T TheGame skrev:
Denna tex.
[länk]
Passa på Läs nätverksskolan på kjell :)
Där förklaras enkelt hur man ska göra
tack!
Men varför funkar det inte att klippa en befintlig?
 
J Jonny Andersson2 skrev:
tack!
Men varför funkar det inte att klippa en befintlig?
Den kabeln har inte solida ledare.
Avsedd för kontakter som du just klippte av :)

Solida instalattionskablar används för uttagen
 
Ursäkta om jag inte fattar.
Men då funkar det inte alls?
 
J Jonny Andersson2 skrev:
Ursäkta om jag inte fattar.
Men då funkar det inte alls?
Det kommer troligtvis fungera dåligt till halvbra. Det är inte rätt helt enkelt :)
 
Der fungerar oftast bra att köra med mångkardelig (många små koppartrådar) kabel till uttag. Däremot fungerar det sällan bra med solida ledare till kontakter.

Helt bra blir det dock inte.
 
J Jonny Andersson2 skrev:
Ursäkta om jag inte fattar.
Men då funkar det inte alls?
Generellt ska du använda solid kabel när du gör fatsa installationer. De fasta kablarna har bättre överföringsförmåga och är lättare att installera i keystone uttag. En Stranded kabel är bättre för patchakablar då de klarar att böjjas och tål stress mycket bättre utan att släppa i kontakterna. De kan också vara svårare att få bra kotnakt i keystone uttag.

Det kommer säkert funka oavsett vad du kör men ska det vara "rätt" så bör du ha en solid när du drar i väggen.
solid-vs-stranded-cat6-cable-1616209107-IW0JwY3AS3.jpg
 
J Jonny Andersson2 skrev:
Ursäkta om jag inte fattar.
Men då funkar det inte alls?
Det bästa du kan göra är att montera en RJ45 kontakt, dvs en likadan du klippt bort. De är avsedda för patchkabel (Mångtrådig.) Sen skaffar du ett vägguttag för Keystone, och en CAT6 Keystone hona hona. Det blir samma funktion som i tex bordsbrunnar etc, Det tappar du i princip inget på. Köp Exempelvis nedan på Kjell..
Keystone-panelskarvdon Cat. 6 FTP - Modularjack | Kjell.com
Luxorparts Keystone-vägguttag vinklat - Keystone | Kjell.com
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Generellt ska du använda solid kabel när du gör fatsa installationer. De fasta kablarna har bättre överföringsförmåga och är lättare att installera i keystone uttag. En Stranded kabel är bättre för patchakablar då de klarar att böjjas och tål stress mycket bättre utan att släppa i kontakterna. De kan också vara svårare att få bra kotnakt i keystone uttag.

Det kommer säkert funka oavsett vad du kör men ska det vara "rätt" så bör du ha en solid när du drar i väggen.
[bild]
Korta längder funkar ofta bra med Patch ändå, så länge man nyttjar rätt kontakt. Vet inte hur det påverkar för data. men vi använder CAT kablage för Bildöverföring, vilket i princip maxar en CAT6a kabel. Då räknar man med en halvering i längd om det kopplas med Patch gentemot Solid. Så Om man drar <50m så tror jag ingen kommer märka någon skillnad i en hem installation om man använder en patchkabel.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Der fungerar oftast bra att köra med mångkardelig (många små koppartrådar) kabel till uttag. Däremot fungerar det sällan bra med solida ledare till kontakter.

Helt bra blir det dock inte.
Finns kontakter avsedda för Solida ledare. Bättre knivar i dom. Vi köper bara in dom, så vi kan välja, funkar på båda. Kostar lite mer. Problemet är att hitta dom i konsumentbutik..

exempelvis denna Modularkontakter RJ45 - Direktronik AB
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Korta längder funkar ofta bra med Patch ändå, så länge man nyttjar rätt kontakt. Vet inte hur det påverkar för data. men vi använder CAT kablage för Bildöverföring, vilket i princip maxar en CAT6a kabel. Då räknar man med en halvering i längd om det kopplas med Patch gentemot Solid. Så Om man drar <50m så tror jag ingen kommer märka någon skillnad i en hem installation om man använder en patchkabel.
vad är det för skillnad på solid kabel och Patch kabel?
Ska dra en kabel från router till tv box via vinden
 
J Jonny Andersson2 skrev:
vad är det för skillnad på solid kabel och Patch kabel?
Ska dra en kabel från router till tv box via vinden
Patchkabel är en kabel med hane i båda ändar :)
 
M mojjen skrev:
Det bästa du kan göra är att montera en RJ45 kontakt, dvs en likadan du klippt bort. De är avsedda för patchkabel (Mångtrådig.) Sen skaffar du ett vägguttag för Keystone, och en CAT6 Keystone hona hona. Det blir samma funktion som i tex bordsbrunnar etc, Det tappar du i princip inget på. Köp Exempelvis nedan på Kjell..
Keystone-panelskarvdon Cat. 6 FTP - Modularjack | Kjell.com
Luxorparts Keystone-vägguttag vinklat - Keystone | Kjell.com
Bra svar.

Jag har använt solida kablar för fast installation liggande "löst" och det funkar förvånansvärt bra om man inte böjer dem fram och tillbaka utan låter dem ligga, jag har några såna kablar jag gjorde för kanske 25 år sen som fortfarande funkar lika bra de gjorde då, men det var väl inte samma klass på dem iofs. Använder man bara rätt kontakter så bör det inte vara nåt problem med flertrådig kabel i en vägg. Jag kör trådat för att undvika de nackdelar WIFI har med stabilitet, inte framförallt för hastigheten då jag ändå har rätt slö lina ut på internet och inte mycket till filservers att tala om jag använder. Om man ska sätta upp nå servers där hastigheten är superviktig så är det nog mer noga än om man ska koppla in en skrivare eller liknande. Med det sagt, mina trådanslutna prylar hemma är som sagt mest skrivare eller retro-datorer och nån enstaka spelkonsoll.
 
Bara de att bringa klarhet.
Jag ska dra en kabel från router upp genom tomrör till vind och sen ner genom tomrör på vind till vardagsrum för att sen koppla in i tv box.

då funkar det väl bra med patch kabel? Tänker den från Kjell och kompani.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.