A AndersS skrev:
Problemet kan vara att pumpen inte går optimalt, det saknas givartemp, etc.
Men hur länge har ni bott i huset utifrån att pumpen är 20 år?
Har det bytts något i pumpen på 20 år, det kan finnas dåliga torkfilter, etc.
Det är svårt att ge mera råd utan mera info.
Vi har ägt huset i 4 år. Vad jag vet är inget gjort med pumpen innan vi flytta in och vi hade en service kille ute för 1.5år sedan och då bytes cirkulation pumpen som va trasig(vet ej hur länge) och komplett mätning på pumpen gick inte då det va sönder ärgat vid anslutningarna. Pumpen är glödhet vid drift. Och väsnas.. pumpen har även problem att slå över till tillsatsvärme. Fått starta om den 2 gånger i vintras för den stod bara och malde men inget hände med temperaturen. Intregal va på ca - 900
Och brine givaren tyckte han va onödigt att byta

O olotor skrev:
Husets energiförbrukning ökar väl inte för att du byter pumpen? Alltså bör det fungera med en ny pump.
Jag bytte förra våren en Villa 55 från 2004 till en Diplomat av samma storlek. Fungerar utmärkt utan eltillskott. 100 m borrhål.
Nyare pump är väl mer effektiv än en gammal och tar mer värme från berget och minskar driften på elpatron väl?
 
Pumpen är slut och ni kan inte utgå från senaste året Till 99,9 % en kompressor som bara snurrar och ineffektiv.
Och att inte byta inkommande köldbärar sensor tycker jag är märkligt.
Hur fungerade det när ni flyttade in?
 
Ny värmepump har en högre verkningsgrad och drar mindre el men måste då ta mer energi från berget för att lämna samma mängd värme som den gamla värmepumpen. Dessutom vill man numera oftast ha en högre effekt- och energitäckningsgrad än förut.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ny värmepump har en högre verkningsgrad och drar mindre el men måste då ta mer energi från berget för att lämna samma mängd värme som den gamla värmepumpen. Dessutom vill man numera oftast ha en högre effekt- och energitäckningsgrad än förut.
Då måste man räkna på vad det kostar extra att borra ett nytt hål mot vad t.ex. tillskottsel kostar, ett borrhål idag hamnar väl över 50 kkr.
 
A AndersS skrev:
Pumpen är slut och ni kan inte utgå från senaste året Till 99,9 % en kompressor som bara snurrar och ineffektiv.
Och att inte byta inkommande köldbärar sensor tycker jag är märkligt.
Hur fungerade det när ni flyttade in?
Svårt att säga. Hade noll koll på pumpen då och öppnade inte upp och kollade i den direkt. Väsnades redan då och om jag fatta teknikern rätt så trodde han att pumpen cirkulerat värmen med hjälp av tryck ett tag. Cirkulation pumpen som va trasig gick igång ibland när han knackade på den.
Juste Han fyllde även på tryckkärlet. Det märkte dock en annan firma att den läckte när dom renoverade våran tvättastuga i höstas så den är med bytt.

Annars har pumpen alltid levererat värme men den levererar dåligt till plan 2. Radiator på övervåningen och v-rum på nedervåningen och golvvärme i kök och hall. Är i princip golvvärmen som värmer hela huset. Elementen kräver högre framlednings temp
 
Avsåg med "pumpen" hela bergvärmepumpen utifrån din beskrivning. Den tappar effektivitet utifrån slitage.
Och så krävas intrimning av värmesystem utifrån din notering av värmefördelning.
Så du får fundera vidare.
 
A AndersS skrev:
Då måste man räkna på vad det kostar extra att borra ett nytt hål mot vad t.ex. tillskottsel kostar, ett borrhål idag hamnar väl över 50 kkr.
Japp ca 50kkr.

Är ju därför jag kollar på alternativet lvvp. Om man kollar på polarpumpen så kostar det:
Utbyte+pump ca 101kkr dvs ca 151kkr med borrning
Lvvp ca 121kkr

Och kan nu inte en pump utnyttjas till fullo med vårat nuvarande hål så kanske lvvp blir minst lika effektiv eller bättre? Borras det ett nytt hål blir ju det det bästa men frågan är ju om det är värt 30kkr alt 50kkr
Enligt Thermia så drar lvvp ca 1500-2000kwh/år mer än bergvärme men är marginalen lika stor när vårat hål är så grunt och pumpen begränsas?
Och hur stor är risken att hålet blir svalare med åren om det dras mer energi från det?
 
