Hej

Har planer på att köpa en robotgräsklippare inför säsongen men har svårt att bestämma mig inför vilken jag borde köpa och för hur stort område jag borde köpa för. Enligt lantmäteriet så är arean runt 1500kvm, mäter jag i eniro blir det 1245kvm.
Har både funderat på Roboyagi samt någon av gardenas modeller, jag har även kollat på andra märken, men det är svårt att veta om jag klarar mig på en 1000kvm eller om jag måste köpa 1500kvm då garage, hus och uppfart tar bort lite yta.

Sedan har jag även lite funderingar på hur jag ska sköta överfart över uppfarten till garaget som är packat jord med lite grus. antingen om man ska låta den köra över uppfarten bara eller om jag ska försöka göra nån sorts smal gång bakom garaget om det går.



Luftbild av tomt markerad med blå linjer som visar ytan på 1245 kvm för planering av robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utifrån egen erfarenhet

Jag köpte först en som skulle klara min tomt men inte med mycket, den fick jag köra ganska mycket. Sålde den i början på säsong 2 och köpte en som klarar väldigt mycket mer än min tomts storlek och det ångrar jag inte. Behöver inte köpte den alls lika mycket.

Mitt råd är köp en som klarar mer än ytan den ska gå på.

Har själv Husqvarna o är grymt nöjd
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Har nu bestämt mig för att det blir en gardena Sileno 1500, Nu är bara frågan på hur jag bäst lägger ut slingan. Ska jag bara ringa in hela tomten och låta den köra över infarten till garaget eller ska jag göra nån sorts överfart med plattor, eller ska jag försöka göra nån sorts gång bakom garaget för att komma till den lilla gräsplätten till vänster om garaget
 
Om det är en hårdgjord yta framför garaget och det ofta står fordon där skulle jag satsa på en smalare gång som roboten får gå i. Om det är bäst att dra den framför eller bakom garaget är svårt att veta utifrån bilden, men på ett sätt som inte överlappar den faktiska parkeringsytan skulle jag dra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.