Har en vägg som jag först trodde var gips då den låter ihåligt. Hör dock inga bjälkar när jag knackar på väggen vilket jag hör i andra gipsväggar i lägenheten. När jag borrar (med vanlig borr ej slag) så är det inte så mycket motstånd. Materialet är mörkgrått och det finns inga ”tomrum”. Lägenheten är byggd på mitten av 50-talet. Tanken var att sätta upp en elfa-bokhylla. Kan det vara någon form av lättbetong?
 
  • Närbild på en vägg med ett borrat hål som avslöjar mörkgrått material, möjligtvis lättbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D doroni skrev:
Har en vägg som jag först trodde var gips då den låter ihåligt. Hör dock inga bjälkar när jag knackar på väggen vilket jag hör i andra gipsväggar i lägenheten. När jag borrar (med vanlig borr ej slag) så är det inte så mycket motstånd. Materialet är mörkgrått och det finns inga ”tomrum”. Lägenheten är byggd på mitten av 50-talet. Tanken var att sätta upp en elfa-bokhylla. Kan det vara någon form av lättbetong?
Helt vanlig blå Ytong som var populärt på,den tiden
 
Hur mycket vikt klarar sånna väggar?
 
Svårt att svara på exakt men med en grövre skruv och 8mm plugg så sitter det bra. Längden på skruven är såklart viktig. Man bör ha minst 45mm gärna 60mm.

Vad ska du hänga upp?
 
En elfa bokhylla med en bärlist. Så man fäster bärlisten högt upp på väggen och sen hängskenor på. Den kommer bli ganska tung. Ca 2 m bred och fem hyllplan + många böcker. Dumt att sätta på sån vägg?
 
Den varianten av ELFA-hylla sitter ju sämre än den varianten där man fäster i de vertikala skenorna, det blir fler infästningar. Men en 6mm skruv i lättbetong sitter väldigt bra. Det blir ju heller ingen direkt dragkraft utåt. Med 6skruv borde den därför
Hålla för många 100kg. Jag hade inte tvekat på det.
 
Tack för hjälpen! Rekommenderar du någon speciell plugg och skruv eller kan jag köra på vilken som helst som är till för lättbetong?
 
D doroni skrev:
Tack för hjälpen! Rekommenderar du någon speciell plugg och skruv eller kan jag köra på vilken som helst som är till för lättbetong?
Du kan självklart ta vilken plugg som helst som är anpassad för lättbetong
 
Kör med vanlig plast, kör du med en i metall som expanderar mer så är det risk att den spricker, väldigt poröst material. Som bonus info: Försök inte skruva nära en dörrkarm o för bövelen använd inte karmskruvar för att fästa en ny dörrkarm :) (talar av egen erfarenhet, dörrfodren o tapeten höll ihop den väggen sen).
 
  • Gilla
doroni
  • Laddar…
D doroni skrev:
Tack för hjälpen! Rekommenderar du någon speciell plugg och skruv eller kan jag köra på vilken som helst som är till för lättbetong?
Dessa följde med bokhyllan. 8mm plugg , till vanlig betong men de kanske funkar?
 
  • En 8mm plugg bredvid en träskruv på ett träbord, båda tillhörande en bokhylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johan456 skrev:
Den varianten av ELFA-hylla sitter ju sämre än den varianten där man fäster i de vertikala skenorna, det blir fler infästningar. Men en 6mm skruv i lättbetong sitter väldigt bra. Det blir ju heller ingen direkt dragkraft utåt. Med 6skruv borde den därför
Hålla för många 100kg. Jag hade inte tvekat på det.
det finns ju hål i hängskena också så jag kan ju skruva 1-2 skruvar per skena också så blir det extra säkert.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.