Jag har ett fritidshus som jag åker till ca varannan helg. Där har jag en liten varmvattenberedare till köket och en liten till duschen. Lönar det sig att stänga av varmvattenberedarna då jag inte är där? Finns det några nackdelar med att ha den avstängd?
 
wildeside
ulwe ulwe skrev:
Jag har ett fritidshus som jag åker till ca varannan helg. Där har jag en liten varmvattenberedare till köket och en liten till duschen. Lönar det sig att stänga av varmvattenberedarna då jag inte är där? Finns det några nackdelar med att ha den avstängd?
Skulle nog säga att det inte lönar sig att stänga av den.
Jag har en 20 liters som används dagligen till kök och toalett.
Klistrar in en bild av vad den drog i ström under April månad.
Skärmdump av energiförbrukningsdiagram som visar daglig elförbrukning under april månad, totalt 39 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
Jag har ett fritidshus som jag köpte i somras. Jag har haft vattenberedaren på hela vintern samt stödvärme på ca 8-10 grader inomhus genom luftvärmepump.
Enligt mitt elbolag förbrukar mitt hus ca 230% mer energi än liknande hushåll!! I veckan testade jag att stänga av varmvattenberedaren och elförbrukningen minskade från ca 20 kWh per dag till 1!! Ska sägas att även luftvärmepumpen var avstängd. I mitt fall lönar det sig att stänga av beredaren och jag ska nu byta ut den.
 
B
Säg att den förbrukar kanske 70W i standby beroende på modell och storlek mer eller mindre.

Så det är väl nån kWh om dagen. På vintern har man ju nytta av värmen, så det inte blir en kostnad rakt av. Har man direktel kan ju den lika gärna vara på alltid vintertid. Så ja det går att spara, på en vecka kan du ju få ihop till en kvällstidning ungefär.

Om det nu mot all förmodan skulle komma in legionellabakterier så dör de på nån kvart efter att man slår på beredaren.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Magnolia12 skrev:
Jag har ett fritidshus som jag köpte i somras. Jag har haft vattenberedaren på hela vintern samt stödvärme på ca 8-10 grader inomhus genom luftvärmepump.
Enligt mitt elbolag förbrukar mitt hus ca 230% mer energi än liknande hushåll!! I veckan testade jag att stänga av varmvattenberedaren och elförbrukningen minskade från ca 20 kWh per dag till 1!! Ska sägas att även luftvärmepumpen var avstängd. I mitt fall lönar det sig att stänga av beredaren och jag ska nu byta ut den.
Vad utav dom 20kwh är då uppvärmning å vad är vv beredaren. Å varför ska du byta beredaren...
 
M Magnolia12 skrev:
Jag har ett fritidshus som jag köpte i somras. Jag har haft vattenberedaren på hela vintern samt stödvärme på ca 8-10 grader inomhus genom luftvärmepump.
Enligt mitt elbolag förbrukar mitt hus ca 230% mer energi än liknande hushåll!! I veckan testade jag att stänga av varmvattenberedaren och elförbrukningen minskade från ca 20 kWh per dag till 1!! Ska sägas att även luftvärmepumpen var avstängd. I mitt fall lönar det sig att stänga av beredaren och jag ska nu byta ut den.
Finns inte en chans i havet att en varmvattenberedare kan förbruka 20kWh på ett dygn. Blir 7000 kWh på ett år, utan att förbruka något varmvatten.
 
  • Gilla
/nenne och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Natten den 16 maj såg det ut så här utan att vi tappa ur något varmvatten
0:00-1:00 71 kWh
1:00-2:00 0 kWh
2:00-3:00 0 kWh
3:00-4:00 72 kWh
4:00-5:00 0 kWh
5:00-6:00 0 kWh
6:00-7:00 74 kWh
7:00-8:00 0 kWh
8:00-9:00 0 kWh
Så lite mer en 24 kW i timmen
Det är ingen extrem varmvattenberedare utan det är en billig Biltema modell
 
GoC GoC skrev:
Finns inte en chans i havet att en varmvattenberedare kan förbruka 20kWh på ett dygn. Blir 7000 kWh på ett år, utan att förbruka något varmvatten.
GoC GoC skrev:
Finns inte en chans i havet att en varmvattenberedare kan förbruka 20kWh på ett dygn. Blir 7000 kWh på ett år, utan att förbruka något varmvatten.
Jag är själv väldigt förbryllad över den extremt höga energiförbrukningen, särskilt när jag inte ens är där. Jag har en nyinstallerade luftvärmepump som ska vara mkt energisnål som är inställd på 8-10 grader. När jag stängde av både den och vattenberedaren sjönk förbrukningen till 0,8 kWh. Är det mer rimligt att en ny luftvärmepump drar så mycket energi? Vattenberedaren är gammal och står i ett ouppvärmt utrymme. Jag är tacksam för alla goda råd.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Natten den 16 maj såg det ut så här utan att vi tappa ur något varmvatten
0:00-1:00 71 kWh
1:00-2:00 0 kWh
2:00-3:00 0 kWh
3:00-4:00 72 kWh
4:00-5:00 0 kWh
5:00-6:00 0 kWh
6:00-7:00 74 kWh
7:00-8:00 0 kWh
8:00-9:00 0 kWh
Så lite mer en 24 kW i timmen
Det är ingen extrem varmvattenberedare utan det är en billig Biltema modell
Vad visar siffrorna? Har du förbrukat 71 kWh mellan 00 och 01? Eller 1 kWh mellan 00 och 04?
Vart kommer 24 kW in i bilden? Det skulle bli dyrt med nåt som drar så mycket...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Natten den 16 maj såg det ut så här utan att vi tappa ur något varmvatten
0:00-1:00 71 kWh
1:00-2:00 0 kWh
2:00-3:00 0 kWh
3:00-4:00 72 kWh
4:00-5:00 0 kWh
5:00-6:00 0 kWh
6:00-7:00 74 kWh
7:00-8:00 0 kWh
8:00-9:00 0 kWh
Så lite mer en 24 kW i timmen
Du har ju förbrukat 3 kWh, eller ca 6kWh på ett dygn.
Skulle du förbruka 24kWh per timme behöver du 32A huvudsäkringar och det skulle vara betydligt varmare än i en bastu inomhus.
 
M Magnolia12 skrev:
Jag är själv väldigt förbryllad över den extremt höga energiförbrukningen, särskilt när jag inte ens är där. Jag har en nyinstallerade luftvärmepump som ska vara mkt energisnål som är inställd på 8-10 grader. När jag stängde av både den och vattenberedaren sjönk förbrukningen till 0,8 kWh. Är det mer rimligt att en ny luftvärmepump drar så mycket energi? Vattenberedaren är gammal och står i ett ouppvärmt utrymme. Jag är tacksam för alla goda råd.
Siffrorna du visar är väl snarare mätaravläsning. en ny luftvärmepump drar väl inte mer än ca 1kW när den värmer för fullt
 
wildeside
Upps nu är gubben full eller nåt skulle naturligtvis vara wh....
typ mellan kl 0:00 till kl 1:00 71 wh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.