Vi hade LVVP tidigare och borrade efter bergvärme mest för att slippa utedelen.
Väsen, kondensvatten m.m. var saker akg ville slippa samt att vi fick möjligheten till frikyla i framtiden.

Vi har en väg mellan oss och två grannar och då hålet placerades närmare än 10m från vår tomtgräns så bad jag bara grannarna skriva på ett medgivande om att de inte motsatte sig detta.
Installatörer skickade in dessa med ansökningen till kommunen och vi fick godkänt med vändande post.

Jag skulle aldrig vilja välja en LVVP igen efter att ha installerat min anläggning...
 
P-plats P-plats skrev:
Vi hade LVVP tidigare och borrade efter bergvärme mest för att slippa utedelen.
Väsen, kondensvatten m.m. var saker akg ville slippa samt att vi fick möjligheten till frikyla i framtiden.

Vi har en väg mellan oss och två grannar och då hålet placerades närmare än 10m från vår tomtgräns så bad jag bara grannarna skriva på ett medgivande om att de inte motsatte sig detta.
Installatörer skickade in dessa med ansökningen till kommunen och vi fick godkänt med vändande post.

Jag skulle aldrig vilja välja en LVVP igen efter att ha installerat min anläggning...
Dagens lvvp låter väl i princip inget? Några längre upp på gatan installerade innan vintern och deras hörs inte när man går förbi. Några längre ner på vår gata har något äldre ca 10år lvvp som låter lite. Men tror deras utedel låter mindre än våran bergpump gör nu.. och då är våran inne i huset och väsnas deras är åtminstone på utsidan.
Ang kondensvatten så är väl det bara att leda till stuprör? Och frikyla har jag sneglat lite på och vad jag läst mig till så ska det gå med lvvp med.

Jag har kollat med en av tre grannar hittils. Alla har ju vattenburen och 2 av dom har fortfarande elpanna och en har pelets. Så risk finns att dom kanske vill byta i framtiden, måste vara dyrt med elpanna eller?
 
A AndersS skrev:
Avsåg med "pumpen" hela bergvärmepumpen utifrån din beskrivning. Den tappar effektivitet utifrån slitage.
Och så krävas intrimning av värmesystem utifrån din notering av värmefördelning.
Så du får fundera vidare.
Kompressorn är glödhet och väsnas samt att gas? Anslutningarna för mätning är sönder ärgade.
Är sjukt varmt inne i pumpen så inte konstigt att det ärgat sönder.

Försökt justera kurvan för att få bättre temp på övervåningen men får öka ganska mycket innan det ger utslag. Så jag ha struntat i att justera mer då golvvärmen ger den temp jag vill ha på övervåningen till en lägra framlednings temp. Hade jag haft högre framledning i vintras så hade nog pumpen aldrig klarat av att värma huset och vattnet samtidigt. Kompresorn gick i snitt 21h/dygn i vintras.
 
D D3nn05 skrev:
Dagens lvvp låter väl i princip inget? Några längre upp på gatan installerade innan vintern och deras hörs inte när man går förbi. Några längre ner på vår gata har något äldre ca 10år lvvp som låter lite. Men tror deras utedel låter mindre än våran bergpump gör nu.. och då är våran inne i huset och väsnas deras är åtminstone på utsidan.
Vänta några år så kommer dagens utdelar väsnas en hel del för min känsla är att kvalitén inte går åt det bättre direkt.

D D3nn05 skrev:
Ang kondensvatten så är väl det bara att leda till stuprör? Och frikyla har jag sneglat lite på och vad jag läst mig till så ska det gå med lvvp med.
Bara och bara...
Risken för att det fryser på vintern är stor och det verkar bli mer och mer problem med avfrostningen till följd av tillverkarnas iver att spara energi.

En sak till som jag stört mig lite på är att utedelar, stativ m.m. inte verkar hålla sig snygga så länge då kvalitén även där inte blivit bättre direkt.

Frikyla med LVVP har jag inte sett men det kanske finns idag.

