bl.a. med trasig givare.
Fick nu samtal från en annan installatör som tyckte jag skulle ev köra på calibra över vintern och läsa av värdern på hålet i vinter och sedan optimera om det går annars borra nytt nästa år. Alt lägga en lång jord slinga från framsida till baksidan.
Han va inte intresserad av att sälja LVVP


S sturban skrev:
Bor i Östergötland och har bytt från bergvärme med för kort hål till Daikin Monoblock 7. Jag har inte högre förbrukning än den gamla IVT Greenlinepumpen som hade max 4 kW ut tror jag. Har kört i ett och ett halvt år och är nöjd. Inte speciellt mycket ljud men en hel del kondensvatten på vintern. Har den dockad mot en gammal elpanna på samma sätt som min gamla bergvärme så vi har kanske inte exakt samma förutsättningar för montaget. Hus från -61 på 165 kvm uppvärmd yta. Förbrukning sista året med bergvärme, 15' kWh, året med byte, 12', enda hela året med LVVP, 13'. Så förbrukningen för mig är liknande före och efter bytet.
Du gick ned 2k kwh efter bytet eller fatta jag fel från 15 till 13? Daikin ska vara bra har jag fattat det som och tysta dock ganska dyra va?
 
Ställ också frågan om intrimning av värmesystem ingår.
Jag tog bort termostater och satte fasta rattar då jag bara har fasta ventiler på några nya element, samt tre golvvärmeslingor. Hade svårt att få en bra temperaturskillnad på inkommade och utgående värmeslinga, fick med justering en skillnad på ca 7 grader från de 4 som var tidigare.
Skulle vilja ha en inomhusgivare då bostadsvåningen tar upp mycket solvärme, men det får bli när pumpen byts.
 
A AndersS skrev:
Ställ också frågan om intrimning av värmesystem ingår.
Jag tog bort termostater och satte fasta rattar då jag bara har fasta ventiler på några nya element, samt tre golvvärmeslingor. Hade svårt att få en bra temperaturskillnad på inkommade och utgående värmeslinga, fick med justering en skillnad på ca 7 grader från de 4 som var tidigare.
Skulle vilja ha en inomhusgivare då bostadsvåningen tar upp mycket solvärme, men det får bli när pumpen byts.
Det ska jag fråga när han kommer ut och kollar om nån vecka.
Skulle det vara så att bara pumpen byts så kommer vi nog byta resterande element till 2 panel med konvektor i samma veva, bör minska framledning och öka temperaturen i huset. Då hinner vi spara upp resten av pengarna till ev nytt hål eller jordvärme förhoppningsvis.
Vad är för och nackdelar med innegivare? Förstår ju att innegivaren kanske inte är så bra om man har kamin eller andra värme källor nära men har man inget annat borde la dom funka bra eller? Borde väl även gå att få både inne och utgivare som samarbetar eller?

Vi har våran utegivare idag mot norr och alla fönster på huset är i princip mot söder. Så solen värmer ganska bra inomhus men pumpen tror att det är kallt och värmer mer.
Och när det är kvällssol så får ju utgivaren sol och slutar med värmen när den egentligen ska börja värma igen. Våran temperatur inne på höst och vår är extremt svajig
 
Nu när pumpen värmer ligger brine ut 3 och in 39. Är ut tempen ok eller va bör den ligga på
 
39 grader är fel, så du bör byta den givaren eller sätta dit en annan termometer så länge.
 
useless useless skrev:
39 grader är fel, så du bör byta den givaren eller sätta dit en annan termometer så länge.
Vet att in givaren är trasig. Därför jag undra om ut va normal temp
 
D D3nn05 skrev:
Du gick ned 2k kwh efter bytet eller fatta jag fel från 15 till 13? Daikin ska vara bra har jag fattat det som och tysta dock ganska dyra va?
Exakt. Det blev en förbrukning på 13' istf 15'. Men jag tror det är svårt att dra jättestora växlar på ett (helt) år. Beror mycket på om det är kall vinter eller inte och jag har ett utfluget barn under perioden också. Så jag vidhåller att det är liknande förbrukning. Och att jag är nöjd.

Monoblock var inte dyr i jämförelse med andra tyckte jag, 35' + installation var det då vilket landade runt 60'. En split-typ kostar mer och det kanske är det du behöver? Med krångligare installation.
 
D D3nn05 skrev:
Nu när pumpen värmer ligger brine ut 3 och in 39. Är ut tempen ok eller va bör den ligga på
Är svårt att säga beroende på utomhustemp.
Men om man har +3 ut från pumpen är det riktigt bra för t.ex. vinterperioden men det är nog inte din sanning.
Vi närmar oss sommar där pumpen inte behöver så mycket och sedan låter det som att den är så sliten att det även där finns problem som påverkar, t.ex. kompressor som troligvis är slut.
Vår brukar ligga på -2 ut till borrhålet på senvinter.
 
D D3nn05 skrev:
Vet att in givaren är trasig. Därför jag undra om ut va normal temp
Har filtren på både brine- och värmekrets rengjorts, åtminstone i samband med cirkpump bytet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.