S Suns12 skrev:
Jag har hamrat men den vägrar gå ihop
Från utsidan?
 
Bara plocka fram "huvudnyckeln"
 
S
S sunqan skrev:
Från utsidan?
Hoppade ut genom fönstret och testade.
omöjligt att se något från utsidan.
Jag har hamrade men den vägrar gå ihop.
Samt så märkte jag att nedre delen verkar gå att trycka så att det i öppet läge på handtaget rör sig några millimeter men där handtaget sitter så är den som helt fast. Antar att det är den kolven som vägrar öppna sig i öppet läge?
 
  • Närbild av ett fönster där ramen inte stänger tätt mot karmen, med synligt glapp och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av ett stängt fönster där nedre delen inte sluter helt tätt mot karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Suns12 skrev:
Hoppade ut genom fönstret och testade.
omöjligt att se något från utsidan.
Jag har hamrade men den vägrar gå ihop.
Samt så märkte jag att nedre delen verkar gå att trycka så att det i öppet läge på handtaget rör sig några millimeter men där handtaget sitter så är den som helt fast. Antar att det är den kolven som vägrar öppna sig i öppet läge?
När du hamrar måste du ha mothåll på andra sidan annars flexar skiten bara.
Jag skulle gissa att kolven pressas inåt för att dörren delat sig i underkant.
Går det att få isär gångjärnen och öppna i den änden?
Har du kollat med försäkringsbolaget om detta täcks av hemförsäkringen eller är dörren föreningens ansvar om det är en brf? (Kan inte gå tillbaks i tråden och kolla vad bostaden är).
 
Spanjoletten vara i stängt läge under tiden du försöker tvinga ihop bågarna.

Om du inte lyckas få upp den så brukar jag använda luftkuddar/luftkil från utsidan, antingen går dörren upp eller så kommer man åt kolvarna bättre.
2st luftkuddar brukar räcka för en dörr, för in dom i springan innan du pumpar upp dom lite lagom.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/ovriga-fastelement-och-tillbehor/monteringskudde-2000042781
https://www.jula.se/catalog/verktyg...brytverktyg/brackjarn/monteringskudde-011706/
 
S
1 123abc skrev:
Spanjoletten vara i stängt läge under tiden du försöker tvinga ihop bågarna.

Om du inte lyckas få upp den så brukar jag använda luftkuddar/luftkil från utsidan, antingen går dörren upp eller så kommer man åt kolvarna bättre.
2st luftkuddar brukar räcka för en dörr, för in dom i springan innan du pumpar upp dom lite lagom.
[länk]
[länk]
testade hamra utifrån med handtaget stängt medans en höll emot på insidan men inget händer. Märker att det är vredet i höjd med handtaget som ej verkar gå i öppenläge när jag vridit upp handtaget (Fix 850). Resten av dörren går att rucka på upp till och ner till.

Jag bor i Brf så vågar inte ge mig på att testa med luftkuddar.
Har mailat fastighetsservice, väntar på att de ska återkomma. Får se hur många dagar det tar.
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
S Suns12 skrev:
testade hamra utifrån med handtaget stängt medans en höll emot på insidan men inget händer. Märker att det är vredet i höjd med handtaget som ej verkar gå i öppenläge när jag vridit upp handtaget (Fix 850). Resten av dörren går att rucka på upp till och ner till.

Jag bor i Brf så vågar inte ge mig på att testa med luftkuddar.
Har mailat fastighetsservice, väntar på att de ska återkomma. Får se hur många dagar det tar.
Hur har det gått?
 
S
S sunqan skrev:
Hur har det gått?
Fastighetshjälpen var här i fredags och lyfte av dörren.
Visade sig att spanjoletten hade skadats i mitten. De åkte med den till en verkstad i närheten som lagade den och kom tillbaka efter ett par timmar och installerade den åter. Nu fungerar den fint. De visste inte varför den blivit skadad.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
S Suns12 skrev:
Fastighetshjälpen var här i fredags och lyfte av dörren.
Visade sig att spanjoletten hade skadats i mitten. De åkte med den till en verkstad i närheten som lagade den och kom tillbaka efter ett par timmar och installerade den åter. Nu fungerar den fint. De visste inte varför den blivit skadad.
Skönt att det var enkelt att fixa. Att spanjoletten skadats kan nog vara vad som helst, saker går sönder :)

Nyfiken som jag är: "lyfte ur dörren" - hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.