S
Hej

plötsligt går inte balkongdörren att öppna. Har testat att trycka på från andra sidan medans en drar på insidan men inget händer. Går att vrida handtaget (känns lite lös) men dörren flyttar sig inte. ser ut som att dörren har delat sig när jag tittar på insidan.

någon som vet hur man kan avhjälpa detta?
 
  • Närbild på en vit balkongdörrens handtag som ser lös ut, med synlig glipa där dörren delat sig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en balkongdörrs nederdel där dörren ser ut att ha delat sig från ramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av balkongdörr som inte går att öppna, handtaget syns löst och dörren ser delad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det beror på att de kopplade bågarna särat på sig så får du försöka hålla ihop dom och öppna.
Om det är spanjoletten som är problemet så måste kolvarna tvingas in.
Jag tycker det ser ut som om den särat på sig nere och då bör du testa att trycka till den i nedre hörnet.
 
S
1 123abc skrev:
Om det beror på att de kopplade bågarna särat på sig så får du försöka hålla ihop dom och öppna.
Om det är spanjoletten som är problemet så måste kolvarna tvingas in.
kolvarna tvingas in? Hur menar du?
 
S Suns12 skrev:
kolvarna tvingas in? Hur menar du?
Om det är spanjoletten som är problemet så öppnar man spanjoletten så mycket det går för att sedan knacka (driva) in de kolvar som inte öppnas med ett dorn, stämjärn, spackel, kniv eller vad man kommer åt med och en hammare.
Du bör kunna se om kolvarna åker in annars får man föra in något i springan och känna om kolvarna går in.
Jag tycker som sagt att det ser ut som om bågarna särat på sig nere och då bör du testa att trycka till den i nedre hörnet.
Om bågarna inte går ihop så lägg en regel eller en planka vid klippset på bågen så kan du testa att slå med en hammare på plankan för att den ska kopplas ihop igen.
 
Redigerat:
S
1 123abc skrev:
Om det är spanjoletten som är problemet så öppnar man spanjoletten så mycket det går för att sedan knacka (driva) in de kolvar som inte öppnas med ett dorn, stämjärn, spackel, kniv eller vad man kommer åt med och en hammare.
Du bör kunna se om kolvarna åker in annars får man föra in något i springan och känna om kolvarna går in.
Jag tycker som sagt att det ser ut som om bågarna särat på sig nere och då bör du testa att trycka till den i nedre hörnet.
Om bågarna inte går ihop så lägg en regel eller en planka vid klippset på bågen så kan du testa att slå med en hammare för att den ska kopplas ihop igen.
Ont om utrymme att se kolvar tyvärr
 
  • Närbild på ett fönsterhandtag monterat på ett vitt fönster med begränsat utrymme vid karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva loss handtaget och titta in?
 
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Skruva loss handtaget och titta in?
så ingen risk att paja/tappa något när man gör så?
 
Det vet man först efteråt. ;)

Jag gissar att i det där handtaget sitter in fyrkantig tapp som vrider låsmekanismen i ytterdelen av dörren. Om dörren delat sig lite kanske tappen inte når hela vägen in. I så fall kanske det går att stoppa in en skruvmejsel och vrida "för hand".
 
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det vet man först efteråt. ;)

Jag gissar att i det där handtaget sitter in fyrkantig tapp som vrider låsmekanismen i ytterdelen av dörren. Om dörren delat sig lite kanske tappen inte når hela vägen in. I så fall kanske det går att stoppa in en skruvmejsel och vrida "för hand".
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det vet man först efteråt. ;)

Jag gissar att i det där handtaget sitter in fyrkantig tapp som vrider låsmekanismen i ytterdelen av dörren. Om dörren delat sig lite kanske tappen inte når hela vägen in. I så fall kanske det går att stoppa in en skruvmejsel och vrida "för hand".
hmm inte mycket klokare. Måste alltså hitta något fyrkantigt och långt att kunna vrida med i det utrymmet?
 
  • Nederdel av en vitmekanism med fyrkantig öppning omgiven av smuts och två runda hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Men har du slagit ihop bågarna? De har ju släppt längst ner.
 
S
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men har du slagit ihop bågarna? De har ju släppt längst ner.
Jag har hamrat men den vägrar gå ihop
 
S Suns12 skrev:
Måste alltså hitta något fyrkantigt och långt att kunna vrida med i det utrymmet?
Eller en platt skruvmejsel som är lagom stor för att passa på diagonalen. Helst med sexkantigt skaft eller hål i handtaget så att du kan hålla i med något och få lite moment.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Eller en platt skruvmejsel som är lagom stor för att passa på diagonalen. Helst med sexkantigt skaft eller hål i handtaget så att du kan hålla i med något och få lite moment.
Är det inte lättare att återmontera handtaget och använda det?
 
1 123abc skrev:
Är det inte lättare att återmontera handtaget och använda det?
Om tappen är tillräckligt lång ja.
 
S Suns12 skrev:
Ont om utrymme att se kolvar tyvärr
Från andra sidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.