C
J Jonny Andersson2 skrev:
då funkar det väl bra med patch kabel?
Det kommer att fungera jättebra så länge du använder kontakter som är avsedda för den typ av kabel du har.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
C
Man kan sammanfatta det såhär...
Du har inte valt den bästa kabeln men märk upp dem och sätt kontakterna du vill ha på och koppla in dina saker, men marknadsför inte din lya som förbered för nästa nätverksstandard med hastighet snabbare än ljuset.
De kommer fungera utmärkt för de du ska ha det till;)
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Man kan sammanfatta det såhär...
Du har inte valt den bästa kabeln men märk upp dem och sätt kontakterna du vill ha på och koppla in dina saker, men marknadsför inte din lya som förbered för nästa nätverksstandard med hastighet snabbare än ljuset.
De kommer fungera utmärkt för de du ska ha det till;)
haha. Ok jag fattar.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Någon av dessa (om vi nu håller oss till Kjell & co):
[länk]
[länk]
[länk]

(Men notera att det inte är den kabeln du har på din bild)
nej just ja jag länka till en solid kabel. Men om jag ska ha en patch kabel vilka kontakter är det då?
 
T Tjalve_85 skrev:
Patchkabel är en kabel med hane i båda ändar :)
Med tanke på att även patchkabel säljs på rulle så skulle jag säga att definitionen förenkalt är: patch = mångtrådig ledare, Installationskabel, solid ledare, dvs en tråd...

Sen finns det för att krångla till det "färdiga" solida kablar med hanar också. Dessa är då inte per definition en patchkabel, men används som en patchkabel där kraven är lite högre. exempelvis nedan..

https://www.kramerav.com/se/product/c-unikat
 
Patchkabel är en kort kabel som används för att koppla ihop saker i ett skåp. Jag begriper inte varför man benämner långa anslutningskablar patchkablar.
 
D Daniel 109 skrev:
Patchkabel är en kort kabel som används för att koppla ihop saker i ett skåp. Jag begriper inte varför man benämner långa anslutningskablar patchkablar.
För att de säljs i längder upp till 50m, vilket är ganska långt. Patch är typen av kabel, inte definition av längd på kabeln. Använder ofta en point to point koppling med patch på 20-30m. Behöver vi inga fasta uttag så är det kostnadseffektivt emd en färdig kabel.
Produktinformation (deltaco.se)
 
"Överdrag" på Televerketlingo.
 
C
J Jonny Andersson2 skrev:
Men om jag ska ha en patch kabel vilka kontakter är det då?
Om man skall hårddra det beror det på vilket typ av patch-kabel det är.
 
C cpalm skrev:
Om man skall hårddra det beror det på vilket typ av patch-kabel det är.
alltså blir fan snurrig haha.

jag ska alltså dra en kabel mellan router i tomrör i vägg och sen vidare till annat rum där tv boxen är.
Behöver hjälp med och gärna länk till
1. Vilken kabel
2. Vilka kontakter

jag måste ha en kabel utan kontakt alternativt klippa kontakten och montera nytt. Går ej in i tomrören annars
 
J Jonny Andersson2 skrev:
alltså blir fan snurrig haha.

jag ska alltså dra en kabel mellan router i tomrör i vägg och sen vidare till annat rum där tv boxen är.
Behöver hjälp med och gärna länk till
1. Vilken kabel
2. Vilka kontakter

jag måste ha en kabel utan kontakt alternativt klippa kontakten och montera nytt. Går ej in i tomrören annars
Vet att jag fått länkar tidigare men då har det enbart varit kabelnäten kontakt etc
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
J Jonny Andersson2 skrev:
nej just ja jag länka till en solid kabel. Men om jag ska ha en patch kabel vilka kontakter är det då?
Dessa om du skall köpa på Kjell
RJ45-kontakt för rund mjuk Cat. 6 FTP-kabel 10-pack - FTP, UTP | Kjell.com

Du behöver tänka på att du ahr en skärmad kabel, dvs aluminium folien och de "öppna trådarna". De varianterna som är helt genomskinlig plast är oskärmade. Spelar mindre roll i din applikation, men svårare att få plats med kabeln, som är lite tjockare i höljet än en skärmad.

Sen verkar nätverksdragning inte vara din vanliga vardagssyssla, så då kan det vara värt att köpa en kontakt som inte kräver verktyg. Länkades till en likande ovan, men den står inte att den är godkänd för patch, det är endan (Det de kallar mjuk för att förvilla lite till). Annars behöver du dessutom krimptång mm.
Verktygsfri RJ45-kontakt Cat. 6a FTP - FTP, UTP | Kjell.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.