Funderar på att köpa utespa. Nån som vet vat som skiljer rustas spabad från något annat?
förstår ju att det inte är samma kvalite men exakt vad är sämre?
 
Var finns de trådarna ? Länka gärna
 
  • Gilla
Pinut10
  • Laddar…
Behöver jag fortfarande länka lr hitta du?
 
Jag har varit i kontakt med importören av m- spa i Sverige http://m-spa.se/produkter/spabad och rusta direktimporterar sina alltså de går inte genom generalagenten. Jag bifogar mail som jag fick av generalagenten. Mailet fick jag FÖRE olyckan med att Rustas bad blev strömförande.

Hej.
Spabaden som Rusta säljer importerar dom själva. Vi har valt att inte jobba med dessa modeller då dom inte uppfyller våra kvalitetskrav, samt inte är gjorda för vinterbruk. Till alla våra modeller så finns alla delar hemma som reservdelar, så man kan bestaälla delar vid behov i framtiden. Det går även skicka in för reparation.
 
jocalu skrev:
Jag har varit i kontakt med importören av m- spa i Sverige [länk] och rusta direktimporterar sina alltså de går inte genom generalagenten. Jag bifogar mail som jag fick av generalagenten. Mailet fick jag FÖRE olyckan med att Rustas bad blev strömförande.

Hej.
Spabaden som Rusta säljer importerar dom själva. Vi har valt att inte jobba med dessa modeller då dom inte uppfyller våra kvalitetskrav, samt inte är gjorda för vinterbruk. Till alla våra modeller så finns alla delar hemma som reservdelar, så man kan bestaälla delar vid behov i framtiden. Det går även skicka in för reparation.
Det borde ju ha mindre betydelse om Rusta direktimporterar sina spa eller om de går via den svenska generalagenten, skulle Rustas tillverkas i en annan fabrik enbart för dem?

Som jag förstår det är problemet dammpartiklar i värmeaggregatet, därmed känns det som m spa oavsett inköpskanal kan vara drabbat om vi förutsätter att de tillverkas i en och samma fabrik, vi får väl se om mspa väljer att kommentera, återkalla eller något. Även Coop har valt att återkalla sina mspa, men de har även inkluderat lazy Z miami och Vegas, huruvida de också direktimporterar sina mspa låter jag vara osagt.
 
Rusta säljer (sålde?) utespa från minst tre tillverkare, M-Spa, Bestway och två dyrare "riktiga" utespa från en kinesisk tillverkare. Återkallelsen gäller så vitt jag förstår endast M-Spa varianterna. Varför Coop valde att återkalla utespa från Bestway har jag inte sett. Bortsett från pumpar som slutar att fungera, punktering och mindre läckage har jag inte sett någon större kritik kring Bestways modeller.

När det gäller Rustas dyrare modeller, tre personers för 19 950:- respektive fyra personers för 29 950:- så finns det lite erfarenheter från dessa på poolforum. Till i år har dessutom dessa bad fått ny styrelektronik och även andra pumpar som på papperet ska vara tystare.

Jag tycker att det är lite tråkigt att det blir ett sådant här drev med diverse smutskastning av billigare alternativ. Jag jobbar med godkännande av elektronikprodukter bl.a. så kallat CE-märkning. Det händer rätt var det är att produkter som är CE-märkta av importör (eller tillverkare om denna finns inom EU) får nerslag vid en granskning. Ett elsäkerhetsproblem i en produkt som innehåller vatten är givetvis av det allvarligaste slaget och ska inte förringas men bör diskuteras nyanserat och sakligt.

Är ett spabad för 20 000 / 30 000 lika bra som ett för 50 000 / 60 000? Det är svårt att uttala sig om. Köper man ett spa av ett etablerat märke hos en återförsäljare som endast arbetar med sådana produkter så betalar man för deras kunnande, (förhoppningsvis) ökade kvalitetskontroll, kostnader för reservdelar och lager samt dyrare kostnader för lokaler och personal.

Vi har tidigare haft två spabad från Bestway, det första var vi väldigt nöjda med, det andra höll sämre kvalitet. När vi nu ska köpa vårt första "riktiga" spabad så har vi övervägt modeller ifrån Rusta, Bauhaus och Folkpool.

Vi lutar nu åt att köpa ett ifrån Folkpool eftersom de har sålt spabad riktigt länge, de har en återförsäljare nära oss och att de låter energitesta många av deras modeller hos SP i Borås.

Xenofobin mot Kina och kinatillverkade produkter tycker jag dock att vi kan skippa, ska man undvika alla produkter som har delar som tillverkats i Kina då blir utbudet väldigt litet.
 
Vi har med haft två spa bad från Bestway det första höll två år och nu har det nya med gått sönder pumpen på och garatitiden har gått ut. Köpa till en pump från Bestway skulle kosta nästan lika mycket som ett till nytt uppblåsbart spa. M-spa verkade vara som ett bra alternativ då man skulle slippa problemet med att ta in det och husera det på en frostfri plats under hela vintern. Och som sagt var jag har gjort en del recerach och före det här med Rustas återkallande har det inte varit direkt några problem med deras spa bad och att de har bättre hållbarhet.
 
Bara för info, för den som har kvar sitt SPA från Rusta, så har jag ett s.k. Delight, det stora för 6 pers. Rustas artnr är 9610-0113-0101 tillverkat av Guangzhou Hotpool Sanitary Ware Co med modellnr AMC-2200C. Sitter på all info och artnr för den som behöver info!
 
Känns som flesta Rustabad som är några år gamla ligger på tippen.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Känns som flesta Rustabad som är några år gamla ligger på tippen.
Vilket ju är synd då de funkar utmärkt med rätt skötsel. Fick ett PM om vilken info det finns om poolen, se bifogade pdf-filer. Gällande passande lock till Delight-modellen funkar måtten 228x228 cm (ger utstick 3-4 cm på varje sida). Hörnen är rejält runda (stor radie) men överhäng är inget negativt. Köpte själv "Spabadslock Landskap Hengill" och är nöjd!
 
Redigerat:
I Ingenjörssnickarn skrev:
Vilket ju är synd då de funkar utmärkt med rätt skötsel. Fick ett PM om vilken info det finns om poolen, se bifogade pdf-filer. Gällande passande lock till Delight-modellen funkar måtten 228x228 cm (ger utstick 3-4 cm på varje sida). Hörnen är rejält runda (stor radie) men överhäng är inget negativt. Köpte själv "Spabadslock Landskap Hengill" och är nöjd!
Här kommer även uppmätta dimensioner på O-ringarna till pumpanslutningarna:

4st 2" anslutningar 2st massagepumpar, uppmätt:
Diameter: 67mm
Innerdiameter: 63mm
Tjocklek: 4,5mm
= O-ring 64x4,5 NBR
Artnr: OR4564
Inner dia: 64mm
Tjocklek: 4,5mm
Material: NBR

2st anslutningar värmarpump (1,5"?), uppmätt:
Diameter: 52mm
Innerdiameter: 48mm
Tjocklek: 3,5mm
= O-ring 49,21x3,53 NBR
Artnr: OR3549
Inner dia: 49,21mm
Tjocklek: 3,53mm
Material: NBR

Varsågoda! 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.