useless useless skrev:
Alternativ a)
Kabel med solida ledare och fast uttag på väggen.
[länk]


Alernativ b)
Den kabel du har med 'mjuka' ledare och RJ45-kontakter.
[länk]
Han har skärmad kabel, kan vara svårt att få i höljet i oskärmade kontakter, även om han knappast behöver skärmningen.
 
M mojjen skrev:
Han har skärmad kabel, kan vara svårt att få i höljet i oskärmade kontakter, även om han knappast behöver skärmningen.
Ja, jag glömde skriva att det bara var exempel.
 
C
J Jonny Andersson2 skrev:
alltså blir fan snurrig haha.

jag ska alltså dra en kabel mellan router i tomrör i vägg och sen vidare till annat rum där tv boxen är.
Ja, det är inte helt okomplicerat, men gör det enkelt för dig och strunta i din patchkabel och köp kablarna och kontakterna där på Kjell&co enligt länkarna ovan. Så kan du sätta ett snyggt uttag där i dosan också.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
J Jonny Andersson2 skrev:
alltså blir fan snurrig haha.
...
Se de från den ljusa sidan, nu vet du varför wifi uppfanns;):crysmile:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
M mojjen skrev:
För att de säljs i längder upp till 50m, vilket är ganska långt. Patch är typen av kabel, inte definition av längd på kabeln. Använder ofta en point to point koppling med patch på 20-30m. Behöver vi inga fasta uttag så är det kostnadseffektivt emd en färdig kabel.
Produktinformation (deltaco.se)
Nej, då är det inte en patchkabel längre. Men av någon anledning kallas alla mjuka kablat patchkabel.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Patchkabel
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, då är det inte en patchkabel längre. Men av någon anledning kallas alla mjuka kablat patchkabel.
[länk]
Nu är jag ingen gan av wikipedia, men bifogar ändå länk till den engelska wikipedia avseende patchkabel. Den är lite mer detaljerad, och belyser enligt min syn längder mer ingårnde och korrekt. För info då grundas enligt vad jag lärt mig max längd 50m på att en patchkabel har i princip halva möjliga längden mot en installationskabel, som max får vara 100m. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Patch_cable
 
En helt annan fråga men samma ämne. Finns det infällda nätverksuttag som kopplas med en vanlig rj45 kontakt. Har ett sockel uttag med ett gammalt tv uttag i tänkte byta detta och mate med en platt nätverkskabel som jag kan dra bakom listen.
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Ja det finns panelskarvdon, tex,
[länk]
sen behövs rätt typ av centrumplatta till apparatdosa.
Tänkte också föreslå detta. Problemet är att få plats med det i dosan. Vilket hänger på dosans djup, hur donet sitter uttaget och kontaktens storlek. Finns även vinklade varianter av så väl skarvdon och patchkabel som kan lösa problemet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja det finns panelskarvdon, tex,
[länk]
sen behövs rätt typ av centrumplatta till apparatdosa.
Tack!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.