Jag har ett uttag som ser ut såhär. Jag kan ingenting om sånt här men med hopp om att någon kan ge lite råd om vi har kopplat in rätt. Varit i kontakt med en kompis som är före detta elektriker men han va osäker spisen är 400v
 
  • Kopplingsdosa för 400v eluttag med trådar märkta L1, L2 och N korrekt anslutna, men osäkerhet om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett elektriskt 400v uttag med synliga kablar och osäker kabelanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad står det på spisens typskylt och inkopplingsanvisningar???
Varför saknas ett stift i stickproppen?
 
Det är en begagnad spis så det finns inga papper med.. det finns ett till stift men vi plockade bort det, det kanske ska sitta i också?
 
Står det ingenting på själva spisen? Det brukar finnas en klisterlapp med diverse information.
 
useless useless skrev:
Står det ingenting på själva spisen? Det brukar finnas en klisterlapp med diverse information.
useless useless skrev:
Vad står det på spisens typskylt och inkopplingsanvisningar???
Varför saknas ett stift i stickproppen?
 
Elkopplingsschema för trefassystem på en etikett med anvisningar för 400V-kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en 400 Volts spis som ska kopplas till tre faser och ingen nolla. Så det är felkopplat i första bilden.
 
Så att blå ska vara i det uttagna stiftet, alltså L3?
 
Ja.
 
100% säker? Orkar inte med nått haveri nu bara
 
Ja, spisen SKA kopplas in på L1 L2 L3 i stickproppen, det är mellan dom stiften du har 400Volt och det ska du ha enligt inkopplingsschemat.
 
Fast det vore nog bra om du kan lägga upp en bild på hur det är inkopplat i spisänden också. Inte för att jag riktigt kan se att det skulle bli fel. Men eftersom det är fel i kontaktänden kan det vara bra att titta på andra änden också.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
C Celina Ek skrev:
100% säker? Orkar inte med nått haveri nu bara
Nu är jag förvånad över att du inte fått det rådet innan.
Men är du osäker ska du inte pilla med el själv. Och speciellt inte med 400V. Ring en elektriker
 
Det ser inte rätt ut. Perliex kopplas L1-L2-L3-N moturs + skyddsjord.
 
B byabin skrev:
Det ser inte rätt ut. Perliex kopplas L1-L2-L3-N moturs + skyddsjord.
Det är ju precis så det ser ut i första bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.