Hej,

Jag ska lägga ett laminat golv i min källare (oisolerad). Som fuktspärr tänker jag anv av icopal fonda special och ovan på det så funderar jag på att lägga 3 cm tjock cellplast. Tror ni att det kan funka med att lägga ett laminat golv ovan på det eller blir det förmjukt?

Tanken var att det ska isolera samt ersätta foam för stegljudsdämpning!
 
I
Det går alldeles utmärkt att lägga laminatgolv på cellplast, bara du ser till att få cellplast av det hårdare slaget (större volymvikt och mindre eftergivligt för intryckning). Men... du måste lägga på en plastfolie/'gnisselfolie' över cellplasten (som inte har med fuktspärrning att göra) för att slippa gnissel mellan undersida laminat-översida cellplast när du går på golvet.
__________________
Byggaren
 
Som Byggis påpekat finns det speciella skivor avsedda för just detta ändamål. Dom brukar ha en annan färg än vit (rosa) och har frästa kanter så dom passar i varandra.
 
Vi ska lägga Expanderad cellplast; EPS S200. Den vanliga S80 är för mjuk för golv.
Extruderad polystyren är hårdare och kanske den som ovan nämner, men den är troligtvis dyrare.
 
I
MathiasS skrev:
Som Byggis påpekat finns det speciella skivor avsedda för just detta ändamål. Dom brukar ha en annan färg än vit (rosa) och har frästa kanter så dom passar i varandra.

Nja... Du talar om två olika material.

Cellplast är vit och finns av olika kvalitet. (Cellplast är sammanbundna kulor av extruderad plast.)
Foam är rosa, oxå med olika kvalitet. (Foam är skummad plast i hela kakor.)
____________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Nja... Du talar om två olika material.

Cellplast är vit och finns av olika kvalitet. (Cellplast är sammanbundna kulor av extruderad plast.)
Foam är rosa, oxå med olika kvalitet. (Foam är skummad plast i hela kakor.)
Det är två olika material, men båda är cellplast. Den vita är Expanderad polystyrenplast (EPS) och frigolit är ett exempel på EPS.

Den rosa eller blåa eller annat är också cellplast, men inte Expanderad, utan Extruderad polystyrenplast (XPS) och har lite andra egenskaper. Den håller för ett större tryck och släpper igenom mindre fukt (vilket är bra vid viss sorts användning och dålig vid annan).
 
Tack för bra svar,

Blir dock lite konfunderad, vad är att föredra i en källare? Mycket färger nu känner jag! :->
 
imported_Byggaren skrev:
Nja... Du talar om två olika material.

Cellplast är vit och finns av olika kvalitet. (Cellplast är sammanbundna kulor av extruderad plast.)
Foam är rosa, oxå med olika kvalitet. (Foam är skummad plast i hela kakor.)
____________________
Byggaren
Ordain har väl redan sagt det som behöver sägas men näe, jag pratar inte om foam. Antar jag.....:)

Här är en sådan skiva jag använt för att lägga golv flytande ovanpå:

http://www.isola.se/pdf/Platon Komfortskiva.pdf

...gjord av extruderad polystyren.

Till trådskaparen kan vi väll säga att det måste gå utmärkt att använda någon typ av fuktstoppande matta och sedan lägga tex platons komfortskiva ovanpå. Om man kan använda just Fonda på detta sätt törs jag inte säga, men tex Isola (Platon) har sådana mattor som ju funkar på samma sätt.

Det man kan tänka på med skivor liknadne platons komfortskiva är att dom är väldigt hårda och formar sig inte speciellt efter underlaget - underlaget bör således var ojämt. Man kan tycka att cellplasten ska ta upp ojämnheter men dessa skivor är så hårda att det inte blir så...
 
Glöm inte att lägga väv under "platonmattan". Annars kan du få ett klapperljud när du går på golvet och platonmattan slår mot betongen.
 
Vilken typ av väv rekommenderar du under platonmattan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.