Jag vill installera en luftvärmepump i sovrummet men insåg snabbt att jag inte har jordade uttag där och att luftvärmepumpen kräver det. Tog hit en elektriker för att få en offert på att jorda uttagen och priser jag fick "mellan tummen och pekfingret" var väldigt hög, så vet inte om jag behöver vänta på den exakta offerten.

Istället har jag en liten tanke. Utanför sovrummet har jag en veranda och där finns jordade uttag. Kan man helt enkelt koppla in luftvärmepumpen där istället? Man får väl inte blanda jordat och ojordat i samma rum, men om strömmen kopplas på utedelen (om det går?) så är det kanske ok?
 
L
G golfgreen skrev:
Jag vill installera en luftvärmepump i sovrummet men insåg snabbt att jag inte har jordade uttag där och att luftvärmepumpen kräver det. Tog hit en elektriker för att få en offert på att jorda uttagen och priser jag fick "mellan tummen och pekfingret" var väldigt hög, så vet inte om jag behöver vänta på den exakta offerten.

Istället har jag en liten tanke. Utanför sovrummet har jag en veranda och där finns jordade uttag. Kan man helt enkelt koppla in luftvärmepumpen där istället? Man får väl inte blanda jordat och ojordat i samma rum, men om strömmen kopplas på utedelen (om det går?) så är det kanske ok?
Jag har för ca 10 år sen installerat en LLP själv med rörkoning, vacuumpumpandet och allt.
Minns jag rätt så kopplades nätspänning bara till utedelen.

Där borde du ha en lösning om du undviker fast installation av nätkabeln, vilket kräver elektriker.
Alltså lös gummikabel för utebruk (absolut inget annat) och kör utedelen som vilken dammsugare som helst :)
(eller som man gör med tex el gräsklippare)
Effektbehovet till en LLP understiger sannolikt 1 KW och strömmen högst 5 Ampere kontinuerligt vilket en normal gummiklädd kabel klarar.
Troligen rekommenderas ett uttag avsäkrat till 10 Ampere, men det är för att klara startströmmen och även dessa korta pulser klarar en vettig kabel lätt.
Se bara till att du inte har fler strömförbrukare på verandan. Som tex strålvärme.
 
Redigerat:
Men annars kan väl en elektriker dra en permanent kabel och koppla in i uttaget, utan att det kostar en förmögenhet?
 
Vad är det för värmepump och vem ska installeraden - Du eller en firma?
De flesta värmepumpar ska anslutas fast i utedelen och helst på en egen grupp. Så det spelar ingen roll om vägguttagen i sovrummet är jordade eller inte.
 
L
G golfgreen skrev:
Men annars kan väl en elektriker dra en permanent kabel och koppla in i uttaget, utan att det kostar en förmögenhet?
Att ordna jordning till ett uttag borde inte kosta mer. Du har tydligen jord nära.
 
L Max Kalan skrev:
Att ordna jordning till ett uttag borde inte kosta mer. Du har tydligen jord nära.
Du får inte jorda bara ett uttag i ett rum. Dåligt tips.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Vad är det för värmepump och vem ska installeraden - Du eller en firma?
De flesta värmepumpar ska anslutas fast i utedelen och helst på en egen grupp. Så det spelar ingen roll om vägguttagen i sovrummet är jordade eller inte.
Egen grupp?
Det brukar vara små kompressorer som körs på enfas.
Var iaf förr när jag pysslade med det.
 
L
useless useless skrev:
Du får inte jorda bara ett uttag i ett rum. Dåligt tips.
Man jordar båda uttagen om det finns fler.
Givetvis.
Onödigt inlägg.
 
Då måste du ändå dra om all el i sovrummet. Du kan ju inte dra jordledaren från verandan och resten av ledarna en annan väg.
Då kommer sovrummet verandan och värmepumpen gå på en och samma grupp.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Då måste du ändå dra om all el i sovrummet. Du kan ju inte dra jordledaren från verandan och resten av ledarna en annan väg.
Då kommer sovrummet verandan och värmepumpen gå på en och samma grupp.
Varför skulle man inte kunna dra en separat rejäl jordledare?
Oteoretiskt så det ryker.
Jord är jord överallt och inte olika jord i olika grupper.
Som du tycks tro.
 
useless useless skrev:
Du får inte jorda bara ett uttag i ett rum. Dåligt tips.
Det är jag medveten om. Kan man dra en jordkabel till sovrummet från uttaget på verandan och sen jorda alla uttagen med den? Det enda "dumma" med den lösningen är att hela sovrummet går på samma säkring som verandan, men vet inte om det spelar nån större roll egentligen.
 
L Max Kalan skrev:
Egen grupp?
Det brukar vara små kompressorer som körs på enfas.
Var iaf förr när jag pysslade med det.
Det har nog inte enbart med lasten att göra utan att man vill isolera den för att minska chansen att något annat gör så säkringen går och man står utan värme. Trist om det är mitt i vintern o man inte är hemma o märker det.
 
T TypRätt skrev:
Det har nog inte enbart med lasten att göra utan att man vill isolera den för att minska chansen att något annat gör så säkringen går och man står utan värme. Trist om det är mitt i vintern o man inte är hemma o märker det.
I det här fallet spelar värmen ingen roll eftersom det bara är för sovrummet. Vi har värme i resten av huset ändå.
 
L Max Kalan skrev:
Varför skulle man inte kunna dra en separat rejäl jordledare?
Oteoretiskt så det ryker.
Jord är jord överallt och inte olika jord i olika grupper.
Som du tycks tro.
Jag håller i teorin med dig, men vad säger lagen?
 
L
T TypRätt skrev:
Det har nog inte enbart med lasten att göra utan att man vill isolera den för att minska chansen att något annat gör så säkringen går och man står utan värme. Trist om det är mitt i vintern o man inte är hemma o märker det.
Ja, det påminde jag om i mitt inlägg.
Iofs är det väl troligare att ts vill ha svalka via AC i sovrummet och att det finns annan värmekälla.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.