Jag försöker förtvivlat rengöra en äldre Siemens inbyggnadsugn - men kan inte för mitt liv komma på hur luckan kan demonteras?

Några idéer?
 
  • Närbild på hur en Siemens inbyggnadsugns lucka är fäst vid gångjärnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på smutsig äldre Siemens inbyggnadsugns dörr med synliga gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
D Don_Tom skrev:
Jag försöker förtvivlat rengöra en äldre Siemens inbyggnadsugn - men kan inte för mitt liv komma på hur luckan kan demonteras?

Några idéer?
En micro?
inte säkert att luckan då går att ta bort
inget litet hål från sidan i armen? om du stänger luckan lite
 
electroluxaren skrev:
En micro?
inte säkert att luckan då går att ta bort
inget litet hål från sidan i armen? om du stänger luckan lite
Det är en varmluft/micro kombiugn - och det ser ut som att lucka/glas säljs som reservdel iaf.

Nej, inga hål eller skruvar öht i gångjärnsdelarna.
 
A
D Don_Tom skrev:
Det är en varmluft/micro kombiugn - och det ser ut som att lucka/glas säljs som reservdel iaf.

Nej, inga hål eller skruvar öht i gångjärnsdelarna.
reservdelar kan man alltid (nästan) få tag på men det kan bli ett mycket omfattande jobb att byta så det säger inte mycket om det är en brukar uppgift eller tekniker att ta bort luckan
 
electroluxaren skrev:
reservdelar kan man alltid (nästan) få tag på men det kan bli ett mycket omfattande jobb att byta så det säger inte mycket om det är en brukar uppgift eller tekniker att ta bort luckan
Damn. Låter logiskt.

Jag har varit igenom Youtube och varvat internet utan att hitta några ledtrådar alls. Men jag har registrerat någon form av support-ärende hos Siemens, hoppas man kanske iaf får ett besked utan att beställa hem en tekniker för felsökning. Ugnen var dock såpass gammal att de första teknikerna jag pratade med inte kunde hitta någon manual, vilket ju inte låter särskilt lovande (jag har den fysiska manualen, men där nämns inget om att luckan är demonterbar).
 
A
Jag tror att du får demontera/dela luckan på plats som man gör på de andra
 
  • Gilla
Don_Tom
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag tror att du får demontera/dela luckan på plats som man gör på de andra
Ja, efter att ha kollat lite mer konstaterade jag att luckan var delningsbar - det var en plastkåpa på insidan. Det gjorde det möjligt att dela luckan och iaf ta av den yttre delen. Men - hela luckan lyckades jag inte få av och jag fick inte heller några bätre ledtrådar när jag kunde se bättre vad som kunde göras.

Jag kom iaf åt det allra värsta. Vi får se om Siemens återkopplar.

Tack för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.