Hej. Har en tanke om att bygga en Attefallare och en Friggebod (isolerad arbetsbod) med 1 meters mellanrum.
Wall of text:
Först tänkte jag en Luft/luftvärmepump i Attefallaren. Sen tänkte jag. -Hur värma Friggeboden?
Så googlade jag lite och folk skrev om kulvertar. Då trodde jag att varmluften skulle gå i kulverten och komma upp i golvet i Friggeboden. Men nu börjar jag tro att det är så här:
Luft/vattenvärmepump i Attefallaren och vattengolvvärme.
Kulvert som för över varmvattnet till Friggeboden som också har vattengolvvärme.
Har jag förstått det rätt?
Eller kan jag (nån annan!) gjuta en och samma platta och bygga bägge husen på med ett enda golvvärmesystem fast det är en meter emellan husen?
 
Jag tror det blir en ganska dyr lösning för det lilla energibehov ett par moderna komplementbyggnader har?
Luft/luft i attefallaren och möjligen en luft/luft i friggeboden, men det går säkert med en eller två elradiatorer också.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Den här då?
Eftersom luftvärmepumpen kanske ska sitta på egen liten gjuten platta nånstans?
En luftvärmepump med 2 innedelar.
En för varje hus :)
 
Ja, det funkar väl rent tekniskt. Lite overkill kanske för friggeboden, men å andra sidan kan det vara bra att kunna kyla på sommaren.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Ja, jag behöver i alla fall frostfritt på vintern. Men kanske duger med elelement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.