Vad skulle rekommendera för grind till denna infart? (hund) inne på en med stående ribbor. Men staketet på tomten har liggande brädor. Vad blir snyggast och "lättast" att bygga? Samt vilka gångjärn är att föredra?

//Gotland Infart med grusväg och staket med horisontella brädor, intill grönområde och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir en lång grind det där. Måste nog vara 2 grindar som möts nånstans, kanske en kortare, och en längre där bilen går in?
 
Tanken har slagit mig att ett stycke blir liiite för bred. Så det blir en tvådelad grind.
 
Spontant säger mig att stående ribbor är snyggast, både på staket och grindar, men nu har du ju liggande på staketet, så då är det inte så självklart längre.
 
Päronen har en bred tvådelad grind med liggande brädor, har hängt där i 45 år
 
Men frågan hur man gör så den inte hänger sig? Tvärslå från övre gångjärnet?
 
E elch0ck skrev:
Men frågan hur man gör så den inte hänger sig? Tvärslå från övre gångjärnet?
Japp, tvärslå är ett måste, annars hänger sig grinden.
Här är ett exempel:
Vit grind med snedsträva förstärkning som går från nedre gångjärn till övre kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tvärslån ska gå från nedre gångjärnet upp till överkant av grinden!
Det är då tvärslån liksom håller upp grinden.

edit: Rackarns, jag använde fel ord här, läs snedsträva istället för tvärslå som jag skrev ovan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bronken
Känns som man skulle vilja veta hur fastighetens byggnader ser ut för att kunna välja utseende på en grind.
Och gärna mer av staketet...
 
Bronken Bronken skrev:
Känns som man skulle vilja veta hur fastighetens byggnader ser ut för att kunna välja utseende på en grind.
Och gärna mer av staketet...
Här kommer lite fler bilder :) tack för hjälpen förresten
 
  • Grusgång leder fram till vit husfasad och garage med trädgård och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med björkar längs en trästaket vid en asfalterad väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmklipp från Google Street View som visar en buske bredvid en staket och ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med tvåvåningshus, träaltan och grönt gräs synligt genom Street View-interface.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
Tack. Vore det inte mest passande att ha samma stil på grinden som designen på staketet fast med stabiliserande 'snedsträva'?
Kanske med ytterligare en planka i höjd - samt kanske avvikande kulör, likt husets fasad?
Två-delad tror jag också på.
Gångjärn skulle jag ta vanliga hakgångjärn (typ såna man har på ladugårdsdörrar).

PS: Det ser ut som grinden behöver gå inåt för att slippe behöva pejte ut cykelturistar ur grindspjälorna var å varannan dag
 
Det där med turista är ett kapitel för sig de. men slår nog till med en liknande design som staketet fast med 3st plankor. Får skissa lite så frugan blir nöjd med (viktigast)
 
Hunden tar sig alltså inte över befintligt staket? Håller med övriga att grinden anpassas till befintligt staket och delas ev i två olika längder dvs en mindre för passage. Ett snyggt hjul vore väl inte helt fel?
 
Nej precis hunden kommer inte över. Har du något snyggt hjul att länka?
 
;) men det skulle vara kul med någon design som anpassas till grinden... gärna lite större :thinking: låt fantasin skena
 
Bronken
Ett tips om man inte får plats med bilen utanför - när grinden är stängd - är att vinkla in staketet lite och montera grinden "längre in" på infarten.
Dålig förklarat, orkar inte rita, men du kanske förstår.

Edit:
Schematisk bild som visar ändring av grind och staketposition före och efter.
 
Redigerat:
  • Gilla
elch0ck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.