Hej på er,

jag skall bygga ett gästhus med stomme av limträpelare och fanérträbalkar. Jag hade tänkt beställa pelarna bearbetade av Moelven, med urtag för balkar och glaskasetter cnc-frästa på fabrik. Men, nu visar det sig att leveranstiden är orimligt lång så jag lutar åt att göra urtagen i balkarna själv.

Urtag skall göras i 160x160 mm pelare som är ca 3,5 meter långa (dvs tunga och otympliga). Urtagen skall vara 300 mm höga och 45 mm djupa.

Vilken metod skulle mäta följande önskemål bäst?

- Hög precision. Vill såklart ha en tight och exakt passform mellan pelare och balkar.

- Verktyg. Jag har inte tillgång till en snickeriverkstad utan behöver göra jobbet med handverktyg/kap/bordssåg eller annat som är rimligt portabelt.

- Effektivt. Det är totalt ett 60-tal urtag som skall göras och jag vill inte hålla på med detta moment hela sommaren, så hur kan man göra jobbet effektivt med hjälp av jiggar etc?

Vad säger ni? Såga, fräsa eller något annat?
 
Karrock
Vad är tredje måttet? Pelarens bredd, så 300*45*160? I så fall skulle jag såga (ryggsåg, handcirkelsåg). Är det ett mer intrikat urtag skulle jag gå på med handöverfräs. I båda fallen göra lite tajt, och putsa till ytan med stämjärn tills det passar som du vill.
 
Karrock Karrock skrev:
Vad är tredje måttet? Pelarens bredd, så 300*45*160? I så fall skulle jag såga (ryggsåg, handcirkelsåg). Är det ett mer intrikat urtag skulle jag gå på med handöverfräs. I båda fallen göra lite tajt, och putsa till ytan med stämjärn tills det passar som du vill.
Ja, precis, 300x45x160. Så om jag skall såga så behöver ju snittet vara 160 djupt, alternativt 80 om jag sågar från båda sidorna. Hur tänker du att jag gör det med en cirkelsåg, de klarar väl knappast såna djup?
 
Du behöver bara såga 45 djupt men många gånger nära varandra. Sen slår du bort lameller som bildas med en hammare. Raspa jämnt eller om du vill kör med en fräs. Väljer du fräsen så kör en jigg.
 
Z z_bumbi skrev:
Du behöver bara såga 45 djupt men många gånger nära varandra. Sen slår du bort lameller som bildas med en hammare. Raspa jämnt eller om du vill kör med en fräs. Väljer du fräsen så kör en jigg.
Jo, det skulle ju funka, men rätt drygt när det är många urtag som skall göras.

Vad tror ni om en svärdsåg, typ denna? Borde ju vara rätt lätt att borra upp ett hål och sedan köra.

https://www.toolab.se/festool-svard...uRvJa9mQ73yJwz3pcvbnSJQfnPkwPNWAaAhAwEALw_wcB
 
Karrock
Fräsig. Räknar du med att få användning för den till mer grejer? Annars får du en fin husqvarna batterimotorsåg för halva den pengen. Spelar inte så stor roll vad du köttar bort materialet med, vill du ha fin passform får du räkna med att avsluta med stämjärn eller möjligen försiktigt med fräs.
 
Karrock Karrock skrev:
Fräsig. Räknar du med att få användning för den till mer grejer? Annars får du en fin husqvarna batterimotorsåg för halva den pengen. Spelar inte så stor roll vad du köttar bort materialet med, vill du ha fin passform får du räkna med att avsluta med stämjärn eller möjligen försiktigt med fräs.
Nä, den blir nog en hyllvärmare, men man kan ju hyra den för några hundralappar https://www.hyreshuset.se/produkt/svardsag
Får väl se hur bra det blir och fräsa efter behov.
 
optimum
Är det att fälla ur pelaren för balkar som ska in i urtag?
I så fall gjorde jag det med en cirkelsåg i mina pelare till uterummet.
Ställ in djupet på cirkelsågen och såga massa lameller. Jag provade djupet på en provbit så det blev rätt djup.
Dessa lameller slår man bort med hammare och sedan jämnar man till med stämjärn och slutligen slipar ytan så den blir jämn.

Här är en film som visar hur man gör.
Jag gjorde många fler lameller då jag inte är lika skickliga med stämjärnet.

Jag hade ingen jigg utan satte en kloss på pelaren med en tving som stöd för cirkelsågen så jag sågade rakt och inte för långt in i pelaren.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.