Jag ser inget snyggt eller praktiskt med att ha en låda på yttervägg.

Jag skulle tro att många med utrymme i närheten gärna kan tänkas vilja gömma lådan. För installation gör sig en all-in-one låda enklare men, för oss konsumenter - vem vill ha lådor på väggen? Det är väl att jämföra med utanpåliggande uttag. Helt ok, ofta enklare installation, men visst är det snyggare med inbyggda elluttag?

Just nu tycks då det bitvis vara ett mode att visa upp sin låda. Gärna grön för att signalera lite extra:)

Men detta är en smaksak förståss, det är inte det jag vill debattera. Jag letar bara efter min önskade lösning och hoppades på lite tips och det har jag fått men inget klockrent ännu. Iaf inte vad jag förstått:)
 
Jag antar att ni inte har någon elbil att ladda ännu. Den som har en elbil, vet att det är bekvämare att ha laddbox med fast kabel att bekvämt bara lossa laddhansken och dra ut kabeln och koppla in i elbilen.

Den som däremot bara har ett Typ2-uttag behöver öppna bagageluckan på elbilen och ta ut en laddkabel och koppla ena ändan i laddbox-uttaget och den andra i elbilens intag. Samma sak fast tvärt om när laddningen är klar, vira snyggt ihop laddkabel, och lägga tillbaka i bagageutrymmet. Det blir mycket öppnande och stängande av bagaegluckan och hanterande av smutsig laddkabel och man lortar ner händerna. Det tröttnar man snart på.

Jag kan nämna att vi monterade Ratio Solar Box laddboxen inne i garaget. Genom att klämma en 10 m laddkabel på garageportens gumminederkant kan porten vara stängd och elbil som står utomhus kan laddas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Montera i så fall ett rött trefasuttag och köp en mobil laddkabel. Tex den här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/c...nrZK_ZQLGLMSdLZHMLQvB5YyG9-1nu6kaAmDsEALw_wcB

Jag har en Ctek Njord som funkar på samma sätt. Kan monteras på två små fästen och plockas bort när du vill att huset skall se snyggt ut i dina ögon. Annars är den väldigt diskret och kan ställas in på att vara helt mörk, utan ljusindikering.
https://www.mekster.se/ctek-njord-g...aC-rvbxpa0mT8awE_ZXazy_OiMGCjzZIaAjBrEALw_wcB
 
Jag har en easee, med "lös" kabel, men har en dedicerad kabel som alltid sitter där, och den andra kabeln i bilen. Easee är rätt liten, så tycker inte det skämmer. Med Easee kan man ha 2 boxar som balanserar varandra, så jag skulle satsat på 2 boxar direkt, troligen kommer ni i framtiden ha nytta av det. Eller skit i att ställa bilen i garaget?
 
Ja ja, jag kan tänka mig 100 olika sätt, även att ha en shysst all-in-one box (vill inte krångla till det, tvärtom) men jag tycker fortsatt att det _borde_ finnas en lösning för det jag önskar. Jag förstår nu att det inte är så, eller iaf inte uppenbart för er heller!

Ang kabel, fast eller lös. Man kan väl ha en lös sladd på plats? Kanske för stöldbegärligt?

Tack!!
 
R rispalt skrev:
Ja ja, jag kan tänka mig 100 olika sätt, även att ha en shysst all-in-one box (vill inte krångla till det, tvärtom) men jag tycker fortsatt att det _borde_ finnas en lösning för det jag önskar. Jag förstår nu att det inte är så, eller iaf inte uppenbart för er heller!

Ang kabel, fast eller lös. Man kan väl ha en lös sladd på plats? Kanske för stöldbegärligt?

Tack!!
Du låser fast den lösa sladden i laddboxen.
Men köp hellre en med fast 7m kabel. Appropå att det skall vara lite snyggt. Ganska fult att ha en handel sittandes och sticka ut på laddboxen.
 
Ja, man kan ha en lös laddkabel sittande i Typ2-uttaget på laddboxen. Men Herr Långfinger kan lätt ta den med sig och du är ca 4000 kr fattigare. Vi har just på en väggladdbox som har Typ2-uttag en laddkabel 10 meter sittande i Typ2-uttaget, men kabeln är fastsatt med bygel och hänglås i väggen, så det går inte lätt att stjäla den. Anledningen till lös laddkabel, var att det inte fanns laddbox med fast kabel 10 meter, utan de är ofta bara ca 5 meter och det är på tok för kort. Garageinfarten tillåter inte två bilar i bredd, utan efter varandra, därför behövs 10 m laddkabel för att nå den som står längst ut mot gatan.

Men har du lös laddkabel sittande i Typ2-uttaget i laddboxen, då behöver du ju ytterligare en laddkabel att ha i bagageutrymmet under färd, om du ev. skulle behöva ladda på allmän laddstolpe.
 
Redigerat:
Är det inte standard på laddboxar att man kan läsa fast kabeln i kontakten? Dvs så att den lösa kabeln sitter fast i boxen?
 
tveksam,
Under tiden man laddar är en lös laddkabel fastlåst i bilens Typ2-intag och i laddboxens Typ2-uttag. Men när man inte använder den lösa laddkabeln och den sitter i Typ2-uttaget på laddboxen är den väl inte fastlåst?

Hur är det på er laddbox med den saken? Ni har alltså en laddbox med typ2-uttag och har lös laddkabel.
 
Jag har en Easee och där väljer jag i appen om kabeln ska vara fastlåst eller inte. Och då är den låst hela tiden. Borde väl vara standard tycker jag med tanke på vad sladden kostar.
 
A Arnodt skrev:
tveksam,
Under tiden man laddar är en lös laddkabel fastlåst i bilens Typ2-intag och i laddboxens Typ2-uttag. Men när man inte använder den lösa laddkabeln och den sitter i Typ2-uttaget på laddboxen är den väl inte fastlåst?

Hur är det på er laddbox med den saken? Ni har alltså en laddbox med typ2-uttag och har lös laddkabel.
Easee har möjlighet till permanent fastlåsning av kabeln, helt säkert många andra laddboxar utan kabel.
 
Det finns en mekanism för fastlåsning av en isatt lös laddkabel i Typ2-uttaget på vår laddbox, det vet jag. Men jag har aldrig provat att permanent lås fast den där. Det kan man kanske göra om man knappar sig igenom meny i displayen på laddboxen och letar en sådan funktion.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.