Detta är min egen uppfattning och anledni gen till att vi valde bergvärme, om det är rött eller fel får nog bara framtiden utvisa... (y)
 
P-plats P-plats skrev:
Vänta några år så kommer dagens utdelar väsnas en hel del för min känsla är att kvalitén inte går åt det bättre direkt.



Bara och bara...
Risken för att det fryser på vintern är stor och det verkar bli mer och mer problem med avfrostningen till följd av tillverkarnas iver att spara energi.

En sak till som jag stört mig lite på är att utedelar, stativ m.m. inte verkar hålla sig snygga så länge då kvalitén även där inte blivit bättre direkt.

Frikyla med LVVP har jag inte sett men det kanske finns idag.

Detta är min egen uppfattning och anledni gen till att vi valde bergvärme, om det är rött eller fel får nog bara framtiden utvisa... (y)
B BSOD skrev:
Grannen står i valet och
Vill man satsa på en LVVP så är onekligen den gamla Thermia Atec en pålitlig arbetshäst med bra kvalitet
 
P-plats P-plats skrev:
Vänta några år så kommer dagens utdelar väsnas en hel del för min känsla är att kvalitén inte går åt det bättre direkt.

Bara och bara...
Risken för att det fryser på vintern är stor och det verkar bli mer och mer problem med avfrostningen till följd av tillverkarnas iver att spara energi.

En sak till som jag stört mig lite på är att utedelar, stativ m.m. inte verkar hålla sig snygga så länge då kvalitén även där inte blivit bättre direkt.

Frikyla med LVVP har jag inte sett men det kanske finns idag.

Detta är min egen uppfattning och anledni gen till att vi valde bergvärme, om det är rött eller fel får nog bara framtiden utvisa... (y)
Du har dålig upplevelse med lvvp och jag med bergvärmepump.

Finns väll knappt några lvvp som har stativ nu är la mest luft-luft som har det. Dom flesta är la så pass stora så dom står på marken. Den vi kolla på är NIBE F2120-12 ev den skulle se ganska klumpig ut på ett stativ.

Ang ljud så finns ju risken att bergvärme pumpen börjar väsnas med.våran fyller 20 i år och vi har snart bott här i 5 år och den väsnades redan när vi flytta hit,vet inte hur gammal den va innan den börja låta. Låter typ som att en luftkompressor är igång med en vägg i mellan. Hörs genom ytterväggen till och med på framsidan.

Men jag håller med dig att bergvärme har fler fördelar. Men min fråga är mer den ekonomiska biten
 
U
Är inte den generella regeln att bor man söder om Gävle så är driften ungefär samma på Bvp och Lvvp?

Så bor man söder om Gävle och så installerar man inte en ny Bvp och borrar nytt hål pga av ekonomiska fördelar utan för att man vill slippa utomhus delen eller liknande. På sikt kan det dock vara mer ekonomiskt med Bvp om man slipper investera i ett nytt borrhål varje gång man köper pump. Men då gäller det att man bor kvar 2-3 generationer bvp för att kunna dra nytta av det.
 
D D3nn05 skrev:
Du har dålig upplevelse med lvvp och jag med bergvärmepump.

Finns väll knappt några lvvp som har stativ nu är la mest luft-luft som har det. Dom flesta är la så pass stora så dom står på marken. Den vi kolla på är NIBE F2120-12 ev den skulle se ganska klumpig ut på ett stativ.

Ang ljud så finns ju risken att bergvärme pumpen börjar väsnas med.våran fyller 20 i år och vi har snart bott här i 5 år och den väsnades redan när vi flytta hit,vet inte hur gammal den va innan den börja låta. Låter typ som att en luftkompressor är igång med en vägg i mellan. Hörs genom ytterväggen till och med på framsidan.

Men jag håller med dig att bergvärme har fler fördelar. Men min fråga är mer den ekonomiska biten
Många faktorer att ta med i beräkningen.
Vår CTC LVVP var ca 16 år när vi bytte ut den, stod i valet mellan att renovera eller byta ut.
Det som avgjorde att jag bytte var framförallt att den gick sönder på våren.
Vi plockade ut den och satte in en provisorisk VVB så vi kunde renovera utrymmet dör de nya prylarna skulle stå, gräva på sommaren m.m.
Det var många år för att räkna hem merkostnaden men tyckte mig se andra fördelar som sagt och är suoernöjd med valet än så länge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.