Hej!

Jag och min sambo är på väg att köpa vårt första hus. Det hus som just nu är mest intressant har dock del missfärgning på insidan taket uppe på vinden.

Enligt besiktningsprotokollet har man inte kunnat göra en mätning på fukthalten då det inte finns någon landgång på vinden.
Överallt på google hittar jag bara att man måste byta tak. Men på minst 5 av de tidigare husvisningarna har det varit liknande färgskiftningar som torkat ut genom att förra ägaren lagt nytt tak och/eller ordnat med ventilation.

Tror ni att vi kommer behöva renovera/byta hela taket inom närmsta 3 åren om vi skulle köpa huset ? Eller går det att torka ut genom att isolera bättre eller få till en ventilation?

Missfärgade fläckar på insidan av ett vindstak med synliga träbjälkar och isolering.

förstår att ni inte kan ge ett rakt svar med garanti för ett specifikt hus- men tar gärna emot råd och kvalificerade gissningar :)
 
Det där ser nog ut att det behöva bytas. Men enda säkra sättet att veta är att sticka in en niv i det och se hur mjukt det är. Är det hårt räcker det med att slipa och behandla mot mögel. Sen måste ju fuktproblematiken ändå lösas.
 
Garanterat takbyte, Om du inte vet hur gammalt taket är och anlednigen till påväxten skall du utgå i från att taket måste bytas.
Det finns även risk för lukt i huset när det blir fuktigt ute

Klart som fan de inte gjort någon fuktmätning när det ser ut så där

Btw så är det där inte missfärgningar, Det är svartmögel som måste saneras bort genom byte av isolering och panel eller genom att tvätta bort det mekaniskt. Lukten är dock svår att bli av med och anleningen till varför det blivit så måste byggas bort
 
Taket ser friskt ut på andra sidan nocken, så man bör nog utreda varför det ser ut så där. En inte alltför ovanlig orsak är avloppsluftning med vakuumventil som har gått sönder och släpper ut fuktig luft på vinden. Men det kan ju även vara läckage uppifrån som pågått under en längre tid.
Att bara ventilera tror jag inte är någon lösning.
 
Delar av min vind såg likadan ut för nåt år sedan. Hus från 1905, plåten på utsidan bytt ~1990, och då bytte man vissa plank (är plank snarare än råspont) också.

Tittar man på de gamla originalplanken så är vissa helt svarta, men det verkar snarare vara för att de är lite brända innan uppsättning. Vissa andra hade markant mängd svartmögel. Tittar man på de som byttes 1990 är det endast lite svartmögelprickar.

Jag valde att gå på mekaniskt och slipa bort det, följt av Japes MögelFri. Ser helfint ut nu. Men då stack jag kniven i brädorna på massa ställen först, allt hårt och fint.

Så skulle inte dömma ut det där av bara en bild. Men jag skulle vilja veta hur det känns med kniven.
 
Jag tror att jag har läst besiktningsprotokollet på det huset, tycker mig känna igen bilden. Om ni inte är väldigt sugna på och har kompetens att göra många större arbeten själva kommer det nog att bli en ganska dyr affär...

Se inte Varudeklarerat som en försäkring för er, det är säljaren som har nytta av den. Gör en egen besiktning och gärna med någon som kan göra en kostnadsbedömning på åtgärderna som behövs så ni vet vad ni ger er in på
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tack för all input allihop!

Vi vill ha ett hus med möjligheter och har med det i vår budget att göra större renoveringar. För som Björneng är inne på så är det mycket i huset som behöver fixas med. Taket kan dock göra att vissa delar invändigt får vänta - under förutsättning att vi vinner kommande budgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.