Vi ska bygga ut vårt hus (träfasad) åt två håll. Åt det ena hållet skall vi bygga på ett våningsplan på en befintlig utbyggnad, Idag är det en balkong på ca 24 kvm på den ytan. Åt andra hållet skall vi bygga på en våning på en befintlig farstu ca 6 kvm, så även där finns bottenvåningen. Båda konstruktionerna är tillräckligt dimensionerade för att klara av att man bygger på en våning. Båda utbyggnationerna kommer gå i 90 graders vinkel mot befintligt tak, så man kommer få riva en del av taket och sätta dit nya takstolar.


Så tillbyggnation ca 30kvm ovanpå befintligt våningsplan.

I samband med ombyggnation av taket passar vi på att byta alla gamla takpannor. Så bygga nytt tak ca 40kvm (tillbygget) samt byta tak på ca 60kvm (bara papp och pannor).

I övrigt skall det byggas ett badrum (på samma ställe som det idag finns en toalett) ca 5 kvm.

Två innerväggar kommer flyttas för att göra två befintliga rum större.

Vi tänkte även passa på att renovera resten av planet ca 55 kvm, dvs måla väggar och tak.

5 nya radiatorer med nya rör som dras från befintlig ”stam” i golvet innan parkett läggs in

Några andra tunga poster är fiskbensparkett ca 70 kvm, 8 nya fönster, 2 balkongdörrar.


I korthet:
Tillbyggnad 30kvm inklusive tak
Byta tak på 60kvm
Bygga ett nytt badrum 5kvm exklusive inredning
Flytta två innerväggar
Byta radiatorer 5 st, inklusive nya ”rör”
Lägga fiskbensparkett 70 kvm
Byta 8 fönster
Byta två balkongdörrar
Elarbeten säg 50 000 för enkelhetens skull


Är det rimligt med ett pris på ca 2,3 miljoner för detta?
 
Har ingen aning om nivån på dina materialval men jag skulle säga att 1,8 miljoner är mer rimligt och då har jag ändå räknat med dagens materialpriser.
 
  • Gilla
HenkeNord
  • Laddar…
Låter helt sjukt i mina ögon. Ta hjälp av en duktig arkitekt som kan få tillbyggbaden riktigt vacker OCH billigare. Men det är smart att byta gamla taket samtidigt som man bygger nytt, det är mycket större chans att få det snyggt och bra.
 
  • Gilla
HenkeNord
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Låter helt sjukt i mina ögon. Ta hjälp av en duktig arkitekt som kan få tillbyggbaden riktigt vacker OCH billigare. Men det är smart att byta gamla taket samtidigt som man bygger nytt, det är mycket större chans att få det snyggt och bra.
Vi har redan fått det uppritat av en arkitekt, så det ser helt ok ut.

Tack för din input, det var lite den känslan jag hade. Den uppskattade tiden för arbetet är 2865 timmar och när jag googlar och ser att man räknar med 1300-1500 timmar på att bygga ett helt hus så börjar man ju fundera...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.