D
P Pin skrev:
Vad kostar ett släp att köpa kontra hemleverans?

Alternativt kan man lånbyta Teslan mot grannens V70 en stund. Med samma metod kan man ha sportbil som bruksbil. Alltid någon med lastutrymme och drag som gärna byter en stund.
-en som tänker ;)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Och på precis samma sätt så behöver inte "Jag klarar mig med elbil som enda bil" stämma för alla andra.
Självklart, det finns nog ingen bil som funkar på det sättet, känner folk som har en "full hand" med bilar och då är inte ens drivmedelsdiskussionen i spel. Så "one car to rule them all" ligger nog en bit bort.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Jag misstänker många BRF med "egen parkering" kommer sätta upp laddare, men det handlar väl om hur många i BRF som skaffar elbil.

För de som beställer en "förmånsbil" idag, finns nåt annat alternativ än el egentligen (om man vill göra ett rationellt ekonomiskt val)?

För de som har en miljöprofil och ett miljötänk, hur många har inte övervägt el som sin nästa bil?

För de som kör väldigt många mil per år, hur många har inte räknat på vad kostnaden skulle vara om man körde på el?

Visst finns -väldigt- många befintliga bilar kvar och eftersom bilar väl i snitt lever lite drygt 10 år (15?) så kommer omställningen ta ett tag. Men långsamt ändras världen, senaste två åren har mycket hänt - framförallt hur många som jobbar hemifrån. Senaste 10 åren har det som Jonas Birgersson mfl trodde på för 20 år sen - att vi handlar både kläder och biljetter från internet. Rätt lite händer över en natt, men på 5-10 år kan mycket hända. Krig, kriser och katastrofer kan accelerera så det som normalt tar 5-10 år händer på bara nåt år också.
Just tjänstebilar blir en allt intressantare fråga, läste att de som jobbar med fleet management nu menar att det krävs synnerliga skäl och att det kommer vara ett ovanligt undantag att någon får något annat än elbil godkänt. Är man ett större företag och utsätts för upphandlingar i någon form så smyger sig frågor om företagets miljöarbete och belastning in i ökande grad, att tjäna poäng genom att ha rätt bilpark är nog det allra billigaste sättet att förbättra sina vinstchanser.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
Din tro på "Marknaden" är betryggande...
Vilka skatter och stöd ska vi ta bort först?

Att vi ska satsa skattepengar för att stötta det lättaste och ge gemensamma medel till det som "marknaden" lättast skulle räkna hem och sköta själv.

Medans vi bara ska använda piskan med högre skatter där "marknaden" aldrig kommer hitta någon ekonomi att dyka upp.

/ATW
Vi sänkte bensinskatten och ett par veckor senare har bolagen höjt priserna så att vi är tillbaks på samma ställe igen, fossilt kommer att fortsätta stiga dramatiskt oavsett vad vi gör med skatterna.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
-en som tänker ;)
R Rkarlsson skrev:
Ett vettigt obromsat släp drygt 12-15 tusen nytt. Fördelat med 10-15 år ?

På de flesta sportbilar kan du ha drag med =) Mötte en supra mk2 med husvagn igår.
+ en dragkrok för 12 000, alltså runt 25 000 kr.

Det blir rätt många hemleveranser. Dessutom slipper man släpa/bära och betala bränsle, trängselskatt osv.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi sänkte bensinskatten och ett par veckor senare har bolagen höjt priserna så att vi är tillbaks på samma ställe igen, fossilt kommer att fortsätta stiga dramatiskt oavsett vad vi gör med skatterna.
Nej, och om du inte märkt det pågår ett krig nu.

Och om det du säger är sant så skulle satsningar där "marknaden" är minst intresserad vara viktiga och tidskritiska på riktigt. Inte "Det kommer marknaden att sköta sen"

/ATW
 
D
A ArneTW skrev:
Nej, och om du inte märkt det pågår ett krig nu.

Och om det du säger är sant så skulle satsningar där "marknaden" är minst intresserad vara viktiga och tidskritiska på riktigt. Inte "Det kommer marknaden att sköta sen"

/ATW
Jag förstod inte det du skrev men kriget pågick redan innan skattesänkningen, så ingen förändring.

Precis som ROT/RUT varit prisdrivande blev det så med denna förändring, inget nytt under solen, det blev ytterliggare en subvention till oljebolagen. Finns nog många andra bolag som skulle behövt samma stöd.
 
Fairlane
A ArneTW skrev:
Nej, och om du inte märkt det pågår ett krig nu.

Och om det du säger är sant så skulle satsningar där "marknaden" är minst intresserad vara viktiga och tidskritiska på riktigt. Inte "Det kommer marknaden att sköta sen"

/ATW
Vad är du egentligen ute efter?
Vill du att staten ska subventionera bränsle för de som är fattiga?

Min bild av de höga bränslepriserna vi idag har på fossilt bränsle är att det dels beror på kriget i Ukraina och dels på att många anser att det finns ett klimathot som gör att man måste fasa ut fossilt bränsle. Ett sätt att fasa ut fossilt bränsle är att göra det dyrt att använda och sänka kostnaderna för alternativa lösningar. Ett annat är att helt enkelt förbjuda fossilt bränsle, men det lär inte bli bättre av det.

Din tro att man gör detta för att straffa fattiga tror jag inte ett dugg på faktiskt.

Vad har du för egna förslag? Eller är det bara ett "tyck-synd-om-oss-fattiga"?
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
+ en dragkrok för 12 000, alltså runt 25 000 kr.

Det blir rätt många hemleveranser. Dessutom slipper man släpa/bära och betala bränsle, trängselskatt osv.
Ja om man endast använder släpvagnen för att hämta hem nya prylar man köper. Jag tror de allra flesta nyttjar den till mer än så.
 
Enligt vissa biltillverkare är den rena elbilen bara en övergångsteknik. I framtiden är det vätgas och bränslecell som gäller.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Ja om man endast använder släpvagnen för att hämta hem nya prylar man köper. Jag tror de allra flesta nyttjar den till mer än så.
Alla har väl lite rätt men jag tror ändå att även detta är ett område där man inte riktigt räknar på saken, dragkrokskostnad, släp, reparationer, besiktning, tid, mjuka faktorer som att det ska stå parkerat och vara fult.. osv. Jag tror inte att detta stoppar en förändring, det bara gör att det går lite långsammare, så ingen panik. Självklart kommer andra tjänster fortsätta utvecklas och övergången ske sömlöst. Även professionella byggare har ju till stor del övergett egna transporter och beställer ut material och materiel direkt till arbetsplatsen.

Sen finns det ju de som alltid har ett släp med grejor påkopplat, de ska nog fortsätta med det.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Som det ser ut idag så finns det ett enormt överflöd på laddstolpar om man jämför med möjligheten att tanka vätgas, så är man orolig för räckvidd så bör man nog hålla sig borta från vätgasbilen. Vad som sen händer om 10-20 år är en annan femma. Troligen hinner man byta bil en gång eller så innan dess
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
+ en dragkrok för 12 000, alltså runt 25 000 kr.

Det blir rätt många hemleveranser. Dessutom slipper man släpa/bära och betala bränsle, trängselskatt osv.
Vi har så olika förutsättningar, så det som är bekvämlighet för mig kanske är problem för dig, t.ex. trängselskatt har jag aldrig betalat möjligen om man inför grindslant, närmare stad vid fritidshuset har inga parkeringar med betalning. Vi är också i olika faser av livet och värderar saker olika.
Så för mig kanske en förgylld dragkrok med röststyrning vad jag vill ha på nästa bil, sunt förnuft tja grannen blir nog imponerad trots en ny Polestar utan krok.;)
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Argh. Idag skulle ID.buzz börjat säljas, men jag fick meddelande nyss om att det skjuts upp, kanske till slutet på året. Jag får börja snegla på en andra bil istället. Börjar bli less.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.